Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Hodvábne necesty / Silk Non-Road
autorka: Katarína Balúnová
kurátorka: Michaela Šuranská
Rozkvet Gallery, Banská Bystrica
vernisáž: 25.2. 2025 o 19:00 hod.
trvanie výstavy: 25.2. - 22.3. 2025
Výstava Hodvábne necesty / Silk Non-Road predstaví najnovší projekt vizuálnej umelkyne Kataríny Balúnovej. Jej tvorba sa pohybuje naprieč médiami avšak so silným základom v geometrizujúcej, poloabstraktnej maľbe koncentrovanej na jazyk znakov, symbolov a farebných plôch, expandujúcej do širších priestorových inštalácií či objektových “konštelácií”. Dlhodobo sa venuje témam utópie, pamäti, transcendentna, vesmíru a ľudských archetypov. Balúnová, okrem domáceho prostredia, kde pôsobí aj ako kurátorka a pedagogička na Akadémií umení v Banskej Bystrici (FVU), tvorí často v zahraničí, na rezidenčných umeleckých pobytoch, kde jej projekty reagujú na lokálne historické, náboženské a kultúrne špecifiká cez prácu s kultúrnymi archetypmi, performanciou, videom, nájdeným objektom a i.
V projekte Hodvábne necesty sa autorka zamerala na lokalitu v okolí dediny Pukanec v Štiavnických vrchoch, kde sa nachádza veľká koncentrácia vyše tristoročných stromov moruše čiernej (Morus Nigra). Podľa miestnej legendy mali listy stromov slúžiť ako potrava pre priadku morušovú v rámci (utopického) úsilia habsburskej monarchie o rozšírenie produkcie hodvábu. Balúnová sa v projekte zaoberá týmto príbehom s cieľom upozorniť na význam prírodného dedičstva - najväčšej zdokumentovanej lokálnej koncentrácie moruše čiernej v strednej Európe (vyše 400 stromov), ale aj v rámci postkoloniálneho kontextu - v koloniálnych spoločnostiach bol hodváb znakom spoločenského postavenia a noblesy.
Hodvábna cesta bola v minulosti spojovacou niťou medzi východom a západom, po jej sieti sa okrem iného šírili mýty, znalosti astronómie, ako aj náboženské predstavy. Balúnová poukazuje na mýtotvorný potenciál prírodnej pamiatky, formulovaný v názve výstavy. Orálna história odôvodňuje pestovanie moruší v okolí Pukanca podobnosťou miestnej krajiny s čínskou prírodou. Legendy v súčasnej postfaktuálnej dobe nadobúdajú špecifické významy a podoby. Tento aspekt nás uvádza nielen do koncepcií minulých impérií, ale aj do znepokojivého kontextu súčasných geopolitických kríz.
Autorka vnáša do projektu osobnú rovinu, vychádza z vlastnej prítomnosti v lokalite, tvorí ako performerka, používa tvaroslovie morušových listov a motív ženskej sukne, pracuje s pravým hodvábnym vláknom. V Rozkvet Gallery predstaví diela vo forme malieb, kyanotypie, site specific inštalácie a videoperformancie.
Projekt podporil z verejných zdrojov formou štipendia Fond na podporu umenia.