Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
3. júl 2018
0
893

Hudobná škola Wolfurt, Rakúsko

Detail, precíznosť a materiály v ich prirodzenej podobe.
Hudobná škola Wolfurt, Rakúsko
Autori: Dipl.-Ing. Josef Fink, Dipl.-Ing. Markus Thurnher, MSc. Katharina Berchtold, Dipl.-Ing. Sabine Leins, Dipl.-Ing. André Sallmayer, Dipl.-Ing. Beatrix Thurnher, Luzia EugsterRealizácia: 2015 - 2017Adresa: Sternenpl. 7, Wolfurt, RakúskoPublikované: 3. júl 2018

Na prvý pohľad nie zlé. Na druhý ešte lepšie. Slušná verejná stavba. Jej pravé kvality vyniknú pri podrobnejšom preskúmaní. Toto máme celkom radi. “Hrubá stavba” je definitívnou architektúrou. Nič netreba pridávať. Nič skrývať. Architektonické i technické detaily sú dopredu precízne premyslené. Čistý geometrický koncept je zrealizovaný s mimoriadnou dôslednosťou. Betón je betónom, drevo drevom, sklo sklom, tehla tehlou a použité kovové (mosadzné) prvky sú takisto priznané v ich naturálnej podobe.

Žeby príklad pre slovenské podmienky, že aj verejné stavby môžu byť “robené poriadne”, premyslene, s dôrazom na kvalitu? Alebo radšej “rýchlo a lacno”?

V osemtisícovej obci Wolfurt, v blízkozti Bregenzu v rakúskom Vorlarlbersku nedávno vznikla zaujímavá hudobná škola a knižnica. Od roku 2014, keď bolo odbremenené centrum sídla od intenzívnej dopravy novým tunelom, začal rozvoj malého “športového a kultúrneho jadra”. Jeho súčasťou je aj nová hudobná škola, ktorej fasáda je orientovaná pozdĺž “hlavnej ulice”. Objekt je vzdialený asi pol kilometra od historického centra. Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že fasáda orientovaná “do cesty” rozsiahlym zasklením nie je ideálnym riešením. Zmena organizácie dopravy však umožnila zaviesť v centrálnej zóne rýchlostný limit 30 km/h, čím sa stal priestor atraktívny a bezpečný aj pre chodcov.

Konzervatórium a budova knižnice reaguje na novú situáciu. Západná fasáda je v pravidelnom rastri členená na pätnásť identických polí so štvorcovými oknami tried (skúšobní). Atraktívne priečelie orientované do ulice tak hlavne vo večerných hodinách pôsobí ako výklad, ktorý navonok vystavuje svoj dynamický obsah. Dôležitým "mestotvorným" prvkom je aj transparentný parter s verejnou knižnicou a zapustené “podlubie” ktoré plní funkciu krytej zastávky hromadnej dopravy a slúži aj ako parkovisko bicyklov.

Foto: Martin Mischkulnig
Situácia
SituáciaAutor: Fink Thurnher

Zateplená železobetónová stavba je z vonkajšej strany obložená kontrastnou dvojicou materiálov. Ich skladba bola zvolená hlavne vzhľadom na ich trvácnosť. Drobnej textúre lícovej tehly sekunduje veľkoplošný obklad z leštenej mosadze. Zrkadliace “zlaté” platne vytvárajú hlavne vo večerných hodinách na ulici atraktívnu kulisu. Keramické lícovky s pozdĺžnym formátom 490 x 52 mm oddeľuje od tepelnej izolácie odvetraná “vzduchová medzera”.

Foto: Martin Mischkulnig
Foto: Martin Mischkulnig

Funkčne je budova členená po vertikále. Knižnica je na prízemí, konzervatórium na horných troch podlažiach. Zapustená terasa spája knižnicu s prednáškovou sálou a záhradou na východe. Ďalšie “vyrezanie” na severnej fasáde vedie návštevníkov do vstupných priestorov. Na pomerne priestrannú halu priamo nadväzuje dvojramenné schodisko, ktoré vedie na poschodie. Tu sa nachádzajú dve veľké (koncertné) sály, ktoré sa “prejavujú” na východnom priečelí ako rozsiahla transparentná plocha ohraničená mosadzným “rámom”. Menšie hudobné triedy sú orientované do ulice. Obdobná priestorová skladba pokračuje aj na vyšších podlažiach, avšak s tým, že veľké sály tu absentujú. Dispozícia je skrátená o jeden modul.

Pôdorys 1. PP a 1. NP
Pôdorys 1. PP a 1. NPAutor: Fink Thurnher
Pôdorys 2. NP a 3. NP
Pôdorys 2. NP a 3. NPAutor: Fink Thurnher
Pôdorys 4. NP a rez
Pôdorys 4. NP a rezAutor: Fink Thurnher

Ako centrálny spojovací prvok funguje vertikálny foyer, ktorý prebieha cez vyššie podlažia. Denné svetlo do prevýšeného priestoru vstupuje cez strešný svetlík. Galéria je pretkaná premostením, ktoré prepája prístupové chodby s jednotlivými učebňami. Tieto platformy súčasne slúžia ako oddychový a zhromažďovací priestor.

Foto: Martin Mischkulnig
Foto: Martin Mischkulnig
Foto: Martin Mischkulnig
Foto: Martin Mischkulnig

Monolitická betónová konštrukcia stavby je v značnej miere priznaná aj v interiéri. Potrebnú akustiku v spoločných priestoroch, ako aj v jednotlivých učebniach zabezpečujú podlahy, roštové stropy a “pílovité” obklady stien, ktoré sú vyhotovené z tvrdého dubového dreva bez ďalšej povrchovej úpravy.

Foto: Martin Mischkulnig
Foto: Martin Mischkulnig
Foto: Martin Mischkulnig
Foto: Martin Mischkulnig
Foto: Martin Mischkulnig

Vo Voralbersku je už takmer štandardom energetická efektívnosť objektu v štandarde “pasívneho domu”. Dobrá tepelná izolácia a vzduchotesnosť obvodových konštrukcií zabezpečuje tepelné straty na úrovni 18 kWh/m²a. Vetranie s rekuperáciou, nízkoteplotné vykurovanie a solárne panely na streche budovy dopĺňajú energetický koncept stavby.

Podklady: Robert Pintér, Stredisko medi

Poloha diela

Dipl.-Ing. Josef Fink
Dipl.-Ing. Markus Thurnher
MSc. Katharina Berchtold
Dipl.-Ing. Sabine Leins
Dipl.-Ing. André Sallmayer
Dipl.-Ing. Beatrix Thurnher
Luzia Eugster

Súvisiace články

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím