IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Realizácia architektov Martina Lukáča a Barbory Srpkovej v dvanásťtisícovom českom meste Vysoké Mýto vznikla na základe víťazného návrhu vo verejnej architektonicko-urbanistickej súťaži. Projekt humanizuje priestor na sídlisku Družba, ktorý využívala posádka Červenej armády do roku 1990.
Realizáciu bližšie predstavia autori:
ARCHITEKTONICKO-URBANISTICKÝ KONCEPT
Znovuoživenie vonkajších priestorov bývalých Jiráskových kasární predstavuje zásadné rozšírenie verejného priestoru mesta juhozápadne od historického centra Vysokého Mýta. Celková rozloha navrhnutého územia je viac ako 3,5 hektárov.
Ťažiskom návrhu je aktívna zóna pred existujúcou historickou budovou Dragounských kasární. Návrh rozčleňuje rozsiahlu plochu pomocou série diagonálnych ciest, založených na prirodzenom pohybe územím, do celkov vymedzujúcich plochy pre šport, oddych a rekreáciu. Tieto prepojenia vytvárajú priepustnosť územia v severojužnom smere. Tzv. Promenáda vytvára hlavnú pešiu trasu v osi východ-západ. Lineárna plocha, prepájajúca všetky hlavné verejné priestory v oblasti, je priestorovo rámovaná alejou stromov. Tento dynamický priestor pre chodcov, bežcov, cyklistov vytvára viacvrstvové priehľady celým areálom.
Súčasťou areálových úprav je aj celková kultivácia a ukľudnenie dopravného režimu. Priepustnosť spevnených dopravných plôch umožňuje zadržiavať a opätovne využiť vodu v lokalite. Dažďová voda sa zhromažďuje a filtruje v akumulačnej a retenčnej nádrži a používa sa na zavlažovanie zelených plôch.
Prirodzeným cieľom areálu je objekt Kiosku, pozdĺž hlavnej pešej promenády. Kiosk slúži ako zázemie pre park s občerstvením, toaletami a skladom. Jeho stupňovitá strecha tvorí vyvýšené plató, ktoré umožňuje vnímať celý športový areál a park z inej perspektívy.
Aktívna zóna je rozvrstvená drobnými výškovými úrovňami jednotlivých plôch a programov. Dominantou tejto zóny je zapustené viacúčelové ihrisko s úrovňami na sedenie po jeho obvode. Táto konfigurácia umožňuje rôzne denné využitie (šport, kultúrne podujatia, letné kino atď.) a zároveň prirodzene oddeluje hraciu plochu od priľahlých peších trás. V ostatných častiach aktívnej zóny sú sústredené jednotlivé programové prvky pre doplňujúce voľnočasové aktivity - zóna s drevenými kolmi pre deti a mládež, petangová plocha s dreveným pódiom, piknikové aktivity na modelovaných trávnatých terasách alebo hájové posedenie v tieni stromov v severnej časti areálu.
Súčasťou návrhu je aj kompletná úprava zelene s cieľom zjednotiť územie, vytvoriť nové pobytové plochy a ponúknuť celoročné atrakcie parku. Vegetáciu dopĺňa výsadba 87 nových stromov.
Celková skladba kombinácie aktivít a rekreačných oblastí vytvára živý a premenlivý verejný priestor, schopný absorbovať a prispôsobovať sa meniacim sa nárokom jeho užívateľov.
KONCEPT ZELENE
Cieľom návrhu je zlepšenie kvality parteru zvýšením užívateľnosti a využiteľnosti územia. To sa odráža aj v koncepte novej vegetácie, ktorá vychádza z rozmiestnenia komunikačných trás a obytných zón. Boli identifikované existujúce druhy stromov, ktoré je možné zachovať. Tie sa stanú základom pre budúcu vegetáciu.
Novovymedzené pešie trasy sprevádzajú jednodruhové línie kvalitných vzrastlých stromov s podrastovými korunami. Na opätovnú výsadbu týchto základných drevín v oblasti sa odporúčali pôvodné, osvedčené a nenáročné druhy Acer campestre, Prunus avium Plena a Acer platanoides. Tieto druhy boli vybrané aj preto, že nie sú významnými alergénmi.
Aleje sú doplnené motívom prirodzenej voľnej výsadby meandrových stromov v modelovanom trávniku, ktorý pripomína spontánne vegetačné celky. Tento výrazný organický akcent v inak lineárnej koncepcii prispeje k obývateľnosti lokality a vytvorí chránené tiché mikropriestory na krátkodobú rekreáciu na trávniku. Ako doplnkové druhy sú navrhované napr. Tilia cordata na doplnenie aleje a atraktívny skoro kvitnúci malokorunný strom - Amelanchier arborea Robin Hill. Fraxinus angustifolia Raywood je navrhovaný na solitérne použitie a na spoločnú výsadbu s kvitnúcou čerešňou vtáčou (Prunus avium) s výrazným farebným efektom malých listov na jeseň.
KONCEPT DOPRAVY
Návrh podporuje pohyb chodcov, snaží sa eliminovať negatívne vplyvy automobilovej dopravy a zabezpečiť potrebnú a bezkolíznu obsluhu územia. Pešie trasy zabezpečujú priechodnosť celej oblasti a spájajú severnú časť mesta s južnou a východnú so západnou.
Hlavné pešie vstupy do územia sú navrhnuté v južnej časti z ulice Prokopa Velikého, v časti Lidickej a Odbojárskej ulice. Na severe je navrhnuté pešie prepojenie Školskej ulice s ulicou Prokopa Velikého. Všetky navrhované vstupy pre chodcov do areálu sú riešené ako bezbariérové.
Doprava je vo všetkých zónach obmedzená na zásobovanie a nevyhnutnú obsluhu budov. Potrebné servisné a parkovacie plochy pre osobnú dopravu sa nachádzajú v okrajových častiach komplexu. V južnej časti je realizované parkovisko s nepriamym vjazdom z ulice Prokopa Velikého. V severnej časti je realizované rozšírenie existujúceho parkoviska pri vstupe do domu dôchodcov. Lokálne parkovacie miesta sú cielene rozmiestnené po celej oblasti.