Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
16. január 2018
0
1005

Obnova katedrály v Segedíne

Ťažké zadanie, roboty ako na kostole... Hľadanie rovnováhy medzi požiadavkami dnešnej doby a historickým odkazom.
Obnova katedrály v Segedíne
Autori: Katalin Csillag, Zsolt Gunther, László VánczaPlocha pozemku: 7 452 m²Návrh: 2012 - 2014Realizácia: 2014 - 2015Adresa: Dóm tér 16, Segedín, MaďarskoPublikované: 16. január 2018

Nedávno sme publikovali rozhovor s významnými maďarskými architektmi Katalin Csillag a Zsoltom Guntherom. Dnes predstavíme jednu z ich kľúčových realizácií. 

Zásah do kultúrnej pamiatky je vždy citlivá téma. To platí najmä vtedy, keď projekt nie je iba striktnou rekonštrukciou, ale prichádza s výraznejšími zmenami s cieľom prispôsobiť objekt novodobým požiadavkám. Je ťažké nájsť rovnováhu medzi minulosťou a súčasnosťou, medzi konzerváciou pamiatky a jej novým využitím. Kopírovanie a snaha o historizujúcu tvorbu, či novodobé zásahy ignorujúce kontext sú protipóly, ktorým sa treba vyhnúť. Autorom sa v tomto prípade podarilo nájsť vyvážený kompromis. Rekonštrukcii a prestavbe predchádzal rozsiahly pamiatkový výskum, ktorý spolu z plánovaným lokalitným programom nastolil mnoho otázok a často protichodných požiadaviek. Úlohou architektov bolo na ne odpovedať v každom konkrétnom prípade.

Centrum Segedínu sa nachádza v záplavovom území, aj preto počas svojej histórie prešlo mnohými rekonštrukciami. Cieľom projektu bolo preskúmať hranice v historicky husto vrstvenej mestskej štruktúre a prispôsobiť katedrálu a intenzívne využívaný verejný priestor rastúcemu cestovného ruchu. Szegedi dóm s 91 metrov vysokými vežami patrí svojou rozlohou medzi najväčšie stavby v Maďarsku. Tehlová stavba je mladšia, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. S výstavbou sa začalo v roku 1913, dokončená bola až začiatkom tridsiatych rokov, kedy sa začal prejavovať už vplyv moderny.

Situáia
SituáiaAutor: 3h architecture + Váncza Muvek Studio

Objekt je zaujímavou zmesou historizujúcich a moderných prvkov, štýlov a stavebných postupov. Architektonická koncepcia obnovy sa pokúsila objasniť vzťah medzi pôvodnou budovou a neskoršími vrstvami. Architekti považovali stavbu za otvorený artefakt, ktorý obohatili o súčasnú vrstvu ako ekvivalentnú hodnotu. Citlivý reštaurátorský prístup je doplnený o novotvary, ktoré majú silnú súčasnú formu, napriek tomu však striktne rešpektujú historický kontext. Renovácia zahŕňala aj transformáciu kľúčových prvkov komplexu. Medzi najdôležitejšie patrí sprístupnenie západnej veže katedrály s panoramatickým výhľadom na mesto a tiež otvorenie románskej Demeterovej veže. Celý areál je po prestavbe prístupný bezbariérovo. Vylepšená bola tiež akustika obradných priestorov.

Katedrála po rekonštrukcii - pôdorys prízemia
Katedrála po rekonštrukcii - pôdorys prízemiaAutor: 3h architecture a Váncza Művek Studio
Katedrála po rekonštrukcii - liturgický priestor
Katedrála po rekonštrukcii - liturgický priestorAutor: 3h architecture a Váncza Művek Studio
Katedrála po rekonštrukcii - krypta
Katedrála po rekonštrukcii - kryptaAutor: 3h architecture a Váncza Művek Studio
Katedrála po rekonštrukcii - pozdĺžny rez
Katedrála po rekonštrukcii - pozdĺžny rezAutor: 3h architecture a Váncza Művek Studio
Katedrála po rekonštrukcii - rez západnou vežou
Katedrála po rekonštrukcii - rez západnou vežouAutor: 3h architecture a Váncza Művek Studio

Jednou z hlavných otázok, s ktorou sa musel projekt vysporiadať bol vzťah modernej architektúry, ornamentu a symetrie. Jemne zdobený interiér katedrály funguje v kombinácii s exteriérom a prvkami modernistickej estetiky, ktorá hľadá krásu v jasne viditeľnej štruktúre a v samotnom materiáli. Novotvary, najmä v liturgickom priestore rozvíjajú túto dualitu. Autori s ornamentom experimentujú v triezvej forme. Nové prvky zapadajú do miestneho kontextu, mažú sterilitu, prinášajú do priestoru reliéf. V prípade nábytku je monochromatický ornament integrovaný priamo do materiálu.

V nanovo sprístupnených častiach, akou je napríklad krypta našla uplatnenie jednoduchšia materialita. Staré murivo bolo zjednotené bielou omietkou. Rytmické osvetlenie, hra svetla a tieňa necháva vyniknúť pravidelnú geometriu zaklenutých priestorov.

Architekti tvarujú priestory organickým spôsobom, spájajú katedrálu a jej okolie do fungujúceho celku, pridávajúc význam a funkcie relevantné pre súčasných používateľov. Komplexný projekt vyzdvihol krásu baziliky, posilnil budovanie komunity a otvoril cirkev a jej kultúrne priestory pre návštevníkov, cirkevníkov a obyvateľov mesta.

Foto: Tamás Bujnovszky a Balázs Danyi 

Podklady: 3h architecture a Váncza Művek Studio

Poloha diela

Katalin Csillag
Zsolt Gunther
László Váncza

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím