Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Emil Belluš - stretnutie vo virtuálnom svete

Virtuálna expozícia doposiaľ nezverejnených a študentských prác autora z rokov 1920 – 1923. Dobové materiály dopĺňajú detailné 3d modely projektov.
Diskusia
Red 327.10.2020
5770+13
Emil Belluš - stretnutie vo virtuálnom svete

Kurátorský text:

Emil Belluš (1899 - 1979) je jednou z najvýraznejších osobností slovenskej architektúry, v ktorej sa odzrkadľuje vtedajšia pohnutá doba zmietaná dvomi svetovými vojnami.

Dielo, ktoré nám zanechal je obrazom moderny s progresívnymi prúdmi vývoja a rovnako aj s konzervatívnym stvárnením. V roku 2019 sme si pripomínali 120. výročie narodenia architekta a národného umelca Emila Belluša. Pri tejto príležitosti bolo Fakulte architektúry a dizajnu STU zapožičaných viacero doposiaľ nepublikovaných a nezverejnených študentských prác autora z rokov 1920 – 1923. V tejto dobe Belluš študoval na ČVUT v Prahe.

Výstavný projekt pod názvom Emil Belluš, stretnutie vo virtuálnom svete spája minulosť so súčasnosťou v oblasti architektonického učenia, ktoré nebolo a ani dnes nie je ľahké, jediné čo ho odlišuje je aktuálny spôsob tvorby. Ten sa počas jedného storočia výrazne zmenil. Ručnú kresličskú a modelovú tvorbu nahradili digitálne technológie a softvérová prefabrikácia. Zachované technické výkresy mladého študenta, ktoré sa uberajú klasicizujúcou cestou dopĺňa modelová časť. Diela sú konfrontované s modernými technológiami, keďže sa ani jeden model nezachoval. Prostredníctvom virtuálnej reality, rozšírenej reality a 3D tlače dokáže expozícia poskytnúť detailnejšie stvárnenie diel, zážitok a zvýšenie povedomia o hodnote slovenského architektonického dedičstva.

Autormi projektu sú Mgr. art. Paulína Ebringerová, ArtD. a Ing. arch. MArch. Roman Hajtmanek, PhD. Poďakovanie za zapožičanie prác a za nezabudnuteľné stretnutia patrí dcére Emila Belluša, pani Ing. arch. Jelici Janotovej.

Emil Belluš - stretnutie vo virtuálnom svete - ukážka prezentácie projektu
Emil Belluš - stretnutie vo virtuálnom svete - ukážka prezentácie projektu

Umelecká cesta mladého Emila Belluša bola podporovaná už od detstva, vďaka milovaným rodičom, ktorí ho viedli spoločne s jeho dvomi súrodencami k prirodzenej túžbe po poznaní. Tvorivé ovzdušie, ktoré ponúkal domov a štúdium na 8-ročnom gymnáziu dali vynikajúce podmienky ku kresbe, ku ktorej Emil vždy inklinoval. Ako žiak kreslil svojich pedagógov a spolužiakov, neskôr maľoval a vystavoval svoje diela so skupinou umelcov, maliarov a architektov v Banskej Bystrici. Emil bol vtedy len žiak gymnázia, no ostatní vystavovatelia boli už dospelí páni, ktorí vystavovali ako známi umelci.

Záujem o architektúru bol rovnako prirodzený ako záujem o kresbu, spomína jeho sestra Elena Bellušová v knihe Korene tvorivého umenia Emila Belluša. Na svoju cestu architekta bol dobre pripravený vďaka tvorivému prostrediu a širokým prehľadom, ktorý v ňom pestovali rodičia.

Belluš začal študovať architektúru na Technickej univerzite v Budapešti. Po roku štúdia v roku 1919 prechádza študovať do Prahy, čomu predchádzal vznik Československa (1918). Kde štúdium absolvuje v roku 1923 na ČVUT v Prahe. Počas štúdia v Prahe sa najčastejšie stretával s tými, ktorí sa venovali architektúre, umeniu a ostatným umeleckým disciplínam. Na architektúru bol však prakticky sám z tejto umeleckej spoločnosti mladých slovenských študentov.

Po návrate na Slovensko boli títo bývalí študenti aktívni a uplatňovali sa v praxi. Medzi nimi boli mená ako maliar M. Mitrovský, herečka H. Meličková, maliar M. Benka, A. Bazovský, J. Alexy. Osobnosti, ktoré dnes zaraďujeme medzi kultúrnych dejateľov a národných umelcov. Praha bola pre Emila kultúrnou metropolou nového Československého štátu a bola aj kultúrnym strediskom. Mladý Belluš svoje štúdium bral vážne, patril medzi najlepších študentov s ohodnotením „výborný“ alebo „veľmi dobrý“. A tak ako každý študent aj on hlásal kritiku na výučbu, ktorá bola podľa neho nemoderná a zastaralá. Jednoducho, to čo hlásia dnešní študenti zrejme bolo, je a aj bude.

Pod taktovkou profesora Antonína Engela, odchovanca viedenskej školy, známeho urbanistu, presadzujúceho tradicionalistický štýl sa Emil Belluš dostal do skupiny prvej povojnovej generácie českých architektov. Emilovi spolužiaci dali prezývku „Beloušek“, tú sme našli aj na jednom zo študenských výkresov pri príprave výstavy. „Beloušku, promiň, že jsem ti ty kasárny volepil“ je na zadnej strane jedného z technických výkresov Kasární pre prapor ako odkaz pre Belluša od jeho neznámeho spolužiaka.

Zo študenta sa zrodil architekt, pedagóg a vedec, ktorý učil, že každé výtvarné vyjadrenie v architektonickej tvorbe má byť zodpovedajúce charakteru národa a prostredia. Jeho študenti na vysokej škole (dnešnej Fakulty architektúry a dizajnu STU) si často spomínali na krédo Emila Belluša, vtedy už profesora a uznávanú osobnosť slovenskej architektúry: „Všetko čo robíme, máme robiť s láskou a zanietením pre vec. Treba mať stále pred očami, že to robíme pre človeka.“

- Mgr. art. Paulína Ebringerová, ArtD.

Stránka projektu.

Iniciátori projektu - Mgr. art. Paulína Ebringerová, ArtD. a Ing. arch. MArch. Roman Hajtmanek, PhD.
Iniciátori projektu - Mgr. art. Paulína Ebringerová, ArtD. a Ing. arch. MArch. Roman Hajtmanek, PhD.
Vložené
26. október 2020
0
577
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím