IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 6.12.2024 18:30 vernisáž výstavy |
| Koniec | 6.1.2025 23:59 ukončenie výstavy |
| Miesto | Galéria Výklad |
| Adresa | Hlavná 8, Trnava, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | Marianna Brinzová |
Csilla Nagy a Erika Szőke – Nevyvážená rovnováha
Galéria Výklad, Hlavná 8, Trnava
Vernisáž: piatok 6. 12. 2024 o 18.00
Trvanie výstavy: 7. 12. 2024 – 6. 1. 2025
Kurátorka: Marianna Brinzová
–
Východiskovým bodom intervencie v Galérii Výklad je dlhodobejšia spolupráca autoriek so slovensko-maďarskými koreňmi, ktorú zahájili pri spoločnej výstave Blednúca zem – Fading Earth v At Home Gallery v Šamoríne v roku 2022. Csilla Nagy a Erika Szőke v rámci výstavy Nevyvážená rovnováha, ktorú site a time specific pripravili pre trnavské výklady, nadväzujú na túto spoluprácu v zmysle recyklácie už existujúcich diel, myšlienok a prístupov ako aj vytváraním nových artefaktov a konceptov. Ich intervencia sa zaoberá témami pôdy, dejinami a súčasným stavom poľnohospodárstva, a tiež úvahami o možnej-nemožnej budúcnosti. Výstavu tvoria hmotné ako aj „nehmotné“ procesuálne diela, pri ktorých autorky používajú prírodné materiály, fotocitlivý papier, vosk, keramiku a gáfor. Procesuálne diela sprítomňujú fenomén premeny a miznutia.
Výstava Nevyvážená rovnováha sa zaoberá tiež pojmom hybridity – ako dôkazu premeny, rastu, rozvoja a snahy o prežitie. Tak ako príroda, tak aj človek je majstrom vo vytváraní a kombinovaní nových vzťahov medzi jednotlivými druhmi. Kým v prírode sú tieto procesy ešte udržateľné, my sme už pre ne dávno stratili zmysel. S dlhodobým vykorisťovaním krajiny, nerešpektujúcim potrebu jej obnovy, ľudstvo nadobudlo falošný dojem, že príroda je nevyčerpateľným „kohútikom“ našich požiadaviek a nekonečným „odtokom“ našich odpadkov (Jason W. Moore). Úvahy o krehkosti rovnováhy, nestálosti globálneho trhu so surovinami a potravinami podnecuje zmena počasia, pandémia, ale aj prebiehajúca vojna na Ukrajine, ktorá odhalila zraniteľnosť štátov odkázaných na dovoz niektorých plodín. Schopnosť prírody regenerovať sa je prirodzeným procesom hybridizácie rastlín a živočíchov. To, či je človek schopný donekonečna sa prispôsobovať klimatickým zmenám a ďalším hrozbám, či je stále schopný prírodu tvarovať podľa svojich požiadaviek, je už otázne. Rovnováhu dávno narušil.
–
Csilla Nagy (1983, SK/HU) experimentuje s tradičnými aj súčasným technikami keramiky pričom hľadá spôsoby presahu keramiky a výtvarného umenia v konceptuálnych podobách. Vytvára objekty pripomínajúce rastliny. Jej špekulatívne prístupy spájajú človekom a poľnohospodárstvom nenávidené buriny s nádobami používanými na okultné obrady neolitického človeka.
Erika Szőke (1977, SK/HU) prostredníctvom svojich diel zachytáva rôzne stopy, odtlačky a „fosílie“ minulosti. Vykresľuje nimi akúsi poetiku prchavosti a pominuteľnosti so snahou uchopiť vnímaný moment i reflexiu márnosti. Skúma témy prírodných a alternatívnych zdrojov energie, vyrába energiu z materských kváskov a mycélia, a tiež vytvára netradičné fotografie s presahom do objektov.
–
Projekt je realizovaný s finančnou podporou mesta Trnava. Výstavný program Galérie Výklad pre rok 2024 z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Výstavu z verejných zdrojov formou štipendia autorky Eriky Szőke podporil Fond na podporu kultúry národnostných menšín – KULT MINOR.