IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 16.2.2017 18:00 |
| Koniec | 28.4.2017 18:00 |
| Miesto | TOTO kultúrne ihrisko, o.z. |
| Adresa | Dunajská 35, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | TOTO kultúrne ihrisko, o.z. maria.rojko@gmail.com |
Ján Lebiš je (autor) chameleón.
Prispôsobuje sa atmosfére príbehov nielen štylizáciou (čo – kde – akým smerom do obrázka vložiť), ale aj technikou. V tých ľahkých volí jemné, najčastejšie gvaš, alebo akvarel, do tých dramatických ide silou – rydlom do lina, či do dreva. Tam, kde mu to text dovolí, vloží ponášku na ľudové či staré umenie: ornament v chronicky známom tvare, ktorý keď čitateľ zazrie, povie si: „Toto poznám, toto som už niekde videl...“.
A pritom ostáva „sám sebou“. Ľahko rozpoznateľný v množstve iných, jedno či v tej rozosmiatej polohe, alebo v tej pochmúrnej. Na nikoho sa nepodobá. Každý obrázok má do detailov premyslený koncept, sám autor hovorí: „stačí začať od kútika ľavého oka a musíš sa trafiť.“ Malá plocha ilustrácie na stránke knihy, na ktorú ju musí zmestiť, ho paradoxne neobmedzuje, ale núti zahustiť ju tak, aby sa z príbehov nič nestratilo.
Mal šancu ilustrovať dobré diela: Boccaccia, Villona, Dostojevského, Londona, Swiffta. A rovnako mal šancu patriť k dobrej generácii ilustrátorov, ktorí svoju tvorbu brali veľmi vážne – Teodor Schnitzer, Mirko Hanák, Albín Brunovský a ďalší. Keď začínali, zbavovali sa pocitu strachu z vojny a biedy (a nielen tej materiálnej) 50-tych rokov a vážili si masívnu produkciu vydavateľstiev, možnosť realizovať sa. Aj zdanlivú slobodu 60-tych rokov a jej étos niesli stále ďalej.
Ale koniec koncov: načo dielo vysvetľovať? Príďte sa pozrieť.
Príbehy ilustrácií Jána Lebiša nájdete na stenách TOTO! je galéria na Moskovskej ul. 29 v Bratislave od 16. 2. do 28. 4. 2017. Počas trvania výstavy bude prebiehať aj krst spoločnej knihy – monografie Jána Lebiša a Viery Gergeľovej.
JÁN LEBIŠ (1931 – 1996) bol najmä ilustrátorom a grafikom. Študoval najskôr na Filozofickej fakulte v Olomouci kombináciu matematika – výtvarná výchova (1949 – 1950), potom (1951 – 1956) na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéri Vincenta Hložníka. Patril do legendárneho Klubu grafikov. Ilustroval množstvo kníh pre detských aj dospelých čitateľov, napr. Porgy H. DuBosea (1961), Veľký Testament F. Villona (1965), Bájky od V. La Fontaine (1965), Gulliverove cesty od J. Swifta (1967), aj Boccacciov Decameron (1967). Získal množstvo ocenení, napríklad Cenu Fraňa Kráľa (1963), Cenu Cypriána Majerníka (1969), či Cenu Ľudovíta Fullu (1984).
Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.