Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Pražská magistrála – skrytý potenciál mestských diaľnic

Vízia premeny dopravnej stavby 70. rokov, ktorá preťala centrum mesta na nový pražský bulvár.
Diskusia
Red 327.04.2024
7250+25
Pražská magistrála – skrytý potenciál mestských diaľnic

Počas uplynulých dní zastupoval na Festivale New European Bauhaus v Bruseli našich severozápadných susedov projekt Magistrála - Nová pražská trieda.

Projekt transformácie severo-južnej pražskej spojky vyzdvihli zástupcovia Európskej komisie ako príklad premeny nevábneho prostredia v blízkosti dopravnej stavby v  prospech ľudí a miestnych komunít

Premenu dopravnej tepny iniciuje už viac ako desaťročie nezisková organizácia Centre for Central European Architecture (CCEA). Projekt sa postupom času posúval v spolupráci s architektmi, projektantmi, umelcami a hlavne obyvateľmi dotknutých území. Po dokončení komplexnej štúdie v roku 2023 zámer v úzkej spolupráci s vedením hlavného mesta pokračuje do ďalšej fázy, orientovanej na transformáciu okolia diaľnice na mestskú triedu.

Krátky pohľad do histórie

Pražská magistrála sa nachádza vnútri historických hradieb Nového Mesta. V 70. rokoch 20. storočia nahradila ulicu, ktorá spájala hlavné body medzi Novým Mestom a okolitými časťami Vinohrady, Žižkov a Karlín.

Po výstavbe Nuselského mosta sa bulvár zmenil na magistrálu, ktorá pretína centrum mesta a rozdeľuje ho na dve časti. Celková dĺžka magistrály od Južnej spojky v Holešoviciach je 6,9 km. Súvislú líniu prerušuje iba 18 prechodov pre chodcov. K presadeniu zámeru humanizácie okolia dopravnej tepny prispieva skutočnosť, že priestorom I. P. Pavlova prejde denne viac ako 20 000 chodcov.

Trasa severojužnej pražskej magistrály
Trasa severojužnej pražskej magistrály

Pražská magistrála prebieha v línii historických hradieb Nového Mesta. Keď sa na začiatku sedemdesiatych rokov devätnásteho storočia začali pražské hradby búrať, smerom od Národného múzea sa začala rozvíjať rezidenčná štvrť so zelenými bulvármi. Ako jedno z prvých nových priestranstiev vzniklo Komenského námestie v štvrti Vinohrady. Po výstavbe Nuselského mosta sa ulica zmenila na diaľnicu pretínajúcu stred mesta. Stavbe muselo ustúpiť aj mnoho významných budov.

Tešnova a Masarykova stanica v rokoch 1974-78
Tešnova a Masarykova stanica v rokoch 1974-78

Najvýznamnejšiu z aktivít, ktoré podrobne popisuje web projektu Magistrála = nová Pražská třída tvorí štúdia, ktorú vypracovala CCEA MOBA v spolupráci so švajčiarskym ateliérom  agps.

Pozrite si ambicióznu víziu revitalizácie dôležitého priestrru v centre Prahy: 

CCEA tím v Bruseli:
Yvette Vašourková spoluzakladateľka CCEA
Kamila Dršata - architektka
Marina Gonthier - architektka
Matej Draslar - agps architecture

Vložené
19. apríl 2024
0
725
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím