Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
10. apríl 2018
0
473

Pamätník Jednoty bratrskej v Přerove

Citlivá prezentácia kultúrneho dedičstva ako súčasť živého verejného priestoru.
Pamätník Jednoty bratrskej v Přerove
Autori: Ing. arch. Zbyněk Musil, Ing. arch. David Zajíček, MgA. Petra VlachynskáSpolupráca: M.Sc. Lucie Komendová, Ing. Miloslav FlašarNávrh: 2014 - 2015Realizácia: 2016 - 2016Adresa: Přerov , Česká republikaPublikované: 12. apríl 2018

V meste Přerov na strednej Morave vznikol na mieste, kde v rokoch 2012 a 2013 odkryli archeológovia pozostatky školy a modlitebne zo 16. storočia pamätník. Na verejnom priestranstve v tesnej blízkosti historického jadra mesta malo pôvodne stáť parkovisko. Archeologické objavy zachovalých základov bratskej modlitebne (Jednota bratská vznikla ako jedna protestantských cirkví na území Českej republiky v období husitských vojen), školy a zvyškov kamennej cesty však stavbu zastavili. Mesto prehodnotilo svoj zámer. Na nové stvárnenie miesta niekdajšieho významného duchovného a vzdelávacieho centra, kde preukázateľne pôsobil aj Ján Amos Komenský vypísalo otvorenú architektonickú súťaž. Cieľom súťaže bola prezentácia archeologických nálezov, súčasne však s podmienkou zachovania torza parkoviska a nízkych stavebných nákladov. Areál je dnes na zozname kultúrnych pamiatok.

Stavba bola realizovaná na základe víťazného súťažného návrhu Zbyňka Musila. V priestore medzi Tyršovým mostom a historickým jadrom mesta nevznikla iba obvyklá archeologická prezentácia, ale aj  kultivovaný verejný priestor, ktorý je obohatený o jedinečný duch miesta.

Foto: Robert Žákovič

“Na základě myšlenek J. A. Komenského, podle něhož člověk dosahuje poznání světa skrze smysly, rozum a písmo (víru), je řešené území rozděleno taktéž do tří částí reprezentujících uvedené prostředky poznání světa. Jedná se o symbolickou připomínku obrysu duchovního centra - modlitebny Jednoty Bratrské (symbolizující písmo a víru), vlastní prezentaci archeologických nálezů v místě bratrské školy (rozum) a smysly probouzející expozici na stávající dlážděné ploše (smysly),” objasňuje Zbyňek Musil urbanistický koncept. Zjednocujúcim prvkom týchto troch častí projektu je trávnik s niekoľkými vzrastlými stromami. Nové komunikácie v areáli využívajú odkrytý povrch pôvodnej dláždenej cesty.

Projekt hľadá optimálny vzťah medzi expozíciou archeologických nálezov a požiadavkami na fungujúci mestský verejný priestor. Územie sa svojou históriou a symbolickou rovinou vymyká svojmu bezprostrednému okoliu, čo sa autori snažili zohľadniť a prezentovať.

Situácia
Situácia
Prevádzková schéma
Prevádzková schéma
Rezy
Rezy

Duchovné centrum Jednoty bratskej je symbolickým pripomenutím pôvodnej motlitebne. Hladký prefabrikovaný betón dopĺňa precízny detail v podobe graficky stvárnených nápisov.

Obrys modlitebne je znázornený čiastočne zapustenými betónovými tvárnicami. Samostatne stojaci “pilier viery” plní funkciu viditeľného znaku miesta, ktorý láka okoloidúcich k návšteve lokality. Na pilieri je v úrovni očí umiestnený latinský nápis VICIT AGNUS NOSTER, EUM SEQUAMUR a graficky stvárnený baránok nesúci kríž - ide o heslo a symbol Jednoty bratskej.

Na mieste bratskej školy je situovaná vonkajšia expozícia s prezentáciou archeologických nálezov. Jej súčasťou sú texty na čiernej tabuli, náčrty a model lokality. Betón je vo verejnom priestore kombinovaný s trvácnym kovom.

Pôdorys pôvodnej bratskej školy vyznačuje spevnená plocha, ktorá je betónovou stenou rozdelená na časť obrátenú k mestu (peší komunikačný uzol v lokalite) a na časť obrátenú k rieke (venovanú expozícii). Časť orientovaná do mesta je betónová, so zvýraznenými dilatáciami, ktoré vyznačujú obrys vnútorných stien školy. Časť pôdorysu smerujúca k rieke (priestor bývalej triedy) má drevenú podlahu určenú na sedenie. Podlaha je výškovo členená podľa pôvodného pôdorysu miestností.

Betónové múry tvoria podklad pre vlastnú expozíciu a vytvárjú “mestské zákutia”. Steny sú založené na zachovaných základových pásoch pôvodných vnútorných stien školy. Plochy určené pre expozíciu kontrastujú čiernym náterom.

Medzi školou a modlitebňou bola odkrytá a sprístupnená historická dláždená cesta. V minulosti umožňovala prístup k rieke a vstup do školy. Pôvodný povrch je výborne zachovaný, výškovo leží zhruba meter pod úrovňou súčasného terénu. “Po této cestě prokazatelně chodili velikáni naší historie, jedná se o jedinečný autentický prvek venkovní expozice,” dodáva architekt.

Pôvodná mestská dlažba bola na základe striktných požiadaviek zachovaná, terén bol mierne výškovo upravený. Predpolie pamätníka slúži ako oddychový priestor s posedením, farebné dlaždice zas ako herný prvok pre deti.

Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič
Foto: Robert Žákovič

Poloha diela

Ing. arch. Zbyněk Musil
Ing. arch. David Zajíček
MgA. Petra Vlachynská
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím