Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Gerhardt Braun Slovakia k.s.

Pivničné kobky

Drobného 27
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Reynaers systems spol. s r.o.

Prievozská 2/ A
Bratislava

Sto Slovensko, s.r.o.

Stavať zodpovedne

Pribylinská 2
Bratislava

2N® Indoor Compact

2N® Indoor Compact je vnútorná odpovedacia...

2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (výrobca)
2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (distribútor)

MINIMAL / MAXIMAL – kovanie v minimalistickom dizajne

Material & Technology s.r.o. – M&T (výrobca)
Material & Technology s.r.o. – M&T (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

POSUVNÉ DVERE HI-FINITY

Ultra tenký design posuvných dverí HI-FINITY...

Reynaers systems spol. s r.o. (výrobca)
Reynaers systems spol. s r.o. (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

Povrchové temperovanie betónového jadra

Princíp temperovania betónového jadra spočíva...

REHAU s.r.o. (výrobca)
REHAU s.r.o. (distribútor)

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
15. október 2020
1
392

Spojovacie lávky VŠCHT, Praha

Kryštalické lávky napnuté medzi dvomi historickými budovami. Nový symbol pražského areálu VŠCHT.
Spojovacie lávky VŠCHT, Praha
Autori: Ing. arch. Jiří Opočenský, Ing. arch. Štěpán ValouchSpolupráca: Ing. arch. David Balajka, Ing. arch. Romana Bedrunková, Ing. arch. Magdaléna Havlová, Ing. arch. Antonín Pokorný, Ing. arch. Anna Schneiderová, Ing. Jan Blažek (konštrukcie)Investor: Vysoká škola chemicko-technologická v PrazeZastavaná plocha: 205 m2Podlažná plocha: 110 m2Obostavaný objem: 1321 m3Investičný náklad: 1,8 mil. €Návrh: 2017 - 2019Realizácia: 2019 - 2020Adresa: Technická , Praha, Česká republikaPublikované: 16. október 2020

Podľa návrhu pražského ateliéru ov-a (Opočenský Valouch architekti) dokončila v priebehu minulého roka Vysoká škola chemicko-technologická konverziu bývalej uhoľne. Priestor v jednom z vnútroblokov budovy "A", ktorá bola postavená v roku 1936 podľa návrhu architekta Antonína Engela slúži ako nová predášková sála. Ďalšie hľadanie skrytého potenciálu v dobovom školskom areáli vyústilo do vyzvanej architektonickej súťaže na premostenie dvojice Engelových klasicizujúcich budov. So zadaním sa opäť najlepšie vysporiadal ateliér ov-a. Rok po dokončení spomínanej konverzie pribudli v univerzitnom areáli nové premostenia, ktoré otvárajú novú perspektívu na ceste labyrintom vnútorných chodieb. 

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Dvojica subtílnych premostení prepája budovy v miestach, na ktorých s nimi počítal aj pôvodný Engelov návrh. Navrhovanú masívnu murovanú konštrukciu, stojacu na pilieroch a klenbách však vystriedala hi-tech oceľová konštrukcia.

V roku 2017 vypísala VŠCHT vyzvanú architektonickú súťaž, s cieľom dokončiť pôvodnú myšlienku a prepojiť obe budovy VŠCHT do jedného celku. Z troch vyzvaných súťažiacich (ov-a, Projektil architekti, Karel Thér) určila porota ako víťazný návrh pražského ateliéru ov-a. “Budovy jsou propojeny lehkými prosklenými můstky krystalického tvaru. Prostorová mřížka ocelových trubek působí jako napnutá mezi budovami. Mřížka spojuje obdélník se šestiúhelníkem, který odkazuje ke světu organické chemie – benzenovému jádru,” opísali víťazný návrh architekti.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice

Zrkadlová geometria lávok, vklinených medzi  klasicizujúce budovy, vytvára dynamickú kompozíciu. Premostenia sa stávajú novým symbolom VŠCHT, ktorý podľa slov autorov symbolizuje dynamický vnútorný svet chemicko-technologickej univerzity, ktorý plynie za múrmi pôvodných budov ČVUT.

Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Autor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)

Konštrukciu oboch lávok tvorí prostý nosník, uložený na dva železobetónové piliere, prisadené k fasádam pôvodných budov. Piliere sú obložené soklovými kameňom a opticky zjednotené s fasádou budovy. Diagonály oceľovej konštrukcie slúžia ako vzpery a tiahla, ktoré vynášajú mostovku. Konštrukcia je zasklená tepelne izolačným dvojsklom so štrukturálnymi spojmi. Plný strop lávky stužuje konštrukciu a bráni jej nadmernému prehrievaniu. Podlaha s betónovou vrstvou tlmí kmitanie konštrukcie. Lávky z oboch strán uzatvárajú automatické posuvné dvere.

Železobetónové piliere sú votknuté do historických fasád v mieste pôvodných vystúpených pilastrov. Piliere sú založené pri päte objektov na základovej roznášacej doske, doplnenej o mikropilóty.

 

Pôdorys - Technická ulica
Pôdorys - Technická ulicaAutor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Pozdĺžny rez - Technická ulica
Pozdĺžny rez - Technická ulicaAutor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Priečne rezy - Technická ulica
Priečne rezy - Technická ulicaAutor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Pôdorys - Zikova ulica
Pôdorys - Zikova ulicaAutor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Pozdĺžny rez - Zikova ulica
Pozdĺžny rez - Zikova ulicaAutor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Priečne rezy - Zikova ulica
Priečne rezy - Zikova ulicaAutor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Rez - detail, Zikova ulica
Rez - detail, Zikova ulicaAutor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Detail
DetailAutor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Detail
DetailAutor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Foto: BoysPlayNice
Pôvodný návrh premostenia - Antonín Engel, 1936
Pôvodný návrh premostenia - Antonín Engel, 1936

Rozpon 24 metrov prekonávajú lávky bez podpory. Návrh eliminoval dodatočné zásahy do komunikácie chodníkov a inžinierskych sietí, výluku dopravy obmedzil na niekoľko hodín.

Oceľová konštrukcia lávky bola na miesto dopravená v celku. Transport si vyžiadal zdvihnutie trakčného vedenia, v nočných hodinách tak došlo k výluke električkovej dopravy na ulici Evropská. Po transporte na miesto bola konštrukcia za pomoci mobilného žeriavu s nosnosťou 40 ton osadená počas niekoľkých hodín.

Autor: ov-a (Opočenský Valouch architekti)
Podklady: Linka
Fotografie: BoysPlayNice

Poloha diela

Ing. arch. Jiří Opočenský
Ing. arch. Štěpán Valouch
Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím