Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Nie som tu, som v Arkádii

Výstavný projekt sa zameriava na predstavenie vnútorných, imaginárnych svetov v slovenskom vizuálnom umení v priereze od začiatku 20. storočia po súčasnosť..
Kalendárium
Red 417.05.2018
1260+0
Začiatok17.5.2018
18:00
Koniec26.8.2018
18:00
MiestoNitiranska Galéria
AdresaŽupné námestie 3,
Nitra,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktNitiranska Galéria
037/ 657 96 41-3

Koncepcia výstavy primárne  pracuje so širšou interpretáciou dvoch pojmových rámcov – „utópiou“ ako predstavou o ideálnom usporiadaní vecí a „arkádiou“, termínom z gréckej mytológie, ktorý sa používal na označenie vízie idylickej, pastorálnej, nedosiahnuteľnej krajiny. Výstava sa pritom orientuje na vybraných autorov moderny, neoavantgardy a súčasného umenia, ktorí sa buď na Slovensku narodili alebo na domácej scéne dlhodobo pôsobili / pôsobia. Projekt skúma osobitý autorský program jednotlivých umelcov, ktorý sa profiloval / profiluje ako poetizácia sveta a skutočnosti. Tvorba predstavených autorov sa častokrát vyvíjala ako reakcia na ich dobu, spoločnosť, politický režim, vlastné traumatické zážitky alebo dystopickú budúcnosť. Prostredníctvom umenia si mohli realitu svojvoľne ohýbať, úplne pretvárať alebo sa pred ňou ukryť do vlastného, vnútorného priestoru.

Prezentované diela sú typické svojou lyrickou naráciou a subtílnym výrazom. Jedná sa o veľmi subjektívne výpovede s charakteristickým nadhľadom, humorom, iróniou, zároveň v nich možno badať pocity samoty, melanchólie či celkovej skľúčenosti z danej dobovej situácie alebo osobného rozpoloženia. Napriek tomu, že na výstave prevažujú zachytenia krajiny, nedemonštruje sa tu premietnutie vizuálnej podoby či krásy prírodnej scenérie, ale hlbšie posolstvo diela, koncept či strategická filozofia autora. Práve poukázanie na autentický umelecký program v slovenskom umení najmä druhej polovice 20. storočia a zdôraznenie potreby autenticity pre súčasnú umeleckú produkciu, ktorá ho výrazne postráda, je jedným z cieľov výstavného projektu.

Architektonickým zásahom Jakuba Kopca sa narušila centrálna os výstavného priestoru, ktorú predstavovala chodba. Tá pôvodne slúžila ako spojovací bod medzi dvomi postrannými sledmi expozičných miestností. Prečlenením ústrednej chodby prostredníctvom deliacich priečok sa stratila jej dominancia i funkcia. Priestor Reprezentačných sál Nitrianskej galérie sa výstavbou umelých stien zároveň rozšíril o ďalšie miestnosti. Tým nové architektonické členenie pripomína labyrint – návštevník je nútený k neustálemu pohybu po expozičnej ploche, k hľadaniu ciest smerom von či ďalej dovnútra, do hĺbky výstavy. Symbolika labyrintu pritom priamo súvisí s koncepciou výstavného projektu, ktorá v mnohom čerpá z antickej filozofie a mytológie.

Predstavené diela nie sú radené klasickým spôsobom podľa chronológie či autorstva, ale sú zoskupené do piatich tematických okruhov: Putovanie krajinou, Harmónia kozmu, Osobná mytológia a vizionárstvo, Zo skutočnosti naspäť do sna a Od utópie po transcendenciu. Keďže architektúra výstavného priestoru pracuje s motívom labyrintu – divák putuje, blúdi naprieč jednotlivými miestnosťami – rozhodli sme sa tento aspekt podporiť i samotným usporiadaním diel. Jednotlivé tematické kategórie a k nim príslušné diela nie sú koncentrované na jednom mieste v rámci výstavnej plochy, ale rozprestierajú sa po celej expozícii.  Každá téma využíva špecifický grafický symbol, ktorým je taktiež označené dielo, patriace do daného cyklu. Nasledovaním konkrétnej značky môže divák v priestore odsledovať a svojím pohybom taktiež udávať tematickú trasu. Mnohé diela súčasne spadajú do viacerých skupín, čím sa ich tematické cesty rôznorodo prelínajú a kombinujú. Tým sa zároveň poukazuje na nemožnosť úplného vymedzenia a „zaškatuľkovania“ prezentovaných diel do určitej témy, keďže nie je pri nich možné zaujať totálnu univerzálnu interpretáciu. Nakoniec, jedným z paralelných zámerov expozície je ponúknuť nový, iný pohľad na už prevažne známe diela z dejín slovenského vizuálneho umenia, ako aj na tvorbu našich najvýraznejších umeleckých osobností 20. storočia. Transhistorické prepájanie vybraných vizuálnych prejavov od začiatku 20. storočia po súčasnosť má taktiež za cieľ predostrieť istú kontinuálnu nadväznosť slovenského umenia a takisto predložiť pestrú škálu variácií prístupov v rámci určitej tematickej orientácie.

Na vernisáži výstavy bude dostupný sprievodca výstavou, ktorý okrem kurátorského textu v slovenčine a angličtine bude obsahovať mapu výstavného priestoru s reprodukciami vybraných diel a značením tematických okruhov / trás výstavy. K výstave bude v najbližšom období taktiež vydaný sprievodný katalóg v slovensko – anglickej jazykovej verzii.

Vystavené diela pochádzajú zo zbierok: Galéria mesta Bratislavy, Galéria Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne, Liptovská galéria Petra Michala Bohúňa v Liptovskom Mikuláši, Nitrianska galéria, Novohradské múzeum a galéria v Lučenci, Oravská galéria v Dolnom Kubíne, Považská galéria umenia v Žiline, Prvá slovenská investičná skupina a. s., Šarišská galéria v Prešove, Východoslovenská galéria v Košiciach, Zbierka Linea; z vlastníctva Jiří Švestka Gallery, White & Weiss Contemporary Art Gallery a prezentovaných autorov. Ďakujeme všetkým inštitúciám, súkromným zbierkam, galériám a umelcom za zapožičanie diel.

Mapa podujatia

Vložené
17. máj 2018
0
126
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím