Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
13. december 2018
0
81

Juraj Rattaj — Lay-off

Nitrianska galéria srdečne pozýva na vernisáž výstavy Lay-off, ktorá sa uskutoční 13. decembra o 18:30 hod.
Začiatok13.12.2018
18:30
Koniec27.1.2019
18:00
MiestoNitrianska Galéria
AdresaŽupné námestie 3,
Nitra,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktNitrianska Galéria

Hosť: Tomáš Roubal (CZ)
Kurátor: Róbert Repka
Vernisáž: štvrtok, 13. decembra 2018 o 17:30 hod.
Výstava potrvá do 27. 1. 2019
Miesto: Galéria mladých

JURAJ RATTAJ
Na pozadí zdanlivo banálneho dialógu o spôsobe trávenia dovolenky, Juraj rozvíja širší konflikt spojený so súčasným chápaním a konceptualizáciou času. Nástup technológií, ktoré radikálne komprimujú čas a priestor, automatizujú procesy, zintenzívňujú efektivitu, produkciu a akumuláciu, sľubuje viac času pre kreativitu, regeneráciu, kontempláciu, a osobný rozvoj. Je tento prísľub ilúziou a prinesie akurát nové zväzujúce mechanizmy pre ďalšiu produkciu, akumuláciu, investíciu, absorpciu a konzumovanie? Aký by mal byť a bude charakter času a dobrovoľnosti či závislosti nášho vzťahu k nemu v dobe automatizácie a zdanlivého nahrádzania kreatívneho ľudského potenciálu?

Juraj túto dilemu komentuje fragmentom interiéru ohlodaného korpusu horskej lanovky. V nej osadená oceľová sochárska konštrukcia, svojimi formálnymi a materiálovými dispozíciami pripomína robota. Na toho hlave je osadený displej s ručne namodelovaným portrétom, ktorý navodzuje autenticitu humánneho. Jediný ľudsky-autentický prvok je však odosobnený, človeku odcudzený, odťažitý ako súčasná sociálno-technologická realita. Portrét uzavretý v skle, ktorý evokuje transparentnosť, dosah a kontrolu, je možné sledovať len cez jeho odraz, ktorý ešte viac odďaľuje a izoluje jeho ľudskú esenciu. Je možné prejaviť ľútosť pre niečo neživo ľudské? Akým spôsobom ovplyvní technológia sociálnu realitu, interakciu človeka s človekom a technológiou?

TOMÁŠ ROUBAL
Komentovanie súčasných socio-kultúrnych fenoménov je v Tomášovej tvorbe sprevádzané silným expresívnym, takmer brutálnym sochárskym jazykom. Jeho prístup k materiálu ako aj finálna formálna podoba evokujú „primitívne“ či „praveké“ výtvarné zobrazenia. Účelová jednoduchosť Tomášových diel je zintenzívnená výberom surových materiálov, ako betón či kov. Materiálová a výtvarná surovosť jeho prístupu umocňuje výpovednú silu diel pre pozorovateľov. Výtvarné spracovanie však nie je hrubé, prístup k materiálu je citlivý a s dôrazom na detail, krivku a líniu no zároveň s istým, takmer satirickým presahom do sfér „každodenných domácich dekorácií“.

Brutálny a archaickosť-evokujúci výtvarný jazyk je v silnom až paradoxnom kontraste voči Tomášovým konceptuálnym a tematickým východiskám. Priamočiary komentár aktuálnych socio-ekonomických premien vyobrazený tak pôsobí ako kolektívne memento súčasnosti pre budúcnosť. Tieto „artefakty“ aktuálnych hodnôt a javov, ktoré častokrát kolektívne adorujeme, sú vyobrazené ako budúce archeologické nálezisko. Zároveň však archaickosť takýchto zobrazení ironizuje a satirizuje ich aktuálnosť a súčasnosť ako hodnoty a dôvody pre ktoré sa javia kolektívne dôležité a významné.

JURAJ RATTAJ (1984)
Výtvarník a galerista Juraj Rattaj absolvoval ateliér Socha v 3D virtuálnom priestore a architektúre na VŠVU v Bratislave pod vedením profesora Patrika Kovačovského. Počas štúdia sa zúčastnil internej dvoj-semestrálnej stáže na katedre intermédií u Ilony Németh. K najdôležitejším výstavám patria: See Through Your Finger (2018), v spolupráci s Jaroslavom Kyšom, Kunstraum Super, Viedeň; Spoločenstvo úľa, Schaubmarov Mlyn SNG, Pezinok; Materiál v pohybe (2017), galéria Tvar, Brno. Od roku 2011 spravuje artist-run galériu HotDock, ktorá je zameraná na krátke prezentácie začínajúcich mladých autorov, kde doteraz zorganizoval viac ako päťdesiat výstav. V súčasnosti žije a tvorí v Bratislave, momentálne pôsobí ako doktorand na VŠVU.

TOMÁŠ ROUBAL (1982)
Maliar a sochár Tomáš Roubal ukončil Grafiku a iné médiá na Bratislavskej VŠVU u profesora Róberta Jančoviča v roku 2008. Počas štúdia sa zúčastnil výmenných pobytov vo Viedni a nemeckom Trieri. Medzi jeho najdôležitejšie výstavy patria: Cena/výkon (2018), HotDock Gallery, Bratislava; Hostilita, Altán Klamovka, Praha; Factory (2017), Berlinskej model, Praha; Česká dioráma (2017), Nevan Contempo, Praha; či výstava Expozice (2017) spolu s Jurajom Rattajom v Pražských Flexup Gallery a Galerie Kód. Za autorskú knihu Black Book, ktorá je prakticky bez textu, získal ocenenie Najkrajšia kniha roka 2012 Ministerstva kultúry ČR. V súčasnosti žije a tvorí v Prahe.

Text: Róbert Repka

Projekt z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia. Fond je hlavným partnerom projektu.

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím