IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 2.11.2017 18:00 |
| Koniec | 30.11.2017 17:00 |
| Miesto | SNM - Výstavný pavilón Podhradie |
| Adresa | Žižkova 16, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | SNM - Výstavný pavilón Podhradie +421 2/5920 7212 programy@snm.sk |
Ťažiskom tvorby Ivana Matejku (1942) je jednoznačne výtvarná fotografia. Možno povedať, že patril medzi priekopníkov tohto smeru na Slovensku. Svoje výrazné výtvarné cítenie, zdedené zrejme po otcovi, významnom slovenskom maliarovi Petrovi Matejkovi, predviedol už ako študent Strednej umelecko-priemyselnej školy na námetoch z okruhu poézie všednosti. Jeho snímky od samotných začiatkov, t. j. od konca 50. rokov sú precízne komponované na základe pevnej, konštruktívnej osnovy. Veľké a výrazné tvary sú vyvážené detailným prepisom textúr a svetelných hodnôt. Vzniká akási exaktná vizuálna poézia, poloabstraktná fotografia, ktorá osobitým spôsobom nadväzuje na výdobytky predvojnovej moderny. Matejka dokáže svoju kompozičnú a tvarovú perfekciu neskôr uplatniť samu osebe, už mimo námetového rámca poézie všednosti.
V nasledujúcich desaťročiach zvláštnym spôsobom spája modernistickú záľubu vo fotografovaní zanedbaných, opustených predmetov a ošarpaných zákutí s odkazom geometrickej abstrakcie a konštruktivizmu a istým druhom tvarového a fotografického minimalizmu. Na tomto princípe vznikli fotografické cykly, ktoré sa vyznačujú zmyslom pre farbu v nefarbe a podrobným prepisom často protirečivých nájdených štruktúr. V prenesenom zmysle Matejka tesne pred emigráciou (1979) vytvára detailný obraz spustnutého a zanedbaného prostredia reálneho socializmu. Aj počas pobytu v Nemecku fotograf sústreďuje pozornosť skôr na periférne civilizačné javy a bizarné fragmenty reality, vďaka jeho fotografickému podaniu nadobúdajú estetickú bravúru. Mohlo by sa povedať, že Ivan Matejka je básnikom samoty, na to sú však jeho fotografie príliš triezve a vecné. V porovnaní so svojimi americkými náprotivkami je Matejka väčšmi komponistom zviazaným s tradíciou moderny, s kamerou trpezlivo krúži okolo objektu a sníma ho najčastejšie z bezprostrednej blízkosti. V jeho záberoch sa však „nefotogenické“ zhluky predmetov objavujú v plnej fyzickej naliehavosti a v bohatej farebnej orchestrácii.