Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 18.1.2017 17:00 |
| Koniec | 18.1.2017 19:00 |
| Miesto | tranzit.sk |
| Adresa | Beskydská 12, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | Tranzit office.sk@tranzit.org |
Za účasti: László Beke, Ľubomír Ďurček, Petra Feriancová, Květa Fulierová, Zsuzsa László
Podujatie bude prebiehať v slovenčine a angličtine s tlmočením.
Výstava Spoločné posedenie predstavila témy amatérskeho umenia a tvorivosti, ktoré nie sú len kľúčovými pojmami hnutia Fluxus, ale aj myšlienkami, ktoré si osvojilo socialistické hnutie za účelom ľudovej osvety. Debatu o nich povedie László Beke, Ľubomír Ďurček a Květa Fulierová spolu s Petrou Feriancovou a Zsuzsou László.
Aktuálna výstava v tranzit/sk sa zameriava na sedemdesiate roky, na obdobie normalizácie, kedy sa rodí fenomén paralelnej kultúry čoby jedinej sféry, v ktorej je možné kritické a slobodné myslenie napohľad oddelené od akejkoľvek politiky. Spoločné posedenie pripomína udalosti a porovnáva dokumenty z československej, maďarskej, poľskej a juhoslovanskej umeleckej scény, ktorých povahu určovali rôzne podoby štátneho socializmu a kapitalizmu, premeny politického dohľadu nad umeleckými podujatiami ale i pohyblivá hranica medzi oficiálnou a paralelnou kultúrou.
Podujatie začne komentovanou prehliadkou, po nej bude nasledovať diskusia o vzdelávacích aktivitách neoavantgardných umelcov, ktorej ako východisko poslúžia dokumenty z archívu Květy Fulierovej, Ľubomíra Ďurčeka a Lászlóa Bekeho. Zastavíme sa pri performatívnych metódach výuky, ktoré zaviedli vyučujúci umelci a pri otázke, ako vnímať „výchovné umenie“ - ako apropriáciu či taktické využitie kultúrnych inštitúcií socialistického štátu alebo ako realizáciu utopickej pedagogickej predstavy o demokratizácii umenia. Účastníci si budú môcť vyskúšať Cvičenia kreativity, kurz pre amatérov, ktorý v rokoch 1975-77 viedli Dóra Maurer a Miklós Erdély, ako aj úlohy a hry, ktoré vytvoril László Beke.
Květoslava Fulierová (1932) je slovenská umelkyňa aktívna predovšetkým v oblasti grafiky. Známy je jej partnerský vzťah a spolupráca s Júliusom Kollerom (1939-2007), slovenským umelcom, ktorý je dnes už kanonizovaný ako hlavný protagonista slovenského konceptuálneho umenia. Květoslava Fulierová vytvára od šesťdesiatych rokov fascinujúci archív umeleckých i každodenných udalostí zostavených poväčšine z fotiek, ktorých je sama autorkou. V jej vlastníctve sa nachádza aj bohatá fotodokumentácia kurzov pre amatérov a letných táborov, v rámci ktorých Koller vyučoval (1968-1992).
László Beke (1944) je historik umenia a kurátor, od šesťdesiatych rokov významná postava na maďarskej umeleckej scéne. Dôležitý je jeho podiel na vývoji neoavantgardného a konceptuálneho umenia v Maďarsku, napísal dôležité články o fotografickej teórii a praxi, performance, undergrounde, dada, Fluxuse, futurológii, vizuálnej kultúre a tvorivosti. Ako výnimočne aktívny člen maďarskej i medzinárodnej umeleckej scény zhromaždil cenný archív dokumentov a prác na papieri. Beke, ktorý vystupoval aj ako „neznámy umelec“, inicioval niekoľko významných kolektívnych projektov a podujatí ako napr. Imaginácia (1971), Stretnutie českých, slovenských a maďarských umelcov (1972) a v Budapeštianskom klube mladých umelcov zorganizoval množstvo dôležitých výstav umelcov ako Ján Mlčoch, Petr Štembera (1975), Ken Friedman (1975), Robert Filliou (1976) a Stano Filko, Miloš Laky a Ján Zavarský (1977).
Ľubomír Ďurček (1948) je konceptuálny umelec, performer, dokumentarista, autor experimentálnych textov, kníh a flmov. Väčšinu svojho života pôsobil ako stredoškolský pedagóg. V roku 1977 spoločne s Petrom Bartošom organizoval výstavu fotografí českých a slovenských akčne a konceptuálne zameraných výtvarníkov, pomenovanú Fotozáznamy. Na prelome 70. a 80. rokov spolupracoval s Divadlom Labyrint a Dočasnou spoločnosťou intenzívneho prežívania okolo Jána Budaja. Po roku 1989 sa konali jeho prvé samostatné výstavy (Považská galária umenia v Žiline, 1992; Galérie mesta Bratislavy, 2003; Slovenská národná galéria, 2013 a iné). Ďurček sa zúčastnil viacerých medzinárodných výstav (Works and Words (DeAppel, Amsterdam, 1979); Body and the East (Moderna Galerija, Lublaň, 1998); Navzájem. Společenství 70.–80. let (Tranzitdisplay, Praha / Dům umění města Brna, Brno, 2013).