Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
11. máj 2018
0
1359

Víťazný návrh medzinárodnej súťaže na Nový most v Budapešti

Na projekte sa podieľal holandský ateliér UNStudio, ktorý je autorom známeho Erasmovho mosta v Rotterdame.
Víťazný návrh medzinárodnej súťaže na Nový most v Budapešti
Autori: Ben van Berkel, Kristoph Nowak, Leon Hansmann, Jay Tsai, Davood Liaghat, Edmund Matters, Anthony Holder, Laura PhillipsInvestor: KKBK Kiemelt Kormányzati Beruházások Központja Nonprofit ZrtNávrh: 2018 - 2018Adresa: Budapešť, MaďarskoPublikované: 26. máj 2018

V roku 2017 vyhlásila mestská rada súťaž s cieľom znížiť neúnosnú dopravnú situáciu na existujúcich mostoch cez Dunaj, ktorých denná vyťaženosť dosahuje 600 000 áut. Nový most by mal odbremeniť premávku o 40 000 automobilov denne. Ide o prvú medzinárodnú súťaž na návrh mosta v moderných dejinách Maďarska.

Zo 17 predložených návrhov zíťazil spoločný projekt ateiérov UNStudio a BuroHappold Engineering. Prvý z menovaných je okrem iného autorom známeho Erasmovho mosta v Rotterdame. Rukopis holandského ateliéru je zrejmý aj pri budapeštianskom projekte.

V odôvodnení poroty sa píše: “Silueta dvojpylónového mosta je elegantná, subtílna, najlepšie dotvára panorámu mesta. Návrh patrí medzi staticky a finančne najefektívnejšie riešenia. Lesklý biely náter spolu so systémom osvetlenia pylónov a mostovky korunujú elegantný večerný pohľad. Silným momentom je riešenie peších nástupov a rozptylových priestorov na oboch brehoch Dunaja, ktoré môže podporiť rozšírenie jadra Budapešti v južnom smere.”

Na zlúčenom druhom mieste sa so svojimi návrhmi umiestnili spojené tímy architektov:

- Leonhardt, Andrä und Partner, Zaha Hadid Architects, Werner Consult a Smoltzcyk & Partner
- Lavigne & Chéron Architects, Bureau d'Etude Greisch, Közlekedés Consulting Engineers a Geovil

Porota tiež udelila odmenu trom návrhom:

- Knight Architects and Ove Arup & Partners
- SpeciálTerv, Pipenbaher Inzenirji a Bright Field Studios
- Pont-TERV design office

P.S.: Ani v susednom Maďarsku to s architektonickými súťažami na také stavby, ako sú mosty nebolo v minulosti slávne. Z tohto príkladu je však zrejmé, že situácia sa zmenila. O to viac zamrzí, že na Slovensku sa takéto významné verejné stavby stále zadávajú tak, ako sme mali možnosť zažiť v Bratislave. Nehľadá sa otvorene najlepšie a najinvenčnejšie riešenie. Most je nielen technickým, ale aj kultúrnym fenoménom, ktorý sa dlhodobo podieľa na obraze mesta / sídla / verejného priestoru. Architekti si dnes môžu zmerať sily v susednej Českej republike napr. TU, alebo onedlho v zaujímavej pripravovanej súťaži takisto cez Labe TU, a možno takto sa pripraviť na časy, keď sa podmienky pre zdravé súťaženie zlepšia aj u nás.

P.P.S.: Avšak aj súťaže musia byť pripravené korektne - aby to nedopadlo tak ako v prípade, o ktorom sme  informovali nedávno.

Výsledok súťaže v Budapešti môže byť celkom poučný. Víťazný návrh predstavujeme podrobnejšie:

Vizualizácia: VA-Render
Situácia
Situácia

Plánovaný päťstometrový most má preklenúť Dunaj štyrmi jazdnými pruhmi, koľajou pre električku, pešími a cyklistickými trasami (vo víťaznom návrhu koncipovanými naozaj veľkoryso). Zavesená konštrukcia mostovky zabezpečuje minimum prekážok vo výhľade na panorámu mesta. Mesto očakáva, že dopracovanie projektu môže trvať 2 až 3 roky.


“Pre nás bola kľúčová práca s terénom, urbánnym kontextom a jeho budúcou víziou. Bolo pre nás dôležité aby most nebol pohľadovou bariérou. Či už pri pohľade na mesto z brehu alebo z mostovky. Preto sme navrhli subtílnu konštrukciu s najväčším rozponom 220 metrov. Most s podobným konštrukčným riešením zatiaľ v meste nestojí, preto má potenciál stať sa výrazným orientačným bodom. Oceľový plášť mosta natretý lesklou farbou odráža meniacu sa atmosféru mesta, pomáha splynúť s pulzujúcim životom metropoly,” vysvetľuje Ben van Berkel, zakladateľ holandského ateliéru UNStudio.

Vizualizácia: VA-Render
Vizualizácia: VA-Render
Konštrukčná schéma
Konštrukčná schémaVizualizácia: VA-Render
Východný pohľad
Východný pohľad
Západný rez
Západný rez
Rez
Rez

Poloha diela

Ben van Berkel
Kristoph Nowak
Leon Hansmann
Jay Tsai
Davood Liaghat
Edmund Matters
Anthony Holder
Laura Phillips

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím