Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 7.9.2018 18:00 |
| Koniec | 11.11.2018 18:00 |
| Miesto | Danubiana Meulensteen Art Museum |
| Adresa | Čuňovo - Vodné dielo Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Danubiana +421/2/62 52 85 01 danubiana@danubiana.sk |
Ján Ťapák patrí medzi najvýraznejšie osobnosti sochárskej generácie, ktorá vstúpila na slovenskú výtvarnú scénu začiatkom deväťdesiatych rokov. Upútal nielen svojou spontánnou kreativitou a dokonalou technickou pripravenosťou, ale i jedinečným obsahovým zameraním tvorby, v ktorej dokázal preniesť veci dávno minulé do súčasnosti, prepojiť stáročné tradície s filozofiou moderného človeka a autenticitu vlastnej krajiny začleniť do nadčasového kontextu vzdialených kultúr a civilizácií.
Je autorom nespočetného množstva komorných i monumentálnych diel, ktoré prekvapia jedinečnou dynamickou kompozíciou, bohatstvom tvarov a povrchových štruktúr, dramatickým kontrastom lesklých i matných plôch, kresbou a dynamikou priznaných spojov a zvarov. Pozoruhodné sú i jeho kresby uhľom, ktoré nie sú len študijnými skicami k budúcim plastikám, ale aj jedinečnými umeleckými solitérmi, často doplnenými citátmi, myšlienkami a poznámkami samotného autora.
Ťapákova výtvarná reč pramení z archetypálneho tvaroslovia, ktoré postupne cez pôvodnú strohú geometrickú štylizáciu a neskôr priam barokovú bohatosť tvarov prechádza k plynulejším objemom, pôsobiacim napriek evidentnej robustnosti odľahčene, miestami až subtílne. Je to výsledok premyslenej kompozície, vďaka ktorej hmota z pevných objemov prestupuje v smelých krivkách do priestoru, pretína ho a navodzuje pocit pohybu, levitácie, ba až beztiaže či letu. Pri niektorých dielach však tento pocit nie je len prejavom ilúzie, ale skutočnej vibrácie a jemného chvenia jednotlivých komponentov sochy, ktoré akoby popierali zákony gravitácie i logiky a vznášajú sa vo vzduchu.
Jeho postavy priam vyžarujú silu, vytrvalosť a odhodlanie, ale aj mystiku a magickú tajomnosť. Akoby v každej bol ukrytý nejaký príbeh, ktorý divákov pozýva na jeho odhalenie. Ťapákove pevnosti, býky, jazdci, bojovníci i panovníci, mýtické postavy, ale aj prostí vidiečania sú nositeľmi metaforického posolstva o zmysle ľudského života.
Mária Horváthová