Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
29. jún 2020
0
1093

Slovenský pavilón na Pražskom Quadriennale 2019

"Bátovecký balvan" v priestoroch holešovického Priemyselného paláca.
Slovenský pavilón na Pražskom Quadriennale 2019
Autori: Ing. arch. Ondřej Chybík, MAS ETH, Ing. arch. Michal Krištof, Ing. arch. Peter Chaban, Ing. arch. Maroš Kostelanský, Kristína Krchová, Zoltán Takács, Juraj Poliak (scénograf a umelec)Investor: Divadelný ústav Bratislava, Ministerstvo kultúry Slovenskej republikyPodlažná plocha: 25 m2Návrh: 2018 - 2019Realizácia: 2019 - 2019Adresa: Výstaviště 67, Praha, Česká republikaPublikované: 2. júl 2020

Pražské Quadriennale, ktoré organizuje Ministerstvo kultúry ČR, sa snaží predstaviť scénografiu ako umeleckú formu a priniesť to najlepšie z divadelného dizajnu, scénografie a divadelnej architektúry. Na 14. ročníku, ktorý sa pred rokom konal na pražskom Výstavišti, reprezentoval Slovensko pavilón z dielne ateliéru Chybík+Krištof. 

Foto: Alex shoots Buildings

Slovenská výstava “Neprítomnosť zázrakov nás vyčerpá“ je inšpirovaná divadelným projektom “Zázraky” (“Miracles”), ktorý sa konal v stredoslovenskej obci Bátovce v roku 2017. 

Išlo o prepojenie štyroch skupín z prostredia slovenskej nezávislej divadelnej scény (Divadlo Pôtoň, Debris Company, Med & Prach a Sláva Daubnerová) v jednom spoločnom predstavení, ktoré sa uskutočnilo v noci a čerpalo z tradície intenzívneho konceptuálneho akčného umenia 60. rokov. Podstatou tejto tradície bol pokus o vymedzenie toho, čo znamená osobná sloboda v spoločnosti, histórii, mestskom priestore a otvorenej krajine. 

Slovenský pavilón PQ 2019 bol vytvorený ako pokračovanie tohto projektu a experimentálny prenos podstaty produkcie z otvorenej nočnej krajiny na pražské Výstaviště, v úzkej spolupráci so scénografom Jurajom Poliakom - spoluautorom projektu Zázraky. 

Cieľom pavilónu bolo navrátiť návštevníka do nočnej atmosféry predstavenia. Po krátkej návšteve Prahy sa pavilón vrátil do dediny Bátovce.

Autor: Chybík+Krištof
Autor: Chybík+Krištof
Autor: Chybík+Krištof
Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky"

Materiály

Stena pavilónu s hrúbkou 6 cm sa skladá z vonkajšieho povrchu - 3 cm hrubej vrstvy polyuretánovej peny a vnútornej nosnej škrupiny, tvorenej 3 cm hrubou laminátovou konštrukciou. Patina zo strany exteriéru vznikla ako odtlačok zeminy (výkopu), do interiéru architekti zvolili tmavosivý nástrek. Počas pražskej expozície bola vo vnútri pavilónu na podlahe položená tmavá mikroporézna guma. Z vonkajšej strany tento materiál nahradila bledšia tvrdená guma.

Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings
Foto: Alex shoots Buildings

Výroba stien pavilónu

Celý projekt bol koncipovaný ako “site specific” inštalácia, preto stavba pavilónu prebiahala v exteriéri obce Bátovce. Pavilón bol vytvorený ako odtlačok do zeminy, celý proces prebehol “dole hlavou”. Najskôr bolo treba realizovať výkop, presne podľa stanoveného tvaru pavilónu, do hĺbky troch metrov pod úroveň terénu. Prebehlo zhutnenie povrchu a tvarovanie do finálnej podoby. Následne bola zhotovená oporná konštrukciu - debnenie. Na povrch stien boli nastriekané tri centimetre polyuretánovej peny. Po jej zatuhnutí bola zhotovená škrupina z laminátu, s hrúbkou troch centimetrov, ktorá slúži ako nosná konštrukcia celého pavilónu. Po zatvrdnutí tejto vrstvy sa monolit rozrezal na jednotlivé segmenty a bol vytiahnutý z konštrukčného debnenia. K opätovnému spojeniu častí pavilónu slúžili “L” spojovníky, ktoré sú kotvené v intervale 100 mm na stenách a každých 500 mm medzi škrupinou pavilónu a podlahou z OSB dosiek. 

Montáž

Celú plochu základne, s rozmermi 5x5 m, vyplnila geotextília. Na tú bola následne položená OSB doska s hrúbkou 25 mm. Jednotlivé časti pavilónu boli navzájom spojené spomínanými sponami a samoreznými vrutmi. Celá stavba bola následne skrutkami prikotvená aj do osb dosky, čo zabezpečilo jej stuženie. Tvrdá gumová podlaha v exteriéri a mikroporézna gumová podlaha v interiéri bola položená až  na záver. Jednotlivé dielce boli vyrezané do tvaru pavilónu priamo na mieste.

Fotografie modelov:

Model - proces
Model - procesFoto: Chybík+Krištof
Model - proces
Model - procesFoto: Chybík+Krištof
Model
ModelFoto: Chybík+Krištof
Model
ModelFoto: Chybík+Krištof
Foto: Chybík+Krištof
Foto: Chybík+Krištof
Foto: Chybík+Krištof
Foto: Chybík+Krištof
Foto: Chybík+Krištof

Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky":

Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky"
Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky"
Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky"
Fragmenty z divadelného predstavenia "Zázraky"

Podklady: Chybík+Krištof
Kurátorský tým: Rastislav Ballek, Jozef Vlk, Jozef Ciller, Viera Burešová

Poloha diela

Ing. arch. Ondřej Chybík, MAS ETH
Ing. arch. Michal Krištof
Ing. arch. Peter Chaban
Ing. arch. Maroš Kostelanský
Kristína Krchová
Zoltán Takács
Juraj Poliak

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím