IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 24.11.2016 18:30 |
| Koniec | 29.1.2017 18:00 |
| Miesto | Nitrianska galéria |
| Adresa | Župné nám. 3, Nitra, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Nitrianska galéria |
Projekt EMȌKE VARGOVÁ: 265 OBJATÍ je koncipovaný ako prvá súborná monografická výstava tvorby jednej z najosobitejších výtvarníčok strednej generácie. Emöke Vargová (1965) vstúpila na scénu začiatkom deväťdesiatych rokov 20. storočia a dnes patrí k rešpektovaným osobnostiam s nezameniteľným rukopisom. Ide o umelkyňu solitérku, ktorej záujem sa po štúdiu maľby v ateliéri prof. Rudolfa Filu obrátil skôr k objektom a inštaláciám, pri tvorbe ktorých často používala netradičné materiály ako prach, vosk, igelit, pauzovací papier, plast alebo ich nezvyčajné kombinácie (mäkké reliéfne obrazy z priesvitných textilných fólií kombinované s akrylovou maľbou, ale aj tradičným šitím). Toto cielené vyhľadávanie atypického materiálu vychádza z autorkinho zmyslu pre matériu, pre oceňovanie jej špecifických vlastností, ale aj limitov.
Tvorba Emöke Vargovej sa vzpiera štandardným kategóriám štýlu a umeleckým tendenciám, ktoré určovali umenie na prelome 20. a 21. storočia. So sebe vlastnou ľahkosťou sa pohybuje medzi rôznymi médiami. Po období, keď v jej tvorbe dominovali priestorové objekty a mäkké textilné obrazy, sa po roku 2000 vracia k maľbe na kresliacej fólii, ktorá však nie je typickým závesným obrazom, a, paradoxne, v rovnakom čase vytvára svoje zásadné site-specific inštalácie. Je to dôkaz, že sa nikdy neupísala jedinému médiu.
Výstava predstavuje prierez jednotlivými etapami autorkinej tvorby s dôrazom na zachytenie premeny jej umeleckého programu cez témy, umelecké žánre či materiálové špecifiká diel. Napriek tomu, že už v roku 1999 získala prestížnu Cenu mladého výtvarníka roka Tonal a na domácej scéne je rešpektovanou osobnosťou, ktorá participovala na mnohých tematických a kolektívnych projektoch, jej autorská výstava v Reprezentačných sálach Nitrianskej galérie je prvou rozsiahlou retrospektívou.
Koncepcia výstavy je postavená na výbere reprezentatívnych diel, ktoré však nebudú radené chronologicky, ale tak, aby odrážali špecifiká autorkinho umeleckého programu. Táto kurátorská stratégia umožnila vytvárať malé tematické kolekcie na základe istých spoločných znakov, napríklad materiálu a jeho spracovania, použitých médií a stratégií alebo tematiky. Posledná časť výstavy predstaví výber najnovších prác, ktoré naznačujú aktuálne smerovanie autorky.
Súčasná výstava nie je premiérou Emöke Vargovej v Nitrianskej galérii. Jej tvorba bola zastúpená na viacerých tematických výstavách, napr. Inter-view (2012), Haute Couture (2014) alebo Čože je to päťdesiatka (2015). V zbierkach Nitrianskej galérie je zastúpená Autoportrétomz roku 1999.
Projekt podporil z verejných zdrojov Fond na podporu Umenia.