Climate of innovation
Ivanská cesta 30/A
Bratislava
Okná pre pasívne domy
Galvaniho 15 B
Bratislava
Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce
BIM knižnice a objekty
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Dokonalá izolácia
Stará Vajnorská 139
Bratislava
Prielohy 1012/1C
Žilina
Štúrova 136B
Nitra
Nemyslím si, že na Slovensku máme najhoršiu legislatívu, vrátane tej, ktorá sa týka verejného obstarávania. Ak verejný obstarávateľ chce, môže vybrať najlepšie riešenie pre spoločnosť a zároveň to urobiť korektne v zmysle zákonov. Na druhej strane prax vyzerá inak. V procese verejného obstarávania (týkajúceho sa výkonov našej profesie) sú reálne výsledky často žalostné.
Dôvodov je viacero. My architekti nie sme schopní vyčerpávajúco analyzovať všetky príčiny. Našou základnou náplňou práce by malo byť samotné navrhovanie prostredia, v ktorom žijeme. Tomu by sme mali venovať všetok pracovný čas. Nevyhneme sa však povinnosti vyjadrovať sa k tomuto procesu, ktorý sa nás bytostne týka. Jednak ako priamych účastníkov verejného obstarávania, jednak ako občanov žijúcich v urbánnom prostredí, ktoré nám nie je ľahostajné. Žijeme v konkrétnej spoločnosti a záleží nám aj na čo najefektívnejšom vynakladaní našich spoločných prostriedkov na veci verejné. Ako profesionáli dennodenne pracujúci v oblasti nielen navrhovania budov, ale celého procesu od návrhu až po realizáciu, vidíme neefektívnosť a plytvanie najmä z hľadiska konečného cieľa. Kvalitné výsledky - trvácne, dlhodobo funkčné, v prevádzke úsporné, kultúrne podnetné a prostredie obohacujúce diela sú skôr vzácnou výnimku ako pravidlom. Proces verejného obstarávania v tomto geografickom priestore zrejme autonómne nefunguje. Je tu dosť miesta na nápravu. Asi aj v legislatíve (napriek môjmu úvodnému konštatovaniu). Pripájam niekoľko subjektívnych, niekedy hyperbolizovaných postrehov.
Čo je obvykle cieľom cieľom pri verejnom obstarávaní?
Ktoré sú kľúčové body pri verejnom obstarávaní pre kvalitný výsledok?
Ako sa môže proces obstarávania zlepšiť?
Pri súkromných investoroch je to jasné. Tam je to na nás. O najsprávnejšom postupe v záujme investora ho musíme presvedčiť sami. Ak nie, buď je to naša chyba (nie sme dosť dobrí, alebo nevieme presvedčiť), alebo on má inú mierku priorít (a nezaslúži si dobrého architekta ani dobrý návrh).
Pri verejnom obstarávaní pravidlá z princípu nemôžu byť ponechané ad hoc. Legislatíva i jej aplikácia v praxi by mala zabezpečovať najefektívnejšie využitie verejných prostriedkov, vrátane zabezpečenia výberu najlepšieho riešenia a spôsobu odmeňovania návrhu a projektu. Tu stačia dva veľmi jednoduché kroky :-)
Utópia? Možno. Ako sme spomenuli už na úvod, pri dobrej vôli sa dá dobrý výsledok dosiahnuť aj teraz. Prax je však iná. Výsledky sú biedne. Potešiť nás môže, že sú krajiny, kde to funguje relatívne dobre. Ak sa im chceme priblížiť, bude treba postupne korigovať spoločenské povedomie i zlepšovať legislatívu. Mechanicky stačí naozaj málo (viď pár riadkov späť), prakticky je to cesta na dlhé trate...
Politický aspekt pri verejnom obstarávaní
Dlhodobá koncepčná práca je často pre samosprávu a štátnu správu nezaujímavá. To, čo presahuje rámec volebného obdobia, nestojí za pozornosť. Zaujímavé sú iba výsledky viditeľné pre voličov ešte počas funkčného obdobia, najlepšie pred voľbami. Ak treba vynaložiť úsilie či nebodaj aj financie na niečo, čo sa týka dlhodobého strategického a koncepčného plánovania, tomu je venovaná až druhoradá pozornosť.
Ekonomická a spoločenská kultúra krajiny
Verejné investície určujú latku kvality architektúry. Kultúrna krajina sa dá spoznať aj tak, že práve stavby z verejných prostriedkov sú tie, o ktorých sa píše v domácej a zahraničnej odbornej tlači ako najlepších vzoroch hodných nasledovania.
Dobre spravovaná krajina
V takej krajine sa cení najmä rozum. Najväčšia pozornosť sa venuje prípravnej a návrhovej fáze, koncepcii pripravovanej investície s akcentom na najlepší konečný výsledok - na definitívnu realizačnú podobu a dlhodobé efektívne plnenie určeného účelu. Vynaloženie prostriedkov bez rozumu, bez dôsledného uváženia a prípravy sa pokladá za najhoršiu investíciu.
Peniaze na rozum
Rozumný subjekt nezanedbáva finančné zabezpečenie úvodných etáp investičného procesu. Venuje im mimoriadnu pozornosť. Vie, že každý cent zmysluplne investovaný do prípravných fáz, koncepcie, návrhu, optimalizácie a projektu sa mu mnohonásobne vráti. Tu sa zásadne rozhoduje o efektivite vynaložených prostriedkov na konečný výsledok.
Zaujímavou charakteristikou Slovenska je, že za rozum sa nezvykne platiť. Bežne sa počíta s tým, že návrh „nejako získame“ za čo najnižšie prostriedky, prípadne ho urobia nadšenci aj zadarmo. Potom už vyvinieme príslušné úsilie na zabezpečenie prostriedkov na realizáciu, lebo realizovať zadarmo sa už nedá. Podobne je to aj s projektom. V podstate ani netreba, aby autor návrhu dopracoval kvalitný a podrobný projekt, kde by precízne fixoval svoje predstavy vrátane detailného materiálového a technického riešenia. Ten by mohol byť vážnym problémom, lebo by nechal málo miesta na „pružné modifikovanie investičného zámeru“ počas realizácie podľa „aktuálnych okolností“. Na ilustráciu váhy, ktorá sa u nás prikladá kvalitnému architektonickému návrhu, sa stačí pozrieť na navrhované odmeny pri verejných súťažiach, alebo iných formách obstarávania. Prípadne sa stačí pozrieť, aký je ročný rozpočet napríklad Bratislavy (ale aj hociktorého iného sídla) na verejné výdavky a koľko percent z toho sa v priebehu roka použije na architektonické, urbanistické súťaže, na koncepciu a hľadanie najlepších riešení podoby jednotlivých investícií (budov, priestorov, infraštruktúry...) či samotného mesta.
Verejnosti často unikajú dva základné fakty, ktoré by mohli byť aj záverom môjho príspevku:
Základný fakt č. 1: Vyberať podľa ceny sa dá vtedy, ak je predmet obstarávania jednoznačne definovaný, určený, popísaný, zhmotnený aspoň vo virtuálnej podobe. Vtedy je to fér, lebo vieme definovať, čo sa má dodať. Podobu, formu, tvar, materiálové i technické riešenie. Tam najnižšia cena (za exaktne definovanú a uchopiteľnú kvalitu) má opodstatnenie.
Pri obstarávaní architektonického návrhu je to iné. Jeho podobu spoznáme až vtedy, keď je dielo vytvorené. Ak vyberáme dodávateľa služieb iba čisto na základe vopred ponúknutej najnižšej ceny za projekt (a nie podľa kritérií kvality) - táto cena je cenou za mačku vo vreci. (Cena spravidla zodpovedá aj obsahu vreca).
Preto by bolo korektnejšie dopredu mať jasné pravidlá, ako sa „mačky“ oceňujú, a po rozbalení vriec si vybrať tú najkrajšiu a najlepšiu (a ešte ju aj vyskúšať, či dobre chytá myši). Lebo ináč sa ľahko môže stať, že kúpime zdochlinu...
Základný fakt č. 2: Prostriedky na návrh a projekt tvoria iba zlomok z ceny investície. Dokonca ani samotné investičné náklady stavby nie sú podstatnou investíciou z hľadiska celého cyklu životných nákladov stavby (používanie, energie, opravy a údržba, likvidácia...).
Ak podceníme a zanedbáme koncepčnú, návrhovú a projektovú fázu a vyberáme podľa najnižšej ponúknutej ceny za "projekt" (a nie podľa najlepšieho riešenia), máme garantované, že zvyšné nevyhnutné prostriedky určené na stavbu (ktoré tvoria podstatnú časť nákladov), nebudú využité účelne a efektívne. Takýto postup zabezpečí zaručené plytvanie prostriedkami. Nepremyslená a dobre nepripravená stavba je najdrahšia...
V globálnej konkurencii, v súťaži ekonomík a kultúr sa presadia iba tie najlepšie produkty. To najlepšie sa líši od okolia v podstatnej miere najmä intelektuálnym vkladom tímu, ktorý produkt navrhol či vyvinul. Kvalita spočíva najmä v ľudskom tvorivom vklade – v najkvalitnejšom návrhu a riešení. Materiálová báza produktov býva porovnateľná. Platí to pre akýkoľvek produkt, vrátane architektúry a tvorby prostredia, v ktorom žijeme. Tu o to viac, že priemyselné a spotrebné produkty majú obmedzenú životnosť.
Budovy a iné objekty vybudované v rámci procesu verejného obstarávania nás však budú sprevádzať počas dlhého obdobia, často po celý život. Nedá sa im vyhnúť. Obstarávať ich ináč, ako s najvyššími ambíciami a nárokmi na kvalitu prípravnej a návrhovej fázy, by v kultúrnej a rozumne hospodáriacej krajine nemalo mať miesto.