IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 30.6.2016 19:00 |
| Koniec | 4.9.2016 19:00 |
| Miesto | Nitrianska galéria |
| Adresa | Župné námestie 3, Nitra, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | Ivana Moncoľová |
Výstava Ako čítať temnotu s podtitulom Výstava, ktorá vrhá tieň je exkurzom do tvorby troch nezávislých výtvarných osobností. Najstaršieho, už nežijúceho Josefa Váchala (1884 – 1969) a dvoch žijúcich umelcov súčasnosti – Jaroslava Rónu (1957) a Martina Gerboca (1971). Nechceme zjednocujúcu líniu ich spoločným výstavným stretnutím viesť cez tmavé obrazy a sochy. Každý z nich oplýva originálnou estetikou, osobnou ikonografiou, ktorú rozvíja väčšinou proti prúdu svojich súčasníkov.
Moravák Josef Váchal sa stal v ostatných 10 rokoch znovuobjaveným klenotom českého umenia, knižnej a výtvarnej kutlúry. Jeho vlastná ikonografia výtvarnej tvorby prešla niekoľkými premenami inšpiračného zdroja a “mode de vie” ktorý ovplyvnil naprv kresťanský špiritizmus, ten bol následne popretý a nasledoval východný mysticizmus a jeho myšlienky. V knižnej kultúre Váchal výrazne prispel svojím autorským vkladom – sám písal knihy, sám ich graficky upravoval – vyrábal si vlastné drevené písmo, sám ilustroval grafickými technikami, sám spracovával knihársku tvorbu. Výsledkom je vizuálne široká ikonografia ovplyvnená mystikou, symbolizmom, expresiou. Nestal sa tvorcom krásnej knihy, ale napriek tomu sú jeho vlastnoručné diela súčasťou bibliofilskej vášne.
Jaroslav Róna (1957) je český maliar a sochár, na výtvarnej scéne sa etabloval v druhej polovici 80. rokov ako člen skupiny Tvrdohlaví. Pôsobí aj ako herec a scénograf. Vo voľnej výtvarnej tvorbe sa venuje obrazu a soche, časť sôch je realizovaná vo verejnom priestore. K dokonalým maliarskym a sochárskym prevedeniam je dôležitá jeho osobitá téma, rozvoj vlastnej ikonografie čerpajúcej pôvodne z nemeckého expresionizmu, rozvinutá časom do svojej vlastnej rozpoznateľnej estetiky, ktorú charakterizuje istá zemitosť, základnosť, prvotnosť, archetypálne narábanie s hmotou maľby a bronzu. Jemu zodpovedajú aj vlastné témy, ktoré začínajú pri vizualizácii kresťanských motívov a skúmania prvotnosti človeka vo viacerých historických civilizáciách (európskej, latinskej, aztéckej) a mýtoch.
Martin Gerboc (1971) v kontexte súčasnosti, oddaný ľavicovej spisbe, punkovej mladosti, francúzskej štrukturalistickej filozofii sa asi najbližšie spomedzi troch autorov/umelcov dostáva k nahliadaniu na historické kontexty a zdroje skrze optiku konca 20. storočia. Erudovaný Brechtovským divadlom, informáciami o dekadencii politiky a slobodného tela (sexuality) spojenej vo Weimarskom kabarete (ako fenoméne, ktorý predchádzal nástupu fašizmu v Nemecku). Plátno a jeho plochu považuje za bojové pole tak, zrejme ako vlastné myslenie, ktoré ústi do straty kategorického imperatívu, rozpadu a tekutosti názorov a zároveň neistoty a trvalej skepsy. Napriek týmto myšlienkam, ktoré vyjadruje aj literárne (kde svoje knihy ilustruje svojim dielami a grafickým spracovaním), Gerboc v rámci obrazu stavia myšlienkovú významovú a vizuálnu plochu postupne. Vrství niekoľko základných myšlienkových odtieňov, vracia sa ku konrétnym historickým momentom (vzťahu jedinca či masy v revolúcii, oslobodeného tela v liberalizovanej spoločnosti, ktorá následne je perzekuovaná formou totalitarizmu – zaoberá sa historickým obratom, ktorému predchádza obrat sociálny).
Kurátorka výstavy: Ivana Moncoľová