Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
1. jún 2018
0
138

Komu je prekarita na úžitok? Čo môžeme robiť?

Prezentácie a diskusia v rámci výstavy Start and Finish.
Začiatok1.6.2018
17:30
Koniec1.6.2018
20:00
Miestotranzit.sk,
AdresaBeskydská 12,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
Kontakttranzit.sk

účastníci: 
iLiana Fokianaki (skype), Lýdia Pribišová, Péter Szabó, Teri Szűcs
moderuje: 
Kristína Országhová

Podujatie sa bude konať v angličtine.

iLiana Fokianaki je kurátorka a kritička, pôsobí v Aténach a Roterdame. V roku 2013 založila State of Concept Athens, vôbec prvú neziskovú galériu v Aténach. Spoločne s Antoniou Alampi založili v roku 2016 platformu Future Climates, ktorá skúma možnosti životaschopnej budúcnosti malých organizácií zaoberajúcich sa súčasným umením a kultúrou. Od marca 2017 pôsobí ako kurátorka v Extra City Kunsthal v Antverpách.

Kristína Országhová je umelkyňa a vedúca vizuálnej rubriky kultúrne-spoločenského mesačníka Kapitál. Venuje sa umeleckému výskumu a kolektívnej praxi.

Lýdia Pribišová je nezávislá kurátorka, šéfredaktorka časopisu Flash Art Czech & Slovak Edition, pôsobí v Bratislave. V rokoch 2013 – 2015 pôsobila ako projektová koordinátorka v tranzit.sk, v rokoch 2007 a 2011 spolukurátorovala slovenskú sekciu PragueBiennale a kurátorsky spolupracovala s mnohými verejnými a súkromnými inštitúciami na Slovensku i v zahraničí.

Teri Szűcs je literárna historička, vysokoškolská pedagogička a ex-kritička, pôsobí v Budapešti. Zaoberá sa literatúrou holokaustu, maďarskou rómskou literatúrou, feministickým umením a prepojeniami medzi umením a solidaritou. 

Triste Ensemble je nová výskumná stratégia ex-umelca Pétera Szabóa, ktorý sa rozhodol opustiť sféru kultúrnej produkcie. Je spoluzakladateľom Protokoll Studio Gallery, Kluž, Rumunsko (2001), noisových a experimentálnych hudobných projektov Alergische Platze (2001), Ovekk_Finn (2004), Jackie Triste (2007), Triste Ensemble (2017) a spoluzakladateľom Luminaxis Studio (2018). 

Nadácia ERSTE je hlavným partnerom iniciatívy tranzit.

Tento projekt bol podporený z verejných zdrojov poskytnutých Fondom na podporu umenia.
Ekonomická a politická kríza, nestabilita, rastúci nacionalizmus a pravicový populizmus v kombinácii s autoritárskou kultúrnou politikou, či nerovnomerné vzťahy medzi európskymi krajinami vyplývajúce z ich umiestnenia na stupnici finančnej moci, ovplyvňujú umelecké inštitúcie a kultúrne pracovníčky a pracovníkov a zároveň odhaľujú ich zraniteľnosť. Jej prejavom nie je len prekarizácia, ako ju poznáme, normalizovaná v neoliberálnom kapitalizme, ale aj ďalšie aspekty, ako politizácia financovania kultúry v niektorých krajinách, inštrumentalizácia nadnárodnými mega-inštitúciami, či celkové podhodnotenie umenia a kultúry. 

V prezentáciách a v spoločnej diskusii s kurátorkami a umelcami z Grécka, Maďarska a Slovenska sa budeme zaujímať o to, aké zmeny sa odohrávajú na jednotlivých lokálnych umeleckých scénach, s akými problémami a výzvami sa potýkajú a aké obranné mechanizmy sa usilujú ich aktérky a aktéri vyvíjať. Budeme sa tiež rozprávať o súvislostiach medzi lokálnymi problémami a dôsledkami globálnych javov.

Péter Szabó a Teri Szűcs vo svojej prezentácii predstavia projekt artworkerstoday (2016), ktorý je súčasťou výstavy Start and Finish v tranzit.sk. Ich projekt je založený na rozhovoroch s maďarskými umelami a umekyňami, kurátorkami a kurátormi a kultúrnymi producentkami a producentmi, prostredníctvom ktorých mapujú súčasnú situáciu maďarskej kultúrnej scény, pričom rovnocenne identifikujú globálne i špecifické lokálne podmienky - vplyv neoliberálneho kapitalizmu ako aj meniaci sa vládny systém podpory umenia, vytvárajúce prekérne pracovné podmienky a depriváciu umeleckej scény. Autori zároveň predstavia teoretické východiská a kontext ich osobného rozhodnutia stať sa ex-umelcami, ktoré je podľa nich, reagujúc na aktuálny vývoj politickej a kultúrnej situácie v Maďarsku, adekvátnym aktom, ak bude artikulovaným verejne. 

Podobne, lokálnu perspektívu a situáciu na slovenskej umeleckej scéne zosumarozuje Lýdia Pribišová, ktorá vo svojej prezentácii priblíži pracovné podmienky umelkýň a umelcov kurátoriek a kurátorov a ostatných aktériek a aktérov pôsobiacich v oblasti súčasného umenia. Zameria sa pritom na špecifiká fungovania slovenskej umeleckej prevádzky, jej najvýraznejších problémov a ambivalencií. 

Perifériu, jej geografické, politické a sociálne dôsledky vo vzťahu k súčasnej umeleckej a kurátorskej praxi reflektuje svojimi kurátorskými aktivitami a kritickými textami iLiana Fokianaki. V rámci svojho príspevku bude tiež problematizovať otázky etickej praxe a jej ekonomiky, prekarizácie vo vzťahu k rôznym geopolitickým identitám, ako aj súvislosti výstavných mega-štruktúr a šírenia západného kánonu.

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím