Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

JANOŠÍK OKNA-DVEŘE

Valašské Příkazy 55 55
Valašské Příkazy

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

SCHÜCO International KG, o. z. Slovensko

Okná, dvere a fasády

Tomášikova 17
Bratislava

Pergo

Třebětice 102
Holešov

Cortizo Slovakia,

Železničný rad 29
Nová Baňa

REYNAERS ALUMINIUM s.r.o.

Office: TWINCITY C HubHub, Mlynské Nivy 16
Bratislava

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
19. október 2021
0
4

Joyful Lock / Radostné uzamknutie

Samostatná site-specific výstava Kataríny Balúnovej reagujúca na špecifickú situáciu lock-down v napojení na poviedku Franza Kafku Der Bau (Brloh),
Začiatok16.8.2021
18:00
Koniec27.8.2021
18:00
MiestoGaléria Kotolňa
AdresaStrojárenská 3,
Košice,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
KontaktRichard Kitta

V priestoroch galérie Kotolňa sa predstavuje, v poradí už druhou autorskou výstavou, absolventka Ateliéru súčasného obrazu, doc. Adama Szentpéteryho na Fakulte umení v Košiciach, Katarína Balúnová.

Výstava environmentu Radostné uzamknutie / Joyful lock práve v priestore Kotolne, naberá ďalšie formy čítania. Otázka blokovaného pohybu, vytváraného životného priestoru či ,,re-formovania“ vzťahov spoločnosti k jednotlivcovi, má svoj power-core v priestoroch industriálnej stavby.  

Autorka sa odvoláva na pozadie príbehu Franza Kafky (Brloh -1931). V Kafkovej poviedke vystupuje nešpecifikované antropomorfné zviera, ktoré si horúčkovito buduje svoju noru – labyrint, aby ho ochránila pred vonkajším svetom. Tvor žije v neustálom strachu z útoku nepriateľov, čo ho vedie k nutkavým pokusom o to, aby bola nora úplne bezpečná. Na jednej strane má záujem noru čo najviac zväčšiť, aby mal dostatok možností úniku, na druhej strane mu neschopnosť kontroly všetkých únikových východov prináša ešte viac úzkosti. Z úkrytu sa stáva väzenie vlastného strachu.

Podľa slov autorky: ,,Paralelou príbehu je súčasná pandemická situácia, ktorá vytvorila z každého, potencionálneho nepriateľa – prenášača. Uzamknutie v domácom prostredí prináša prchavý pocit bezpečia narušovaný televíznymi správami z vonkajšieho sveta.“

Sémantické čítanie znakov inštalácie má teda viacero rovín. Pozostáva z čiernych drevených hranolov, ktoré sú na seba náhodne naukladané v strede miestnosti tak, aby vytvárali akúsi metaforu stavby. Klince ako konštrukčný prvok už nespĺňajú svoju funkciu, ale pripomínajú skôr sado-masochistickú dekoráciu a nebezpečie vstupujúc do vnútra stavby.  Video projekcia graficky zapĺňa kontrasty priestoru so svojím psychologickým účinkom väzenia. Súčasťou inštalácie je tiež infrazvuk (19Hz), ktorý ovplyvňuje pocity diváka a vyvoláva určitú neistotu a nepokoj. Balúnová je autentická v téme ,,habitatis“, práve svojimi zahraničnými pobytmi, kde sa dlhodobo a vo viacerých krajinách venuje skúmaniu a porovnávaniu vzťahu obyvateľov miest k urbanizmu, svojmu obydliu, krajine, v kontraste verejného a privátneho prostredia. Touto výstavou nám ponúka sondu na novovzniknutú situáciu a aktualizuje svoje výtvarné vyjadrovacie možnosti.   

Z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím