Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Jozef Mnich – V tieni tulipánov. Od suroviny k moci.

Výstava grafika a absolventa VŠVU Jozefa Mnicha v Galérii 19 v Bratislave.
Design/art
Marianna Brinzová06.02.2025
500+1
Jozef Mnich – V tieni tulipánov. Od suroviny k moci.

Jozef Mnich – V tieni tulipánov. Od suroviny k moci.


Vernisáž: štvrtok 6. 2. 2025 o 18.00 hod.
Trvanie výstavy: 7. 2. – 28. 2. 2025
Kurátorka: Marianna Brinzová
Miesto: Galéria 19, Lazaretská 19, 811 09 Bratislava

Prvá samostatná výstava grafika a absolventa VŠVU Jozefa Mnicha (1997) predstavuje jeho najnovší projekt, v ktorom skúma presahy maliarskeho a grafického média. V Galérii 19 prezentuje cyklus V tieni tulipánov. Od suroviny k moci. zahŕňajúci subtílne formáty ako experimenty na pomedzí maľby a grafiky. Jozef Mnich v nich ukrýva a zároveň poodhaľuje viac rovín, skrytých tém a symbolov.

Hlavnou témou jeho autorského cyklu sa stalo baníctvo, ťažba a z nich vyplývajúce sociálne, ekonomické a ekologické dopady spojené s hutníckym priemyslom, ktorý má na území Slovenska bohatú históriu. Baníctvo bolo po stáročia pilierom miestnej ekonomiky a hospodárskej sily, čo sa odrážalo aj v identite a kultúrnych hodnotách daného regiónu a jeho obyvateľstva. Neskôr, keď banícka práca ustúpila do úzadia, začali mnohé komunity čeliť nezamestnanosti a stagnácii. Tieto zmeny mali ďalekosiahle následky na spôsob života a hodnoty, ktoré boli dlhé roky základom miestnej komunity a jej identity. Jozef Mnich sa svojím autorským cyklom zamýšľa nad pojmom ťažby ako fundamentálnym procesom, ktorý sa netýkal len fyzického získavania surovín, ale aj tvarovania myslenia, postojov, spoločenských vzorcov, kolektívnej pamäte a kultúrnych hodnôt. V projekte V tieni tulipánov. Od suroviny k moci. mapuje prostredie svojho rodiska na východnom Slovensku, kde sa ťažila meď.

Baníctvo skúma tiež ako proces, ktorý si vyžaduje neustále zasahovanie do prírodných zdrojov, pričom tento proces ignoruje dlhodobé následky ťažby na ekosystémy. Príroda sa vníma ako nevyčerpateľný zdroj a surovina. Mnich nachádza paralelu aj v súčasnej spoločnosti vnímajúcu jednotlivca na úrovni suroviny, ktorú treba tiež prakticky „vyťažiť“. Opracovávanie a tvarovanie kovov abstrahovaných z rudy je ďalšou vrstvou témy. Stáva sa metaforou deformácie spoločnosti, jej názorov a hodnôt. Mnich ide ešte viac pod povrch, keď tekutou, podliehajúcou tlaku a skresleniu, označuje aj samotnú ľudskú pamäť. Kvôli jej selektívnosti, tvárnosti, nejednoznačnosti a ambivalentnému charakteru.

Nielen uvažovanie o kontextoch diela, ale aj samotný spôsob tvorby je u Jozefa Mnicha viacvrstvový. Najprv skicuje v počítači, vytvára digitálny obraz, prekrýva vrstvy a vytvára plán plôch, ktoré chce zoškrabať či odstrániť. Potom robí fyzickú podmaľbu na ploche, na ktorú neskôr pridáva ďalšie vrstvy schopné oddeľovania. Techniku vrstvenia kreuje už dlhšie obdobie a skúša rôzne možnosti prostredníctvom experimentov – používa olejomaľbu, airbrush a rôzne medzistupňové nátery (latex, šeps, damarový lak). Maliarske vrstvy zámerne necháva popraskať, preškriabava ich či úplne odstraňuje, a tým odhaľuje, čo sa nachádza pod nimi. Samostatnou kapitolou sú jeho monotypie. Vznikajú ako olejové odtlačky na papieri a majú skôr maliarsky, ako grafický charakter, s odklonom od zobrazovaného. Námety sú rozostrené alebo sa zlievajú, čím vznikajú akési portréty – antiportréty a nekonkrétne figurálne zoskupenia s témou práce. Mnichove monotypie vznikajú v dvoch verziách – na „airbrushovej“ maľbe na papieri alebo samostatne na papieri bez podmaľby. Portréty baníkov sú fiktívne, ale figurálne výjavy na papieri vychádzajú z dobových fotografií zachytávajúcich baníkov pri práci.

Jozef Mnich vo svojich dielach používa vlastnú ikonografiu, fiktívne portréty baníkov, zapája AI a fotky voľne stiahnuteľné na sieti, vytvára koláže. V jeho výjavoch väčšinou nie sú konkrétni ľudia, ale postavy generované systémom. Portréty fiktívnych pracovníkov pretavuje do zobrazení, čím vytvára podobizne alebo figurálne kompozície na neutrálnom pozadí. V jeho maľbách sa objavujú viaceré atribúty – budovy, tváre, kvety, lebky, časti krajiny a nápisy. Používa kvety, ktoré má spojené s istou nostalgiou z detstva. Zároveň sú to rastliny späté so symbolikou baníctva – fialka, konvalinka, „klinček“/karafiát, ktoré symbolizujú pokoru, skromnosť, ťažkú prácu, nádej, návrat svetla, prírodu, jar a nové začiatky. Alebo kvet spojený s vyššou triedou – tulipán, ktorý sa v histórii spájal s aristokraciou a vnímal ako luxusný tovar a platidlo. Na inom výjave sa objavuje lebka ako kritika výnosu, peňazí a kapitálu, ktoré sú nadradené zdraviu zamestnancov a ľudským životom. Budova, banícka bytovka, je symbolom práce a odmeny pre výkonného pracovníka. Má byť domovom, pocitom bezpečia, útočiskom po nebezpečnej práci. Skrytý nápis „Mine Closed“ zase hovorí o zatváraní baní po páde komunizmu. Autor ním odkazuje na fakt, že po zmene zriadenia veľa ľudí v jeho dedine prišlo o prácu, živobytie i tradíciu. Boli (a stále sú) prinútení odchádzať za prácou do zahraničia alebo do Bratislavy, ako aj samotný autor zastupujúci mladú generáciu. Často sú týmito okolnosťami upevňované aj stereotypy, že muž cestuje za prácou a žena ostáva doma s rodinou, čo Mnich na jednej z malieb vizualizuje v podobe dvoch vrabcov, samca a samičky.

Jozef Mnich vníma svojich baníkov ako hrdinov-antihrdinov. Tí v obrovskej námahe vyťahujú kusy rudy na povrch zeme a stávajú sa nositeľmi myšlienky, že z niečoho surového a neopracovaného môže vzniknúť niečo ušľachtilé a užitočné, ale i chladné a nebezpečné. Ruda, ktorá môže byť premenená na lekársky prístroj, aby zachránila život, sa tiež môže stať základom zbrane, ktorá ho vezme. Tento dualizmus potenciálu – tvorivý aj deštruktívny – je pre autora neoddeliteľnou súčasťou našich životných rozhodnutí a myslenia. Všetci sme „v tieni tulipánov, ktoré sa pohybujú od suroviny k moci a späť“ a niekedy sme nimi my sami.

Jozef Mnich (1997) je absolventom magisterského štúdia na Katedre grafiky a iných médií VŠVU v Bratislave. Vo voľnej tvorbe prepája princípy maliarskeho média a grafiky, prostredníctvom ktorých spracováva spoločensko-politické problematiky. Tvorí rôznorodé farebné kompozície, ktoré sa prevrstvujú ako formálne a materiálovo, tak i ideovo a významovo. V zobrazovaných výjavoch pracuje s hrou, iróniou, zveličením, ale i s jemne ladenými folkovými motívmi. Vytvára vizuálne protiklady a napätie.

Vložené
6. február 2025
0
50
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím