Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
4. marec 2019
0
1556

Smútočná obradná sieň Valašské Meziříčí

Zhmotnený výsledok architektonickej súťaže.
Smútočná obradná sieň Valašské Meziříčí
Autori: Ing. arch. Lukáš Pecka, Ph.D., Ing. arch. Ivana SmětákováZastavaná plocha: 850 m2Obostavaný objem: 4700 m3Návrh: 2015 - 2016Realizácia: 2017 - 2018Adresa: Mestský cintorín , Valašské Meziříčí, Česká republikaPublikované: 17. marec 2019

Dôstojné miesto poslednej rozlúčky. Premyslená kompozícia objektov a priľahlej krajiny. Návrh pracuje s priehľadmi a topografiou terénu. Neokázalá, účelná architektúra. Jasný priestorový koncept. Primerané náklady. Typologický druh, ktorý sa dynamicky vyvíja. Od “pestrých” 90. rokov prešiel dlhú cestu. Sympatický návrat k striedmejším koreňom.

Nová smútočná sieň, dokončená v novembri 2018, stojí v areáli cintorína na okraji mesta Valašské Meziříčí, v podhorí Beskýd.

Na začiatku bola architektonická súťaž, vypísaná na jar 2014, do ktorej sa zapojilo 60 tímov. Predmetom súťaže bola nová sieň pre 200 smútočných hostí, kolumbáriá, vsypová lúčka a úpravy plôch pri hlavnom vstupe do areálu cintorína. Víťazný návrh ateliéru Archislužba sústredil všetky požadované prvky stavebného programu do jedného kompozičného celku, ktorý nazvali "obradný okrsok".

Nová časť cintorína

"Obradný okrsok" je elementárny priestorový prvok so silným symbolickým významom. Rituálny význam miesta je zdôraznený stúpajúcou osou "poslednej cesty". Cesta je lemovaná stromami a členená - rovnako ako ľudský život - pravidelným rytmom prekonávaných stupňov. Táto os pokračuje až do auditória obradnej siene. Tam, zdôraznená prevýšeným svetlíkom, končí pri katafalku s rakvou zosnulého.

Foto: Lukáš Němeček

Koncepcia návrhu

Výstavba smútočnej siene bola príležitosťou ukotviť kompozíciu areálu cintorína novým, pevným urbanistickým prvkom, ktorý bude rešpektovať jeho súčasnú štruktúru a zároveň pomôže lepšie definovať hlavný vstup do územia. “Kompozice prvků 'obřadního okrsku' využívá nadčasových, obecně platných zákonitostí, jakými jsou symetrie, rytmus a perspektiva. Zároveň je využívá pouze v účelné míře a ve prospěch atmosféry okamžiku posledního rozloučení,” vysvetľujú architekti. Výsledkom je dôstojné a kontemplatívne prostredie, ktoré rozvíja genius loci cintorína.

Foto: Lukáš Němeček
Situácia
SituáciaAutor: Archislužba
Libreto
LibretoAutor: Archislužba

Smútočná sieň

Objekt smútočnej siene je jednopodlažný, s výrazne prevýšeným priestorom pod svetlíkom (orientovaným v osi "poslednej cesty"). Svetlík je ústredným kompozičným prvkom vonkajších aj vnútorných priestorov, navyše ukrýva vonkajšie časti a vývody technológií.

Na smútočnú sieň nadväzujú exteriérové plochy kryté presahujúcou strechou. Smútoční hostia vchádzajú do priečne situovaného foyeru, cez výrazné vstupné dvere a pokračujú do samotnej siene - auditória. Smer "poslednej cesty" je vo foyeri a predovšetkým v auditóriu zdôraznený výrazným prevýšeným svetlíkom. V samotnom závere osi sa nachádza apsida katafalku s rakvou.

Typológia auditória vychádza z tradičného usporiadania trojloďového priestoru, s lavicami po stranách a s priechodom v osi. Spomenuté členenie interiéru dovoľuje usporiadanie rôznych foriem obradu - umožňuje okrem iného bohoslužbu slova a vynášanie rakvy ako súčasť obradu.

Uzavretosť auditória je porušená jeho bočnou vizuálnou väzbou na smútočné átrium. Átrium slúži ako dôstojný prechod v ústrety všedným dňom - ​​je tadiaľ možný odchod smútočných hostí a tiež prechod k vsypovej lúčke vo svahu nad obradnou sieňou. Pokojná atmosféra priestoru je podčiarknutá pomalým plynutím vody vo "Fontáne života" uprostred átria.

Špecifiká prevádzka obradnej siene sa premietla do aplikovaných technológií. Sieň je vetraná, temperovaná a vykurovaná kombináciou systémov (podlahové vykurovacie káble a tepelné čerpadlo vzduch-vzduch). Z prevýšenej časti interiéru je odoberaný použitý vzduch, ktorý je využívaný na rekuperáciu zbytkového tepla. Extenzívna zelená strecha prispieva k zlepšeniu mikroklímy a retencie zrážok.

Výtvarné riešenie

Riešenie interiéru auditória je pojednané ako symbolický protiklad dvoch svetov. Tmavosivé odtiene podlahy a obkladu stien kontrastujú  s abstraktným bielym stropom a svetlom prichádzajúcim z prevýšenej osi svetlíka. Takto definovaná "scénografia" sa premieňa pri ukončení obradu. Spúšťa sa zvislá stena - posledná opona, ktorá zakryje apsidu s katafalkom. Otvárajú sa rolety pred veľkými bočnými oknami. Prenikajúce denné svetlo nabáda účastníkov obradu k pozvoľnému návratu cez pokojné átrium späť do všedných dní.

Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Foto: Lukáš Němeček
Vizualizácia víťazného súťažného návrhu z roku 2014
Vizualizácia víťazného súťažného návrhu z roku 2014Autor: Archislužba

Ateliér: Archislužba

Spolupráca: Peter Babka, Zdeněk Šuchma, Václav Přikryl, Jiří Hájek, Eva Wagnerová, Kateřina Stratilová, Vítězslav Valášek, Pavel Skřivan, Petr Vítek, Petr Pochylý, Zdeněk Čejka, Petr Jarolím, Ivo Pospíšil, Libor Loveček, Petra Vlachynská

Poloha diela

Ing. arch. Lukáš Pecka, Ph.D.
Ing. arch. Ivana Smětáková

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím