IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 12.4.2018 16:30 |
| Koniec | 17.6.2018 16:00 |
| Miesto | Oravská galéria - Malá výstavná sieň |
| Adresa | Hviezdoslavovo námestie 11, Dolný Kubín, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Oravská galéria +421/43/58 632 12 orgaldk@vuczilina.sk |
Termín výstavy:
12.4. – 17.6.2018
Miesto:
Župný dom, Malá výstavná sieň
Spolupráca:
Spolok priateľov Imra Weinera- Kráľa, Vydavateľstvo Petrus, Elise Weiner-Kráľ
Kurátorka výstavy:
PhDr. Dagmar Kudoláni Srnenská, PhD.
Termín vernisáže:
12. apríla 2018 o 16.30 hod.
Tvorba Imra Weinera-Kráľa bola počas celého jeho umeleckého vývinu poznamenaná úsilím spojiť lásku k Francúzsku s láskou k rodnému Slovensku. Zomknúť dva nezlučiteľné a nespojiteľné svety - francúzsku kultúru a slovenskú tradíciu.
Výber z ilustrácií a maľovaných príbehov Imra Weinera-Kráľa vystavujeme v Oravskej galérii pod názvom Rozprávky pre Elise. Vďaka Petrovi Chalupovi a jeho vydavateľstvu Petrus vyšli v roku 2016 a 2017 aj knižne. Ide o cyklus piatich publikácií, rozprávok a ilustrácií, a to Príbehy kocúra Mineta, O nezbednom káčerovi, O odvážnom medveďovi, Žabiakovo dobrodružstvo a ďalšie príbehy a posledná Ako sa stal Minet lekárom a záchranárom.
Po nútenom odchode z Francúzska v roku 1950 zanechal Imro Weiner-Kráľ za „železnou oponou“ milovanú dcéru Elise a jej mamu. Už o rok neskôr sa pokúšal za nimi ilegálne odísť, no chytili ho na hraniciach a niekoľko mesiacov musel dokonca stráviť vo väzení. Túžba po kontakte s dcérou bola neobyčajne silná, a preto jej každý deň posielal listy, v ktorých pre ňu písal a maľoval príbehy. To bol v tých časoch poznamenaných politickými represáliami jediný možný kontakt. Začal ich posielať, keď bola Elise štvorročná. Vo farebných ilustráciách v priebehu rokov 1953 až 1956 tak pre milovanú dcéru vznikali vtipné dobrodružstvá kocúra Mineta, žabiaka Brekeke, ale aj prefíkaného lišiaka, zradného vlka alebo namysleného kohúta kraľujúceho na dvore v spoločnosti obľúbených sliepok. Postupne sa k nim pridal bocian a malé dievčatko Liduška s húskami. Nechýbali ani králi, princovia a princezné alebo Maruška týraná zlou macochou. Liduška aj Maruška mali vždy podobu malej Elise a keď náhodou v príbehu vystupoval kocúr Minet, niekedy Elise pozdravil „Dobrý deň Elise“, samozrejme vo francúzštine – Bon jour Elise. Ku všetkým ilustráciám si Imro Weiner-Kráľ vymýšľal krátke sprievodné texty vo francúzskom jazyku, neskôr keď už malá Elise vedela čítať, sem-tam vložil slovíčko po nemecky, aby sa dcéra naučila aj tento jazyk. Niekoľko ilustrácií si Elise odložila, ako jedinú spomienku na vzdialeného otca, ktorého po prvý raz mohla vidieť až ako deväťročná. Ilustrácie sú jedinečným príkladom úžasného maliarstva a kresliarstva Imra Weinera-Kráľa, ale aj príkladom neobyčajnej fantázie, pomocou ktorej sa aspoň sčasti chcel priblížiť k dcére a na nútenú diaľku viesť s ňou skromný dialóg.
Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.