Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Ako čítať temnotu | Výstava, ktorá vrhá tieň

Nitrianska galéria Vás pozýva na vernisáž výstavy Ako čítať temnotu - Výstava, ktorá vrhá tieň, ktorá sa uskutoční 30. júna o 19:00 v Nitrianskej galérii
Kalendárium
Red 430.06.2016
1930+0
Začiatok30.6.2016
19:00
Koniec4.9.2016
19:00
MiestoNitrianska galéria
AdresaŽupné námestie 3,
Nitra,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
KontaktIvana Moncoľová

Výstava Ako čítať temnotu s podtitulom Výstava, ktorá vrhá tieň je exkurzom do tvorby troch nezávislých výtvarných osobností. Najstaršieho, už nežijúceho Josefa Váchala (1884 – 1969) a dvoch žijúcich umelcov súčasnosti – Jaroslava Rónu (1957) a Martina Gerboca (1971). Nechceme zjednocujúcu líniu ich spoločným výstavným stretnutím viesť cez tmavé obrazy a sochy. Každý z nich oplýva originálnou estetikou, osobnou ikonografiou, ktorú rozvíja väčšinou proti prúdu svojich súčasníkov.

Moravák Josef Váchal sa stal v ostatných 10 rokoch znovuobjaveným klenotom českého umenia, knižnej a výtvarnej kutlúry. Jeho vlastná ikonografia výtvarnej tvorby prešla niekoľkými premenami inšpiračného zdroja a “mode de vie” ktorý ovplyvnil naprv kresťanský špiritizmus, ten bol následne popretý a nasledoval východný mysticizmus a jeho myšlienky. V knižnej kultúre Váchal výrazne prispel svojím autorským vkladom – sám písal knihy, sám ich graficky upravoval – vyrábal si vlastné drevené písmo, sám ilustroval grafickými technikami, sám spracovával knihársku tvorbu. Výsledkom je vizuálne široká ikonografia ovplyvnená mystikou, symbolizmom, expresiou. Nestal sa tvorcom krásnej knihy, ale napriek tomu sú jeho vlastnoručné diela súčasťou bibliofilskej vášne.

Jaroslav Róna (1957) je český maliar a sochár, na výtvarnej scéne sa etabloval v druhej polovici 80. rokov ako člen skupiny Tvrdohlaví. Pôsobí aj ako herec a scénograf. Vo voľnej výtvarnej tvorbe sa venuje obrazu a soche, časť sôch je realizovaná vo verejnom priestore. K dokonalým maliarskym a sochárskym prevedeniam je dôležitá jeho osobitá téma, rozvoj vlastnej ikonografie čerpajúcej pôvodne z nemeckého expresionizmu, rozvinutá časom do svojej vlastnej rozpoznateľnej estetiky, ktorú charakterizuje istá zemitosť, základnosť, prvotnosť, archetypálne narábanie s hmotou maľby a bronzu. Jemu zodpovedajú aj vlastné témy, ktoré začínajú pri vizualizácii kresťanských motívov a skúmania prvotnosti človeka vo viacerých historických civilizáciách (európskej, latinskej, aztéckej) a mýtoch.

Martin Gerboc (1971) v kontexte súčasnosti, oddaný ľavicovej spisbe, punkovej mladosti, francúzskej štrukturalistickej filozofii sa asi najbližšie spomedzi troch autorov/umelcov dostáva k nahliadaniu na historické kontexty a zdroje skrze optiku konca 20. storočia. Erudovaný Brechtovským divadlom, informáciami o dekadencii politiky a slobodného tela (sexuality) spojenej vo Weimarskom kabarete (ako fenoméne, ktorý predchádzal nástupu fašizmu v Nemecku). Plátno a jeho plochu považuje za bojové pole tak, zrejme ako vlastné myslenie, ktoré ústi do straty kategorického imperatívu, rozpadu a tekutosti názorov a zároveň neistoty a trvalej skepsy. Napriek týmto myšlienkam, ktoré vyjadruje aj literárne (kde svoje knihy ilustruje svojim dielami a grafickým spracovaním), Gerboc v rámci obrazu stavia myšlienkovú významovú a vizuálnu plochu postupne. Vrství niekoľko základných myšlienkových odtieňov, vracia sa ku konrétnym historickým momentom (vzťahu jedinca či masy v revolúcii, oslobodeného tela v liberalizovanej spoločnosti, ktorá následne je perzekuovaná formou totalitarizmu – zaoberá sa historickým obratom, ktorému predchádza obrat sociálny).

Kurátorka výstavy: Ivana Moncoľová

Mapa podujatia

Vložené
23. jún 2016
0
193
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím