Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
2. november 2017
0
166

Ivan Matejka: Fotografia ako topografia vlastného mikrosveta

Výstava Ivana Matejku v rámci projektu Mesiac fotografie 2017.
Začiatok2.11.2017
18:00
Koniec30.11.2017
17:00
MiestoSNM - Výstavný pavilón Podhradie
AdresaŽižkova 16,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktSNM - Výstavný pavilón Podhradie
+421 2/5920 7212
programy@snm.sk

Ťažiskom tvorby Ivana Matejku (1942) je jednoznačne výtvarná fotografia. Možno povedať, že patril medzi priekopníkov tohto smeru na Slovensku. Svoje výrazné výtvarné cítenie, zdedené zrejme po otcovi, významnom slovenskom maliarovi Petrovi Matejkovi, predviedol už ako študent Strednej umelecko-priemyselnej školy na námetoch z okruhu poézie všednosti. Jeho snímky od samotných začiatkov, t. j. od konca 50. rokov sú precízne komponované na základe pevnej, konštruktívnej osnovy. Veľké a výrazné tvary sú vyvážené detailným prepisom textúr a svetelných hodnôt. Vzniká akási exaktná vizuálna poézia, poloabstraktná fotografia, ktorá osobitým spôsobom nadväzuje na výdobytky predvojnovej moderny. Matejka dokáže svoju kompozičnú a tvarovú perfekciu neskôr uplatniť samu osebe, už mimo námetového rámca poézie všednosti.

V nasledujúcich desaťročiach zvláštnym spôsobom spája modernistickú záľubu vo fotografovaní zanedbaných, opustených predmetov a ošarpaných zákutí s odkazom geometrickej abstrakcie a konštruktivizmu a istým druhom tvarového a fotografického minimalizmu. Na tomto princípe vznikli fotografické cykly, ktoré sa vyznačujú zmyslom pre farbu v nefarbe a podrobným prepisom často protirečivých nájdených štruktúr. V prenesenom zmysle Matejka tesne pred emigráciou (1979) vytvára detailný obraz spustnutého a zanedbaného prostredia reálneho socializmu. Aj počas pobytu v Nemecku fotograf sústreďuje  pozornosť skôr na periférne civilizačné javy a bizarné fragmenty reality, vďaka jeho fotografickému podaniu nadobúdajú estetickú bravúru.   Mohlo by sa povedať, že Ivan Matejka je básnikom samoty, na to sú však jeho fotografie príliš triezve a vecné. V porovnaní so svojimi americkými náprotivkami je Matejka väčšmi komponistom zviazaným s tradíciou moderny, s kamerou trpezlivo krúži okolo objektu a sníma ho najčastejšie z bezprostrednej blízkosti. V jeho záberoch sa však „nefotogenické“ zhluky predmetov objavujú v plnej fyzickej naliehavosti a v bohatej farebnej orchestrácii.

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím