IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 14.2.2019 18:00 |
| Koniec | 31.3.2019 18:00 |
| Miesto | Galéria Jána Koniarka v Trnave |
| Adresa | Halenárska 2, Trnava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria Jána Koniarka v Trnave |
Kurátorka: Alexandra Hollá
Erika Miklóšová je vnímavá výtvarníčka, jej práce odzrkadľujú najmä jej citlivosť a intuitívnosť, ktorú vkladá do jednotlivých malieb či kresieb. Jej rôznorodé portfólio zahŕňa maľbu, kresbu aj grafiku. Výtvarníčka sa vyjadruje aj v cykloch, resp. sériách, kedy opakovane spracováva jeden motív v rôznych verziách, pričom využíva ich prirodzený významový kontext. Jej umelecký program sa dotýka tém jej vlastnej identity, domova, minulosti, osobných zážitkov.
Na výstave autorka predstaví sériu drapérií. Sústreďuje sa na ornament, vzory textílií, cez ktoré vypovedá príbehy s nimi späté.
Materiál pre zátišia získava autorka priamo v „teréne“, pri výbere siaha po kvalitných materiáloch, ručne spracovaných odevoch a dbá aj na dekor, ktorý je súčasťou látky. Autorka je ním fascinovaná. Pri tvorbe zátiší s drapériou nahrádza plátno papierom. Vytvára originálne diela, ktoré rešpektujú papier ako projekčné plátno, ktoré sa v priamom dotyku autorkinej ruky mení na výtvarné dielo podčiarkujúc naratívny charakter. Krehkosť materiálu zvýrazňuje kombináciou techník pastelu a akrylu.
Odev – hlavný námet jej prác – chápe vo viacerých významových rovinách: považuje ho za materiál, ktorý vznikol s určitým praktickým a estetickým účelom, vyrába sa, kupuje, vyraďuje, druhotne využíva, odkladá na pamiatku, alebo pre ďalšie generácie. Na odevy nazerá ako na hmotnú vec, ktorá však disponuje aj abstraktnou hodnotou, a tou je práve spomienka, ktorá sa spája s (jej) rodinou, domovom alebo s konkrétnou chvíľou – momentom. Šatstvo sa stáva nositeľom hodnoty, odkazu na minulosť či dokonca odkazu na konkrétneho človeka.
Autorka tak vytvára imaginárny svet, v ktorom sú ľudia zastúpení ich oblečením – portréty seba a svojej rodiny nahrádza zobrazovaním odevov. Portrétovaní sú zdanlivo zbavení identity, ich tvár je v maľbe potlačená a nahradená kusom ich šatstva. Chýbajú teda znaky, ktoré sa od tohto žánru očakávajú. V Miklóšovej poňatí sa maľba stáva metaforou, nadobúda nové vlastnosti. Tkanina je oživená, získava „autonómiu“ a „vlastný život“, stavia sa sama do popredia na obdiv. Autorka beztvaré látky rozkladá na spontánne záhyby, inštaluje do rôznych polôh na stenu v minimalistickej kompozícii a vkladá do nich emotívnu hodnotu. Strnulosť premieňa na dynamické inverzie. Stenu v pozadí zapája do dialógu s látkou, vytvára na nej vzorovanú tapetu.
Ľudská silueta zahalená do drapérie sa objavuje iba na jednej kresbe.
Počas procesu vzniku vystavenej série autorka menila štyrikrát ateliér. Aj preto do veľkoformátových kompozícií pribúdajú rôznorodé predmety. Pridávajú sa nepravidelne, podmienené zmenou prostredia ateliéru. Predstavuje ich napríklad obyčajná drapéria, tentokrát nie ako súčasť oblečenia alebo aj konáre stromov, ktoré našla na ceste do ateliéru. Autorka narúša kompozíciu, dovolí nahliadnuť divákovi na náhodne nájdené predmety, ktoré jej proces „práce“ uľahčujú, prípadne sú neustále prítomné počas vzniku diela. Autorku „sprevádzajú“, rozptyľujú pri práci, prinášajú oddych od sústredenej rukodielnej práce, ktoré si tento veľkoformátový typ zátiší vyžaduje.
Mgr. Alexandra Hollá
Mgr. art. Erika Miklóšová
Vzdelanie:
Samostatné výstavy (výber):
Ocenenia:
Štipendiá: