IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Hodvábne necesty / Silk Non-Road
autorka: Katarína Balúnová
kurátorka: Michaela Šuranská
Rozkvet Gallery, Banská Bystrica
vernisáž: 25.2. 2025 o 19:00 hod.
trvanie výstavy: 25.2. - 22.3. 2025
Výstava Hodvábne necesty / Silk Non-Road predstaví najnovší projekt vizuálnej umelkyne Kataríny Balúnovej. Jej tvorba sa pohybuje naprieč médiami avšak so silným základom v geometrizujúcej, poloabstraktnej maľbe koncentrovanej na jazyk znakov, symbolov a farebných plôch, expandujúcej do širších priestorových inštalácií či objektových “konštelácií”. Dlhodobo sa venuje témam utópie, pamäti, transcendentna, vesmíru a ľudských archetypov. Balúnová, okrem domáceho prostredia, kde pôsobí aj ako kurátorka a pedagogička na Akadémií umení v Banskej Bystrici (FVU), tvorí často v zahraničí, na rezidenčných umeleckých pobytoch, kde jej projekty reagujú na lokálne historické, náboženské a kultúrne špecifiká cez prácu s kultúrnymi archetypmi, performanciou, videom, nájdeným objektom a i.
V projekte Hodvábne necesty sa autorka zamerala na lokalitu v okolí dediny Pukanec v Štiavnických vrchoch, kde sa nachádza veľká koncentrácia vyše tristoročných stromov moruše čiernej (Morus Nigra). Podľa miestnej legendy mali listy stromov slúžiť ako potrava pre priadku morušovú v rámci (utopického) úsilia habsburskej monarchie o rozšírenie produkcie hodvábu. Balúnová sa v projekte zaoberá týmto príbehom s cieľom upozorniť na význam prírodného dedičstva - najväčšej zdokumentovanej lokálnej koncentrácie moruše čiernej v strednej Európe (vyše 400 stromov), ale aj v rámci postkoloniálneho kontextu - v koloniálnych spoločnostiach bol hodváb znakom spoločenského postavenia a noblesy.
Hodvábna cesta bola v minulosti spojovacou niťou medzi východom a západom, po jej sieti sa okrem iného šírili mýty, znalosti astronómie, ako aj náboženské predstavy. Balúnová poukazuje na mýtotvorný potenciál prírodnej pamiatky, formulovaný v názve výstavy. Orálna história odôvodňuje pestovanie moruší v okolí Pukanca podobnosťou miestnej krajiny s čínskou prírodou. Legendy v súčasnej postfaktuálnej dobe nadobúdajú špecifické významy a podoby. Tento aspekt nás uvádza nielen do koncepcií minulých impérií, ale aj do znepokojivého kontextu súčasných geopolitických kríz.
Autorka vnáša do projektu osobnú rovinu, vychádza z vlastnej prítomnosti v lokalite, tvorí ako performerka, používa tvaroslovie morušových listov a motív ženskej sukne, pracuje s pravým hodvábnym vláknom. V Rozkvet Gallery predstaví diela vo forme malieb, kyanotypie, site specific inštalácie a videoperformancie.
Projekt podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.