Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

TECHO, s.r.o.

Cesta na Červený most 12
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Sto Slovensko, s.r.o.

Stavať zodpovedne

Pribylinská 2
Bratislava

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o.

Prinášame Vám svetlo

Galvaniho 7 7/A
Bratislava

BMI SLOVENSKO

Šikmé a ploché strech

Mojmírovská 9
Ivanka pri Nitre

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

ISOVER EPS GREYWALL

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products (výrobca)
Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products (distribútor)

VELUX INTEGRA

Elektrické panoramatické strešné okno s...

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o. (výrobca)
VELUX SLOVENSKO spol. s r.o. (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

2N® Indoor Compact

2N® Indoor Compact je vnútorná odpovedacia...

2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (výrobca)
2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

Multizóny

Chýba vám uzavretý priestor, kde môžete...

TECHO, s.r.o. (výrobca)
TECHO, s.r.o. (distribútor)

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
2. október 2019
0
363

Testovanie elektromobility, Merida eONE-SIXTY 800

Elektrobicykel ako pracovný nástroj pre architekta.
Testovanie elektromobility,  Merida eONE-SIXTY 800

Architekti sa aktívne podieľajú na vytváraní a formovaní prostredia v ktorom žijeme. Prostredie nie je tvorené len budovami. Pri tvorbe sídiel sa musíme zaoberať aj tým, ako má celý organizmus fungovať. Ako zabezpečiť väzby, spojenia, dopravné toky a prevádzku medzi jednotlivými zložkami tak, aby tvorili funkčný, dobre prepojený celok.

Je zrejmé, že pri deľbe dopravnej práce individuálna automobilová doprava dosiahla svoje limitné medze a musíme sa orientovať aj na iné, najmä ekologické druhy dopravy. Problematika je vo svojej komplexnosti zložitá. Dnes sa chceme zamerať na jej úzky segment.

Čím ďalej tým viac nadobúda na  obľúbenosti cyklistická doprava. V našich zemepisných šírkach donedávna podceňovaný a zanedbávaný spôsob presúvania sa, najmä v praktickom každodennom cykle. V posledných rokoch sa cyklistika explozívne rozvíja. Musíme s tým počítať aj vo svojej práci a vo svojich návrhoch verejných priestranstiev i komunikácií. Žiaľ stav cyklociest a cyklistickej infraštruktúry je na Slovensku stále žalostne nedostatočný.

Dá sa aj v takomto (nie celkom ideálnom) stave bicykel úspešne používať ako praktický nástroj na presun? Dá sa to uplatniť aj v profesnom nasadení? Má slovné spojenie “bicykel ako pracovný nástroj architekta” zmysluplný význam? Skúsime na túto otázku nájsť odpoveď. A čo je lepšie, ako si to vyskúšať na vlastnej koži?

Bicykle patria k najdynamickejšie vyvíjajúcim sa náčiniam, určeným na presun ľudí. Dnes sú to už nezriedka high-tech produkty, používajúce špičkové materiálové a technické riešenia. V každom prípade, či sa vezieme na starej “ukraine”, alebo na najnovšom “karbónovom” modeli, patria k najekologickejším prostriedkom ktoré môžeme použiť na presun z bodu A do bodu B (nepočítajúc peší pohyb na vlastných nohách - tie však nie sú dopravným prostriedkom, a nie sú ani také rýchle).

Najnovšou formou, získavajúcou si rýchlu obľubu sú elektrobicykle. A práve jeden takýto model sme podrobili hlbšiemu testovaniu. Je to Merida eONE-SIXTY 800. Vo svojej podstate je to robustný celoodpružený enduro “e-bajk” so 160 mm zvihu.

Katalógové zobrazenie testovaného modelu
Katalógové zobrazenie testovaného modelu

Môže elektrobicykel fungovať ako pracovný nástroj, ktorý umožní lepšiu dostupnosť, inak problematicky dostupných cieľov? 

Zdá sa že áno! Po skoro trištvrteročnom intenzívnom používaní môžeme spokojne povedať, že elektrobicykel (a tento model) je práve tá vec, ktorá nám ukázala možnosti, o ktorých sme predtým ani netušili. Napríklad cesty na kontrolné dni (alebo riešenie horúcich problémov) na stavbe nám nielenže netrvali v princípe dlhšie ako autom (alebo verejnou dopravou). Čas presunu bol vo väčšine prípadov minimálne porovnateľný. Mnohokrát sme sa do cieľa dostali aj rýchlejšie (nehovoriac o dopravných špičkách, kde bicykel jasne dominoval). Zaujímavá bola možnosť využívania alternatívnych trás “necestami”, kde sa vzdialenosť a čas dal výrazne skrátiť (oproti iným typom dopravy). 

Z nepríjemných povinností sa stali vítané doplnky a spestrenia stereotypu dlhého sedenia za stolom/monitorom. Neboli sme počas nutných ciest znovu vtesnaní v ďalšej plechovej škatuli (uzavretom priestore), ale vyvetrali sme si hlavu. Urobili sme niečo pre svoje zdravie. Presun nebol len ďalším zdržaním, stratovým časom. Pohyb na bicykli nás znovu nabil energiou. Po návrate do ateliéru sa výkonnosť a kreativita očividne zvýšili. Robilo sa radostnejšie. Začali sme sa predbiehať - kto pôjde na stavbu riešiť problémy :-).

Ešte jedna dosť dôležitá poznámka. Aký bicykel použiť v mestskom prostredí? Štandardná odpoveď je - cestný. Po našich skúsenostiach sme nadobudli opačný názor. Slovensko nie je Holandsko. Cesty (a trasy) s ktorými sme sa v praxi stretávali mali podobu všetkého iného, len nie perfektných, hladkých, segregovaných, cyklociest. Je to skôr pohyb “urbánnou džungľou”, ako bicyklovanie sa v bezpečí po upravených trasách.

Hrboľaté povrchy s výtlkmi, záplatami, rozpadnutou a chýbajúcou dlažbou, obrubníkmi, schodmi, striedajúcimi sa povrchmi, častokrát nespevnenými… robia z pohybu v meste priam cyklokrosový a terénny zážitok. Preto sa aj testovaný model javil, ako jedna z najvhodnejších podôb elektrobicykla, ktorý znesie naozaj všetko. Navyše kombinácia elektrickej asistencie a výborného “podvozku” urobili aj takýto pohyb dostatočne komfortným a prekvapivo rýchlym.

Testovaný model vyzerá takto:

Reálny testovaný model
Reálny testovaný model

Pri elektrobicykloch predpokladáme, častokrát oprávnene (vzhľadom na ich váhu a dlhšiu stavbu), ťažkopádnejší prejav a horšiu obratnosť. V tomto prípade je to úplne inak.

Geometria elektrického modelu eONE-SIXTY od Meridy a štandardného neelektrického modelu ONE-SIXTY je v podstate identická. A je to cítiť.

Testovaná Merida patrí medzi najobratnejšie elektrobicykle, ktoré sme mali v rukách.

Dôvodom je celkom progresívna forma. Krátka zadná stavba (439,5 mm) a krátky predstavec.

Stabilitu v teréne a najmä pri jazde dolu kopcom zas podporuje dlhšia a nižšia celková stavba prednej časti rámu a položenejšia vidlica. 

Je to jednoducho plnokrvný enduro bajk. Univerzálne využiteľný. Aj v takých podmienkach, na ktoré nebol prioritne stavaný - ako "pracovný bicykel". Napríklad pre architekta. Pre náročné nasadenie cestou na stavenisko (vieme si všetci predstaviť, že práve tu sú omnoho drsnejšie podmienky ako na bežných cestách).

Typické podmienky na stavenisku
Typické podmienky na stavenisku

Merida eONE-SIXTY 800 počas testov príjemne prekvapila výbornými jazdnými vlastnosťami. Takisto vyladenosťou použitých komponentov, ktoré sa vhodne dopĺňajú a tvoria dobre fungujúci, vyvážený celok. Spolu s motorom Shimano Steps E8000 je to ideálna kombinácia pre náročné, každodenné využitie. Bicykel potvrdil vysoké očakávania a povesť, ktorá ho predchádzala.

"Živé obrázky" z testovania aj v "architektonickom nasadení" nájdete v nasledovnom videu:

395
Youtube

 

Čo sa nám najviac páčilo:

Motorizácia v spojení motora Shimano Steps E8000, kompaktibilnej batérie, príslušného softvéru (umožňujúceho široké možnosti individuálneho nastavenia) a kompaktného displeja - patrí k najlepším, v praxi skutočne fungujúcim riešeniam. Mimoriadne plynulá a dostatočne silná podpora počas všetkých režimov jazdy. Softvérovo upraviteľná naozaj tak ako chceme.

Odnímateľná batéria na ráme nie je v súlade s najnovšími trendmi, má však svoje nesporné výhody spojené s ľahkou manipuláciou. Zjednodušuje sa jej odnímanie a znovuzapájanie, napríklad pri transporte, alebo nabíjaní. Všetky trubky rámu majú uzavretý profil, čo sa prejavuje na výbornej tuhosti rámu. Vzhľad bicykla je subtílny, blízky štandardnému neelektrickému modelu. 

Odpruženie fungovalo výborne. Najmä chod a prejav vidlice (Rock Shock Yari RC Boost) bol prekvapením nad naše očakávanie.

Podobne príjemným prekvapením sú aj brzdy, ktoré “papierovo” nepatria medzi špičku, o to viac sme boli prekvapení ich reálnou účinnosťou a plynulosťou brzdného účinku v praxi.

Merida sa ukázala ako ten pravý “crossover”, s ktorým sa dostaneme všadiaľ, kam potrebujeme.

Či už v meste, pri spoznávaní krajiny a prírody, alebo aj pri zdolávaní exponovaných terénnych zjazdov a prekážok.

Celok tvorí veľmi vyrovnaná a harmonická zostava dobre vyladených komponentov, osadená na ráme s výbornou geometriou

Hoci je jazdný prejav veľmi dobrý vo všetkých režimoch, Merida  eONE-SIXTY exceluje najmä pri jazde "dole kopcom". Niet (skoro) terénu, ktorý by suverénne neprešla.

Spolu s kvalitnými širšími pneumatikami, motorom, ktorý má veľmi príjemnú charakteristiku záberu, je na tejto Meride radosť jazdiť. 

A to všetko za jednu z najlepších cien v segmente.

 

Čo by mohlo byť ešte lepšie:

Páčka teleskopickej sedlovky nemá úplne ideálny tvar a polohu. Takisto pri sedlovke by sme osobne preferovali vyšší zdvih (pre nižšiu pozíciu v ťažkom teréne). Pred testovaním sme vymenili dodávané pedále za agresívnejšie, s väčšími pinmi. 

Možno pre niektorých sa bude dizajn bicykla s klasicky umiestnenou samostatnou batériou zdať trochu konzervatívnym. (Pre tých bude  pravdepodobne zaujímavý model pre budúcu sezónu, ktorý má batériu integrovanú v ráme a súčasne si zachoval všetky najlepšie vlastnosti svojich predchodcov, ktoré sa potvrdili aj v tomto teste).

 

Zhrnutie:

Po trištvrteročných skúsenostiach v reálnom nasadení môžeme povedať, že je to jeden z najlepších a najuniverzálnejších elektrobicyklov. Svojimi jazdnými vlastnosťami sa vyrovná aj omnoho drahšej konkurencii.

 

Konfigurácia testovaného modelu Merida eONE-SIXTY 800:
MOTOR: SHIMANO STEPS DU-E8000
BATÉRIA: SHIMANO STEPS BT-E8010 504WH
CYKLOPOČÍTAČ: SHIMANO STEPS SC-E8000
VEĽKOSTI: S;M;L;XL;
RÁM: EONE-SIXTY
VIDLICA: ROCK SHOX YARI RC B BOOST
ZADNÝ TLMIČ: ROCK SHOX SUPER DELUXE R-A2
PREHADZOVAČ: SHIMANO XT M8000 SHADOW+
RADENIE ZADNÉ: SHIMANO SLX RAPIDFIRE
BRZDOVÉ PÁKY: INTEGROVANÉ
BRZDA PREDNÁ: SHIMANO SLX HYDRAULICKÁ KOTÚČOVÁ BRZDA, 203MM KOTÚČ
BRZDA ZADNÁ: SHIMANO SLX HYDRAULICKÁ KOTÚČOVÁ BRZDA, 203MM KOTÚČ
KĽUKY S PREVODNÍKMI: SHIMANO CRE80-B 34Z
REŤAZ: KMC X11E
NÁBOJ PREDNÝ: NOVATEC D791SB-B15 15X110MM BOOST PEVNÁ OSKA
NÁBOJ ZADNÝ: SHIMANO DEORE CENTERLOCK 12X148MM BOOST PEVNÁ OSKA
RÁFIKY: MERIDA EXPERT TP
KAZETA: SHIMANO SLX, 11S, 11-46Z
PLÁŠŤ PREDNÝ: MAXXIS DHR II 27.5+ 2.8"
PLÁŠŤ ZADNÝ: MAXXIS DHR II 27.5+ 2.8"
PREDSTAVEC: MERIDA EXPERT SS, DĹŽKA 45MM
RIADÍTKA: MERIDA EXPERT II, ŠÍRKA 780MM, PREVÝŠENIE 20 MM, PRIEMER 35MM, UHOL 6°
GRIPY: MERIDA EXPERT EC
HLAVOVÉ ZLOŽENIE: FSA NO.57/55E NECK
SEDLOVÁ OBJÍMKA: MERIDA EXPERT
SEDLOVKA: MERIDA EXPERT TELESKOPICKÁ 30.9MM
SEDLO: MERIDA SPORT 5
PEDÁLE: VP VPE 537
HMOTNOSŤ : 22,25KG

 

Viac informácií o možných konfiguráciách i aktuálnych cenách nájdete na stránke dovozcu www.merida.sk.

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím