Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Ján Valík: KAGO (mnémosyné)

Flatgallery Vás pozýva v piatok 8.9. 2017 o 19:00 na vernisáž autorskej výstavy Jána Valíka
Kalendárium
Red 407.09.2017
1760+0
Začiatok8.9.2017
19:00
Koniec13.10.2017
18:00
MiestoFlatgallery
AdresaBaštova 1,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktFlatgallery
0904 820 576
andrejaros@gmail.com

Maľba zrkadlí skúsenosť zmyslovej kontemplácie. Jej úspech závisí na miere otvorenia obmedzeného poľa obrazu možnostiam vnútorného videnia, predstavivosti a vízie. Priestor maľby je v jej opakovanom a neustálom procese v zápase o víziu.
Ako sa mení pohľad, keď nemáme pred sebou rozpoznateľnú - prírodnú krajinu, ale obraz krajiny, napríklad maľbu? Ako môže byť pohľad na nekonečný prírodný svet vlákaný do malej konečnosti obrazu?

Zmyslovo-obrazový fenomén krajiny existoval až od chvíle, keď maliari začali prehodnocovať prírodu svojím konkrétnym pohľadom. Transformácia prírody na krajinu cez oko maliara je jedným z najdôležitejších úspechov a schopností maľby. Táto krajina má svoj pôvod v mozgu, a nereprezentuje iné, než seba-formulovanie konštrukciou obrazu. Neobsahuje romantiku plenéru, odkazuje k metalingvistickej alebo metafyzickej tradícii. Krajina neexistuje nikde inde mimo obrazu.

Obraz je vlastným predmetom, približuje sa ku krajine, ale vráti sa k sebe. Jeho odkazy vychádzajú z povahy predstavivosti, fenomenologického vedomia obrazu a univerzálnej povahy maľby. V jej pôvode sú maliari minulosti a tiež realita.

Divák nie je pasívny recipient, pohľad si musí vybojovať, no nie len od fyzického obrazu, ale najmä od seba samého, od podvedomých preferencií, nálad a koľají v myslení. Ide o premenu videnia na pozeranie. Videnie sa deje v okamžiku, berie kusé informácie. Pozeranie vyžaduje čas. Maľba funguje v subjektívnom, nie lineárnemechanickom čase. Čas je v maľbe skrytý a o to viac zásadný. Premýšľať o vzniku motívov a procesoch, znamená stať sa súčasťou metamorfózy, premeny uvažovania obrazom, pretože človek vidí len to, čo pozná.

Kago (z japončiny, 歌語) sú slová používané v poézii alebo hudbe.
Mnémosyné (z gréckej mytológie: “rozpomenutie sa”) je v personifikácia vnútornej pamäte a tiež jedna z dvoch, rieka rozpomenutia, protiklad rieky zabudnutia (Léthé).

Vo svojej poézii sa Goethe odvoláva na Mnémosyné ako na neustály archetyp pohybu tam a späť ako silu návratu a obmeny ako jedinú formu, v ktorej môžeme zažiť večnosť. Goethe nazýva tento fenomén „trvanie v premene“ („Dauer im Wechsel“) základnou skúsenosťou života. Táto skúsenosť je tvorená napríklad neustálym návratom období, prílivom mora alebo cyklom narodenia a smrti, kvitnutia a vyčerpania.

Mapa podujatia

Vložené
7. september 2017
0
176
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím