Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia
Dnes
Zajtra
Čoskoro

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Sto Slovensko, s.r.o.

Stavať zodpovedne

Pribylinská 2
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o.

Prinášame Vám svetlo

Galvaniho 7 7/A
Bratislava

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

BMI SLOVENSKO

Šikmé a ploché strech

Mojmírovská 9
Ivanka pri Nitre

ISOVER EPS GREYWALL

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products (výrobca)
Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products (distribútor)

umývadlo od SAPHIRKERAMIK

Dizajnéri kúpeľní často snívajú o možnosti...

Phoenix Design (autor)
LAUFEN Bathrooms AG (výrobca)
LAUFEN SK s.r.o. (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

2N® Indoor Compact

2N® Indoor Compact je vnútorná odpovedacia...

2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (výrobca)
2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

Multizóny

Chýba vám uzavretý priestor, kde môžete...

TECHO, s.r.o. (výrobca)
TECHO, s.r.o. (distribútor)

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
4. február 2019
0
1216

Lumion 9 PRO - test 1

Vizualizačný nástroj pre prezentáciu práce architekta (dizajnéra, projektanta...).
Lumion 9 PRO - test 1

Architekti sa živia prevažne navrhovaním (budov, interiérov, urbánnych celkov, dizajnom…). Naše produkty vznikajú najprv “v našich hlavách”. Aby boli uchopiteľné, zrozumiteľné aj pre ostatných ľudí, musia sa spredmetniť. Nadobudnúť konkrétnu, prezentovateľnú podobu. Čím zrejmejšiu a názornejšiu, tým lepšie.

Vzhľadom na skutočnosť, že diela navrhované architektmi sú rozsiahle a drahé objekty, ich realizácia trvá roky, je potrebné aby sme podobu návrhu mohli posúdiť a ohodnotiť dlho pred realizáciou. Už v úvodných fázach jeho vzniku. Či už samotný návrh, alebo aj jeho kontext s okolím. Dávno predtým, ako sa začnú míňať podstatné sumy peňazí.

Postupne sa budeme snažiť predstavovať nástroje, ktoré nás zaujali a môžu architektom pomôcť pri ich práci. Upútal nás (a intenzívne skúšame) výkonný vizualizačný program Lumion. Posledná verzia má už poradové číslo 9. Testovanie umožnila spoločnosť Act-3D B.V., ktorá Lumion vyvíja, prostredníctvom slovenského distribútora - spoločnosti Graitec (Stor CAD).

Úvodné praktické skúsenosti prezentuje Jakub Moravčík:

Lumion som prvýkrát zaregistroval pred šiestimi rokmi, ešte počas štúdia na Fakulte architektúry STU v Bratislave. Študentskú verzia programu (vtedy V4) si budúci architekti obľúbili najmä ako rýchly nástroj na finálne výstupy do prezentácie. Ako najväčšia výhoda sa ukázala rozsiahla databáza objektov, ktorá umožňovala zakryť nedokonalosti modelu (alebo návrhu :)) a vytvoriť zložité exteriérové scény. Všetko bola otázka niekoľkých hodín, následné výstupy zabrali minúty. Obrazová kvalita však za programami využívajúcimi ray tracing (výpočtovo náročná metóda sledovania lúčov - V-Ray, Corona Renderer…) výrazne zaostávala.

Vráťme sa však späť do roku 2019. Vývoj výrazne pokročil. Lumion sľuboval “fotorealistické prostredie rýchlejšie, než kedykoľvek predtým”, rozsiahlu databázu 3d objektov (celkovo vyše päť tisíc), a “vytvorenie komplexnej scény počas niekoľkých minút.”

Očakávania boli preto oprávnene vysoké. Po nainštalovaní programu som mal približne týždeň na vytvorenie výstupu zo štúdie, na ktorej sme aktuálne pracovali. Pri viacerých predchádzajúcich projektoch sme si vizualizácie dávali robiť externe, tentokrát sa naskytla ideálna príležitosť na finalizáciu výstupov “in house”. Navyše, v ateliéri sme mali k dispozícii pracovnú stanicu HP Z VR Backpack, ktorá je na podobné určenie priam ideálna a päťdesiatpäť palcovú obrazovku od Samsungu. Čo viac si priať :).

V nasledujúcich riadkoch skúsim stručne zhrnúť prácu s Lumionom a moje postrehy:

V čom modelovať?

Takmer v čomkoľvek. Lumion je špecifický. Nejde o nadstavbu alebo plugin modelovacieho programu, ale samostatnú vizualizačnú platformu, ktorá zvládne import väčšiny bežne používaných 3d formátov. V mojom prípade to bol výstup zo Skethup-u (.skp). Ekosystém Lumionu funguje ako “hracia plocha”, kde možno importovať množstvo modelov zo vzájomne nekompatibilných platforiem (napríklad terén z Rhina, budova zo Sketchup-u, alebo niečo iné napr z Autodesku, Revitu, Allplanu, Archicadu...). V poslednej verzii navyše pribudla funkcia Live Sync, ktorá “prelinkuje” .skp, .3dm, alebo .rvt model s oknom v Lumione. Každá zmena v modeli sa premietne aj v okne Lumionu, ktorý sa stáva pomocníkom už vo fáze návrhu, kedy je možné klientovi prezentovať relatívne pekné obrázky.

Zadanie: rozšírenie existujúceho objektu (biele hmoty bez textúry).
Zadanie: rozšírenie existujúceho objektu (biele hmoty bez textúry).

Materiál, osadenie modelu do prostredia a komponovanie scény

V tomto je Lumion naozaj dobrý. Začnime prostredím. Množstvo kvalitných modelov výrazne šetrí čas (mnohí z vás vedia koľko dokáže zabrať výber vhodného mobiliáru, zelene, zariadenia…). Všetko okrem samotnej stavby v prezentovanom príklade pochádza z internej knižnice. V prípade modelovania v urbanistickom kontexte pomôže priamy import budov z OpenStreetMap. To isté platí o materiáloch. Vo väčšine prípadov opäť netreba sťahovať, fotiť… (napríklad dlažba na priloženom obrázku). Mojou najobľúbenejšou časťou je však komponovanie scény s využitím sférických máp Real Skies. Jasný deň?, zamračená obloha?, západ slnka? Výber vhodnej obrázkovej mapy ovplyvní osvetlenie, odrazy a celkovú “náladu” scény. Odpadá pracná postprodukcia, vyrezávanie a nahrádzanie neba (aj keď je to s pomocou dodatočného alfa kanála relatívne jednoduchý úkon).

Real Skies - komponovanie osvetlenia
Real Skies - komponovanie osvetlenia

Pri zložitej scéne s množstvom vložených objektov sú hardwarové nároky pomerne “krvavé”. Dôležitá je najmä dobrá grafická karta. Ako praktické minimum sa pri testovaní ukázala mobilná verzia GeForce GTX 1050 Ti v jednom z firemných notebookov. Treba však dodať, že s podobným množstvom zložitých modelov (najmä zelene) by si spomínaná slabšia zostava v iných programoch neporadila.

Experimentovanie s rôznymi atmosférami a dennou dobou nie je zložité.
Experimentovanie s rôznymi atmosférami a dennou dobou nie je zložité.

Finálne obrázky

4k - 4 minúty. Ako som spomínal v úvode hlavným lákadlom Lumionu je rýchlosť. Rendrovanie šiestich pohľadov, ktoré sú priložené v článku, zabralo niečo menej ako pol hodiny. Prezentované výstupy sú bez ďalšej korekcie alebo úpravy v grafickom editore (vrátane čiernobielych výstupov). Jedinou výnimkou sú dva obrázky (posledná dvojica v článku), kde som nahradil nebo za výraznejšie.  

Korekciu perspektívy a finálny orez som komponoval priamo v programe.
Korekciu perspektívy a finálny orez som komponoval priamo v programe.

Kvalita výstupu

Posúdenie nechám na čitateľovi. Opäť podotýkam, že ide o rendre bez postprodukcie. Z môjho pohľadu je “surový” výstup takmer porovnateľný s konkurenciou využívajúcou ray tracing. Výsledným obrázkom značne pomáha použitie “poctivých” 3d objektov. Inokedy bežné “fotošopovanie” prostredia často neprináša požadovanú hĺbku scény.

Monochromatický výstup nie je problém.
Monochromatický výstup nie je problém.

Doposiaľ nevyužitý potenciál

2D obrázky sú overená klasika. Obzvlášť v hmatateľnej tlačenej forme. Video, sférické panorámy, či výstupy určené pre VR sú ďalšie zaujímavé možnosti prezentácie, ktoré by mali byť silnou stránkou produktu. Až sem som sa bohužiaľ kvôli nedostatku času nedostal. Ďalšie výstupy prinesiem čoskoro v samostatnom článku.

Silnou stránkou Lumionu je jednoduchá tvorba prostredia.
Silnou stránkou Lumionu je jednoduchá tvorba prostredia.

Dôležité postrehy z pohľadu architekta:

  • Výrazná časová úspora, minimálny čas potrebný na postprodukciu.
  • “Skečapovú” linkovú grafiku dokážem na súťažnom paneli za rovnaký čas nahradiť “ľúbivým” obrázkom.
  • Strmá krivka učenia. Z môjho pohľadu veľmi intuitívne ovládanie a nastavenie. Zmeny sú ihneď viditeľné.
  • Množstvo dostupných atmosfér a efektov môže niekedy zvádzať ku gýčovému výstupu.
  • Značné hardwarové požiadavky. Program sa však odvďačí real time náhľadom a rýchlosťou finálneho rendra.
  • Cena (2999€ za “plávajúcu” licenciu verzie PRO) zodpovedá výkonu.
  • Určite odporúčam výrazne drahšiu PRO verziu programu, ktorá zahŕňa z môjho pohľadu kľúčové funkcie.
Knižnica materiálov je pre väčšinu aplikácií dostatočná (viď. dlažba).
Knižnica materiálov je pre väčšinu aplikácií dostatočná (viď. dlažba).

Pre tých čo Lumion používajú

Nová deviatka prináša pre mňa niekoľko podstatných zlepšení. Vypichnem len niektoré: spomínané HDRI oblohy, ktoré výrazne prispievajú ku kvalite výstupu (viditeľné najmä na odrazoch). Editovateľná 3D tráva - niekedy netreba viac. Funkcia Live Sync je prudko návyková, s náhľadovým RT oknom programov využívajúcich ray tracing je plynulosť zobrazenia neporovnateľná.

Pracovisko na ktorom prebiehalo testovanie Lumionu (HP "železo" a Samsung panely).
Pracovisko na ktorom prebiehalo testovanie Lumionu (HP "železo" a Samsung panely).

Na záver

Napriek tomu, že článok vznikol na základe partnerskej spolupráce so spoločnosťou Graitec, výsledné výrazne pozitívne hodnotenie je zhrnutím mojich bezprostredných skúseností. Program pre mňa znamenal podstatné zvýšenie kvality výstupu pri súčasnom skresaní času strávenom za počítačom. V neposlednom rade, celý proces sa stal pre mňa značne zábavnejším. Bodov, kde by som mohol byť oprávnene kritický je naozaj minimum (absencia možnosti niekoľkonásobného využitia príkazu späť…). Takisto nemám skúsenosti s programami založenými na hernom engine (napríklad Unreal), preto môže byť moja osobná skúsenosť skreslená. V testovaní náš ateliér pokračuje a dúfam, že prinesieme čoskoro ďalšie skúsenosti z praxe.

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím