IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Intenzívny technický rozvoj súčasnej doby poskytuje živnú pôdu pre nové umelecké experimenty, na ktorých vyrastajú a rozkvitajú nové spôsoby tak po technickej stránke, ako aj v umeleckých prístupoch k tradičným témam aj v hľadaní nových podnetov. Pri takom množstve nových možností môže byť skutočnou hrozbou, že sa podstata umeleckej činnosti vytratí a ostáva len úsilie natrafiť na niečo, čo doteraz v umení ešte nebolo. Vynorili sa aj obavy o zaniknutí tradičných výtvarných techník.
Zámerom Trienále akvarelu v Lučenci je práve udržať jednu z týchto výtvarných techník, aby sa jej tradícia zachovala aj pre budúce generácie. Súťažná prehliadka má za úlohu poskytnúť umelcom príležitosť prezentovať sa s najnovšou akvarelovou tvorbou, motivovať vo vytváraní nových diel prostredníctvom tejto techniky a experimentovať s novými spôsobmi jej využitia vo výtvarnom umení.
Trienále akvarelu je jedinečné podujatie tohto charakteru na Slovensku, ktoré sa pravidelne uskutočňuje od roku 1983. Doteraz prebehlo 12 ročníkov, na ktorých sa zúčastnilo 699 autorov z 14 európskych aj mimoeurópskych krajín (Slovensko, Česká republika, Maďarsko, Poľsko, Rakúsko, Nemecko, Holandsko, Srbsko, Ukrajina, Rumunsko, Švédsko, Izrael, India, Japonsko). Výsledky každého ročníka sú prezentované na výstavách a v katalógoch. Zámerom organizovania súťažnej prehliadky, výstavy a vydania dvojjazyčného (slovensko-anglického) katalógu je zachytiť a prezentovať aktuálne spôsoby a prístupy v súčasnej akvarelovej tvorbe a zdokumentovať výsledky jednotlivých ročníkov.
Novozískané akvarely preukazujú rôznorodosť umeleckých prístupov: niektorí umelci zachovali tradičné použitie akvarelovej techniky a vyznačujú sa jemnou malebnosťou prostredníctvom lazúrnych farieb, harmonickou a čistou kompozíciou tvarov a škvŕn, ako napr. rastlinné motívy Dominiky Lehockej (držiteľky 2. ceny) a Eleonóry Stepanov Toll, ubúdajúca „Figúra“ Márie Matrkovej, či nefiguratívne akvarelové povrchy Michaely Rázusovej-Nociarovej a Martina Kratochvíla. Humorná sebareflexia Petra Rónaiho sa prejavuje na autoportréte (s podpisom Picasso) načrtnutým tušom na akvarelovom pozadí. Realistická postava diela „Animation Warrior“ mladej autorky Moniky Volákovej akoby ožila na akvarelovom podklade, uprene hľadiac na nás so záhadným, predsa len však veľavravným úsmevom.
Diela laureátky 1. ceny Erzsébet F. Balogh sa vyznačujú inovatívnym spôsobom vtiahnutia akvarelovej techniky do priestoru, pričom autorka zachovala podstatu akvarelu na papierovom podklade. Nefiguratívna akvarelová maľba (gestického charakteru) sa tu dopĺňa papierovými kockami, ktoré sa stávajú súčasťou maľby s možnosťou interaktivity s ich ľubovoľným umiestnením na obraze a otáčaním ich strán. Podobne priestorovým charakterom sa vyznačujú diela mladej maďarskej autorky Tímei Vanka, ktoré sprostredkúvajú analógiu kozmu a mikrokozmu umiestneného v drevených krabiciach.
Jemná sofistikovaná malebnosť, schopnosť priestorového videnia z neobvyklých uhlov pohľadu s mierne surrealistickým nádychom charakterizujú diela Ferenca Bakosa, druhého držiteľa 2. ceny súťažnej prehliadky. Sklon k architektúre a tajomným zákutiam potvrdzujú aj diela Lászlóa Madarasa (3. cena), kým tri akvarely Jozefa Bausa predstavujú čerstvú malebnosť a akoby nanovo objavenú krásu detailov nádražných kontajnerov. Veronika Rónaivá vytvorila svoje akvarelové diela kombinovaním viacerých techník, ku ktorým ako podklad slúžili plagáty z autorkinej výstavy v Mestskej galérii Rimavská Sobota. Týmto spôsobom sa diela stávajú viacvrstevnými odkazmi týkajúce sa danej udalosti.
Novohradské múzeum a galéria má bohatú zbierku súčasnej akvarelovej tvorby, ktorá vznikla zakúpením ocenených, resp. ďalších kvalitných diel účastníkov jednotlivých ročníkoch Trienále akvarelu. Akvarelová zbierka NMG prezentuje prierez akvarelovej tvorby posledných už takmer štyroch dekád. Diela pravidelne predstavujeme na výstavách doma a v zahraničí. Zakúpením nových hodnotných diel z posledného ročníka Trienále akvarelu do zbierkového fondu NMG pokračujeme v mapovaní súčasnej akvarelovej tvorby a jej prezentovaní prostredníctvom výstav a publikácií.
Andrea Németh Bozó, historička umenia NMG
1. cena
F. BALOGH ERZSÉBET (HU)
2. cena
OMINIKA LEHOCKÁ (SK)
2. cena
DOMINIKA LEHOCKÁ (SK)
2. cena
BAKOS FERENC (HU)
3. cena
MADARAS LÁSZLÓ (HU)
3. cena
JOZEF BAUS (SK)
MÁRIA MATRKOVÁ (SK)
PETER RÓNAI (SK)
VERONIKA RÓNAIOVÁ (SK)
MICHAELA RÁZUSOVÁ NOCIAROVÁ (SK)
VANKA TÍMEA (HU)
MONIKA VOLÁKOVÁ (SK)
MARTIN KRATOCHVIL (SK)
STEPANOV TOLL ELEONÓRA (SRB)