Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Juraj Kollár - Obytná zóna

Srdečne Vás pozývame na vernisáž výstavy Juraj Kollár Obytná zóna vo štvrtok 16. júna 2016 o 17.00 hod. v Praetoriu na Nám. Š. Moysesa 25 v Banskej Bystrici.
Kalendárium
Red 414.06.2016
2730+2
Začiatok16.6.2016
17:00
Koniec28.8.2016
17:00
MiestoStredoslovenská galéria, Banská Bystrica
AdresaNámestie Štefana Moysesa 25,
Banská Bystrica,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
KontaktStredoslovenská galéria
048 / 470 16 15
ssgbb@ssgbb.sk

Maliar Juraj Kollár predstavuje v Stredoslovenskej galérii na výstave pod názvom Obytná zónarozsiahly výber zo svojej najnovšej tvorby, pričom väčšia časť diel tu má svoju výstavnú premiéru. Je stelesnením súčasného umelca – zakotvený doma na Slovensku, vo vzťahoch, ktoré si tu utvoril, je zároveň kozmopolita a nomád, ktorý rád putuje Európou a vie byť doma aj v iných krajinách (pripomeňme, že žil a tvoril dlhší čas v Paríži a táto méta, splynúť aj s iným ako s domácim prostredím ho neopúšťa podnes). Maľba a maliarstvo je spôsobom jeho života, splynutím s ním, preto aj život naokolo, vo všetkých svojich stránkach, vstupuje do jeho diel. Rád pracuje s klasickými maliarskymi žánrami, v jeho tvorbe nájdeme krajiny, portréty, akty, zátišia, figurálne aj animálne kompozície, zaujíma ho gestická, geometrická, abstraktná i „realistická“ figurálna maľba. Pri hlbšom zahľadení sa do jeho obrazov však pochopíme, že hoci narába s vokabulárom maliarstva, ktorý sa utváral stáročia, ide mu o viac ako len o prehodnocovanie tradícií a odkazov. Hlavne o prieskum možností, ktoré mu maliarstvo ako také dáva, nielen čo sa týka zobrazenia samotného predmetu, jeho prenosu na plátno, do iného jazyka, ale predovšetkým videnia, subjektívneho vnímania (percepcie) a spôsobov sprostredkovania reality maliarskym rukopisom. Rád sa díva na mesto, v ktorom (práve) žije, ale to, čo ho zaujíma, nie sú žiadne turisticky exponované body. Vyberá si motívy urbánnej, scivilizovanej krajiny zvláštne sociálne stigmatizovanej, často zdanlivo nevzhľadnej, obývanej človekom, ktorý tam vždy nie je, ale stopy, ktorého cítime v tomto priestore, v „zóne“ jeho bytia. Figurálne momentky zo života, sú akoby len tak náhodou, bez zaostrenia, zachytené objektívom fotoaparátu. Fotografiu Kollár využíva aj v inom zmysle – ako skicu motívu svojho druhu – nevedie ho však už k telesne alebo predmetne vecnému prepisu skutočnosti, ale naopak smerom opačným – k abstrakcii. Maliarsky skúma štruktúru (fotografickej) plochy, stimuluje ju hapticky, pastóznejšou maľbou rôznymi predmetmi, aby čo najviac, priam fyzicky, zdôraznil mentálne vnemy, ktoré v ňom videný, zaznamenaný a následne namaľovaný obraz vyvolal a tieto svoje pocity adresuje divákovi. Obľúbeným motívom sú pohľady cez sklobetónové steny, zvnútra von – na tento spôsob pozerania sa na svet si vyvinul špecifickú formu skladaného obrazu, keď obraz dekomponoval do siete, rastru, čím vznikla nová štruktúra obrazov v obraze, z ktorých súčtu sa rodilo výsledné dielo. Princíp delenia obrazovej plochy ho priviedol aj k použitiu siete, ktorá zároveň akoby rozpúšťala maľbu do okolitého priestoru, prepájala ho s ním. Často sa jasnosť obrysov obrazu aj vo vnútri akosi rozostruje, tvary sa opticky znejasňujú, strácajú – akoby sme sa na svet dívali prižmúrenými očami, alebo čo najviac priblížili k povrchu predmetu, ktorý sledujeme. Obraz sa tak rozpadá do sústavy ťahov, rastrov, bodov a farebných plôšok, konkrétny známy priestor sa mení na abstraktnú krajinu, ktorá prekvapí pohľadom na svoje mikro- a makro-detaily. Je to akoby byť i nebyť v realite – dosiahnuť ilúziu atmosféry, bytia v krajinnom rámci okolitej reality, zároveň sa z nej vzdialiť, dvihnúť sa nad ňu a vnímať ju novými nezainteresovanými očami. Juraj Kollár nám všetky svoje spôsoby videnia a maliarskeho uchopenia svojej (i našej) „obytnej zóny“ predvádza nielen s mimoriadnou posadnutosťou výskumníka, ale i s potešením tvorcu, ktorý nezabudol na primárne „stvoriteľské“ schopnosti a estetické hodnoty maľby.


Juraj Kollár (nar. 1981 v Nitre) študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. D. Fischer, 1999 – 2003) a na Akadémii výtvarných umení v Prahe (prof. Z. Beran, 2003 – 2005). Získal viacero domácich i medzinárodných ocenení (Cena Igora Kalného, Zlín, 2009; Celeste Prize, 3. cena, Berlín, 2009; VÚB Maľba roka, Bratislava, 2010). Vystavoval na viacerých kolektívnych prehliadkach, mal viacero samostatných výstav:  Reportovaná maľba, Galéria E. Zmetáka, Nové Zámky (2015);Luxurious Desert under the Sky of Paris, Zahorian&co Gallery, Bratislava; Thoughtful, Victoria ́s Gallery, Paríž (2014); Bratislava – Paris – Bratislava, Francúzsky inštitút, Bratislava a ďalšie. Jeho práce sú zastúpené vo verejných a súkromných zbierkach doma i v zahraničí, v Slovenskej národnej galérii, v Galérii mesta Bratislavy, v Národnej galérii v Prahe atď. Dlhší čas žil a maľoval v Paríži.


Za podporu ďakujeme Banskobystrickému pivovaru a.s., ALFA BIO s.r.o. a firme Barzzuz s.r.o.
Vstup na vernisáž je voľný.

Vložené
14. jún 2016
0
273
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím