Hore
Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Gerhardt Braun Slovakia k.s.

Pivničné kobky

Drobného 27
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Sto Slovensko, s.r.o.

Stavať zodpovedne

Pribylinská 2
Bratislava

Material & Technology s.r.o. – M&T

Sídlo Spoločnosti: Čs. Odboje 1044
Dobruška

KOMA Modular s.r.o.

Říčanská 1191
Vizovice

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o.

Prinášame Vám svetlo

Galvaniho 7 7/A
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

2N® Indoor Compact

2N® Indoor Compact je vnútorná odpovedacia...

2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (výrobca)
2N TELEKOMUNIKACE, a.s. (distribútor)

VELUX INTEGRA

Elektrické panoramatické strešné okno s...

VELUX SLOVENSKO spol. s r.o. (výrobca)
VELUX SLOVENSKO spol. s r.o. (distribútor)

CITY moduly

Designový mestský mobiliár v merítku drobnej...

KOMA Modular s.r.o. (výrobca)
KOMA Modular s.r.o. (distribútor)

POSUVNÉ DVERE HI-FINITY

Ultra tenký design posuvných dverí HI-FINITY...

Reynaers systems spol. s r.o. (výrobca)
Reynaers systems spol. s r.o. (distribútor)

PANORAMA CELOPRESKLENÉ OKNO HX 300

OTVORENÉ. SVETLÉ. VOĽNÉ.
Veľkoplošné...

Internorm (výrobca)
Internorm (distribútor)

Povrchové temperovanie betónového jadra

Princíp temperovania betónového jadra spočíva...

REHAU s.r.o. (výrobca)
REHAU s.r.o. (distribútor)

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
10. júl 2018
0
226

Ján Zoričák, Okná do Vesmíru

Srdečne Vás pozývame na vernisáž výstavy Ján Zoričák, Okná do Vesmíru, ktorá sa uskutoční 10. júla 2018 o 15:00 hod. v Liptovskej galérii Petra Michala Bohúňa v Liptovskom Mikuláši.
Začiatok10.7.2018
15:00
Koniec30.9.2018
17:00
MiestoLiptovská galéria Petra Michala Bohúňa
AdresaTranovského 3,
Liptovský Mikuláš,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktLiptovská galéria Petra Michala Bohúňa
044/552 27 58
lgpmb-kvc@vuczilina.sk

Ján Zoričák

Rytier Rádu umenia a literatúry

  • 1944 narodil sa v Ždiari, Slovensko
    1959-1963 Štúdium na Sklárskej umelecko priemyselnej škole v Železnom Brode
    1963 – 1969 Štúdium na Vysokej škole umeleckého priemyslu v Prahe

Vesmíry Jána Zoričáka.

Vnútorný vesmír Jána Zoričáka je rovnako nekonečný ako ten vonkajší a svojím spôsobom sú nekonečné aj jeho diela. Dá sa na ne dívať a ustavične v nich objavovať niečo nové, neprestávajú  fascinovať svojou mnohotvárnosťou. Túžba ľudí poodhrnúť závoj oddeľujúci viditeľný svet pred neviditeľným sa oddávna objavuje u šamanov, umelcov, filozofov, serióznych vedcov, ale aj podivínov (netvrdím pritom, že umelec, filozof či seriózny vedec nemôže byť zároveň aj podivín), proste u nemnohých ľudí obdarených, a v niektorých prípadoch prekliatych, neustálym nepokojom z nepoznania nepoznaného. Z tejto túžby pramení aj dlhé desaťročia trvajúci záujem Jána Zoričáka o vesmír, ktorý pretavil v množstve svojich diel v rôznych cykloch, ako Priestory, Signály, Vesmírne signály, Poslovia vesmíru, Nebeské kvety, Nebeské záhrady, Konštelácie, Veľký tresk, Nebeské kytice, Hviezdy a ďalšie. V novších dielach vytvorených zo skla pochádzajúceho zo švajčiarskeho Cernu  dostal príležitosť transformovať materiál s odlišnými technickými vlastnosťami, materiál, ktorý už má v sebe zakódovanú históriu skúmania nových častíc, materiál nesúci v sebe odkaz prelomových fyzikálnych objavov v skúmaní počiatkov nášho vesmíru. Vytvoril diela, v ktorých v závislosti od intenzity ostali v skle záznamy od ledva voľným okom pozorovateľného iskrenia s jemnými ružencami svetla, či symbolického vesmírneho prachu, až po silné výbuchy, ktoré takmer rozmetali zvnútra celú plastiku. A niektoré zase majú geometrizujúcu štruktúru a svojou stavebnosťou  pripomínajú kryštálové gotické katedrály. Ján Zoričák tu objavoval ďalšie riešenia maximálneho využitia vysoko olovnatého optického skla. Hľadal a objavoval technológie, ako sa priblížiť vedeckým výskumom a zároveň objavoval novú poéziu svetla, pričom pri použití rovnakého materiálu musel hľadať iné spôsoby jeho spracovania. Pre Zoričákové plastiky je vôbec príznačné, že vyzerajú z každého pohľadu rôzne a v mnohých prípadoch pri pohľade zhora sa mení ich štruktúra a opticky mimoriadne zväčšujú priestor. Inými slovami – vnútri sú opticky omnoho väčšie, ako je ich skutočná hmota. Kam sa dá vlastne až pokračovať? Autor nás takto privádza až do hlbších rovín vnímania, vytvára konštrukcie hlbokého iluzívneho priestoru. Ako výraz protikladov vo vesmíre, keď na mnohé veci je nutné sa pozerať z iných, ako zaužívaných pohľadov, aby sme ich mohli vnímať správne. V interpretácií Jána Zoričáka je však každý pohľad možný i spochybňovaný, divákovi nedáva návod na čítanie a interpretáciu, naopak, necháva ho blúdiť v diele a stále niečo nové objavovať. 

Ivan Jančár

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím