Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 12.9.2017 17:00 |
| Koniec | 31.12.2017 16:00 |
| Miesto | VILA DOMINIKA SKUTECKÉHO |
| Adresa | Horná 55, Banská Bystrica, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | SSG 048/470 16 15 |
Návštevníci tak budú mať príležitosť si dočasne pozrieť doteraz nevystavené portréty z banskobystrického prostredia a jeden z posledných autoportrétov umelca na pozadí jeho známych obrazov.
Dominik Skutezky sa narodil do židovskej rodiny majiteľa mydlárne. Meno Dávid (Menike, po hebrejsky najmladší) si v Taliansku zmenil na Domenico a v Uhorsku na Döme. V rokoch 1865 — 1866 študoval na Akadémii výtvarných umení vo Viedni (prof. K. Wurzinger, E. Enghert, K. Blaas), v rokoch 1867 — 1870 v Benátkach (prof. P. Molmenti) a v roku 1870 v Mníchove, kde po ohlase výstavy G. Courbeta v roku 1869 upustil od ďalšieho štúdia historickej maľby. Žil a tvoril vo Viedni (1871 — 1875) a v Benátkach (1876 — 1889), kde sa svojimi dielami úspešne zapojil do medzinárodnej siete obchodu s umením. V roku 1889 sa natrvalo usadil v Banskej Bystrici, ale ustavične cestoval po celej Európe. Stála expozícia Skutezkého diel sa nachádza od roku 1994 v maliarovej rodinnej vile v Banskej Bystrici.
Na začiatku svojej tvorby sa usiloval o naturalistické zobrazenie, pričom námety nachádzal v každodennom živote. Vytváral ich s množstvom ilustratívnych detailov namaľovaných s majstrovskou bravúrou. Svoj naratívny štýl výborne využil aj v anekdotických obrazoch a portrétoch. Svojím umením sa presadil najmä v Benátkach, kde mal stále množstvo objednávok v portrétnom a salónnom žánri. Obľubu si získal najmä vďaka svojim živo pôsobiacim výjavom, elegantnej ľahkosti, radostnej farebnosti a príjemným motívom z každodenného života predstaviteľov strednej vrstvy. Hýrivé prostredie, domáce koncerty, obrazy žien v intímnom prostredí súkromných salónov, čítanie kníh a listov mu ponúkali nespočetné množstvo príležitostí na verné zobrazenie živých scén s takmer divadelnou kulisou. Od samého začiatku sa zaujímal o svetlo v maľbe, o funkciu umelého aj prírodného svetla, ktoré dokonca vo svojich dielach s obľubou kombinoval. V Bystrici sa venoval portrétom a žánrovým výjavom, neraz so svojským humorom, ale aj zobrazeniu mestského trhu, kde spájal epické, rozprávačské motívy so širokou mestskou scenériou v pestrých farbách a v slnečnom svetle. V roku 1887 objavil svoju životnú tému, prácu v medených hámroch v okolí Bystrice, ktorej sa venoval vo svojej voľnej tvorbe. Život v hámroch ho inšpiroval k vytvoreniu nespočetných variantov obrazov v rôznych technikách a s rôznou interpretáciou.
Žiara vyhne, odrážajúca sa od predmetov nezvyčajných tvarov a foriem, v kombinácii so slnečným svetlom ho fascinovala takmer 35 rokov. Skutezky mal spočiatku zrejme čisto maliarsky záujem jednak o zmes svetla v neobyčajnom prostredí, a jednak o tzv. sociálnu maľbu, vzmáhajúcu sa aj v Nemecku, ktorej sa venoval napríklad A. F. Menzel. Neskôr sa jeho záujem prehĺbil, postavy získali individuálne črty a z epicko-žánrových výjavov sa stali žánrové portréty snažiace sa o stupňovanie sily výrazu, ktoré sú pre neho typické. Aby dosiahol tento cieľ, raz zredukoval kompozíciu a zriekol sa popisnosti priestoru, inokedy sa sústredil na výraz tváre odpočívajúceho, väčšinou zadumaného alebo unaveného človeka. Na plátne zvečnil celý pracovný proces v medených hámroch, čím v našom širšom regióne udomácnil nový námet v žánrovej maľbe. Zároveň vytvoril protiváhu k dedinskému a ľudovému motívu a k typom postáv obľúbeným v modernej maľbe na Slovensku. V hámroch vytvoril približne päťdesiatich obrazov na základe viacerých kompozične premyslených i maliarsky precítených štúdií, ktoré svojou tematikou a spontánnym záujmom o maliarske stvárnenie tvoria neodmysliteľnú súčasť dejín výtvarného umenia na Slovensku.