IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 8.6.2018 14:12 |
| Koniec | 8.6.2018 14:12 |
| Miesto | Galéria umelcov Spiša |
| Adresa | Zimná 46, Spišská Nová VesSlovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria umelcov Spiša |
Autori: Katarína BALÚNOVÁ, Rita KOSZORÚS, Martin KUDLA, Henrieta KURČÍKOVÁ, Martin LUKÁČ, Roland NEUPAUER, Simona ŠTULEROVÁ.
Abstrakcia v maľbe je používaná ako jazyk, teda metóda zobrazenia, spôsob (štýl), akým je o svete vypove-dané. Na druhej strane je abstrakcia metaforou obrazu sveta, podobenstvom, zobrazenou predstavou v podobe abstraktnej schémy. Súčasná abstrakcia, ktorej východiská súvisia s umením moderny, s avantgard-ným jazykom geometrie, s teóriami a snahami Bauhausu, ruských konštruktivistov, maľbou Kandinského, Mondriana, Maleviča a ďalších, obsahuje v sebe fúziu, protirečenia, ale aj kritické revízie modernistickej abstrakcie najmä v umení 80. rokov 20.st. V dnešnej situácii sa javí ako problematické striktne škatuľkovať jednotlivé formy maliarskeho prejavu. Relatívnym je aj delenie na figuratívne a nefiguratívne maliarstvo, problematické je hovoriť aj o konceptuálnej maľbe, či digitálnej maľbe, používať pojmy, ktoré sa navzájom vylučujú. Príhodné je hovoriť o maľbe ovplyvnenej konceptuálnym umením, resp. nejakou jeho formou, takisto o maľbe pod vplyvnom výsledkov digitálnych technológií.
V prezentovaných dielach Simony Štulerovej je základnou témou analýza a konflikt prírodného a civilizačno-kultúrneho prostredia. Katarína Balúnová sa vo svojej tvorbe zaoberá témou mesta a urbanizmu, ktorý vníma ako špecifický priestor reflektujúci aktuálnu spoločenskú situáciu vo viacerých rovinách: nielen v maľbe, ale aj v objektoch, kde opúšťa odkazy k realite v prospech čistej abstrakcie. Zámerom Rity Koszorús je nabúrať stereotypné vnímanie „maľby“ a posunúť jej súčasné predpoklady, klásť otázky a zodpovedať ich, kritizovať a reflektovať, hrať sa. Martin Kudla používa techniku airbruschu v kombinácii s akrylom a kávou, čím sa snaží nasimulovať virtuálne prostredie grafického počítačového programu a zdôrazniť tým nezvratné procesy náhody v analógovom prevedení maľby. Henrieta Kurčíková rieši problematiku neosobného replikovania folklórnych motívov v súčasnom dizajne. Diela Martina Lukáča reflektujú všeobecné témy a realitu pomocou rôznych námetov, ktoré zjednodušuje a prepája do sérií – charakteristickým pre jeho tvorbu sa stal pojem „speculative realism“. Roland Neupauer sa venuje maľbe, ktorá je charakteristická výraznou expresivitou: zobrazenie reálneho prostredia prepisuje do abstraktne pôsobiacej štruktúry, vychádza však zo zobrazenia okolitého priestoru.
Abstrakciou môže byť len tvorba reagujúca na racionálne princípy, predstavy primárne absentujúce vo vizuálnej oblasti (matematika, prírodné vedy, logika či etika, audio podnet), alebo reakcia na isté humanitné oblasti, predovšetkým rôzne psychologické školy, ktoré sa snažia vykladať ľudskú predstavivosť, najmä mechanizmus vnímania či videnia, alebo vysvetľovať neverbálne predstavy bez, alebo zdanlivo bez priameho vonkajšieho podnetu a formy ich vizualizácie (sny, nevedomie, archetyp).