Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

Saint-Gobain Construction Products, s.r.o., Divízia Rigips

Vlárska 22
Trnava

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
14. november 2018
0
82

Maja Štefančíková: Priestorové skice / Spatial Sketches

Predtým, ako bol prach racionálne vedecky prebádaný, rozdrtený poznaním na ešte menšie čiastočky a bol v ňom objavený celý vesmír paralelných mikrosvetov, bol predstavou najmenšieho možného, najmenšieho prvku hmoty, predstavoval hranicu medzi viditeľným a neviditeľným.
Začiatok14.11.2018
18:00
Koniec14.12.2018
18:00
MiestoGaléria Plusmínusnula
AdresaJ. M. Hurbana 220/11,
Žilina,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktGaléria Plusmínusnula
plusminusnula@gmail.com

Prach sa stal symbolom ničoty a márnosti, odkazuje k limitom fyzického sveta, jeho konečnosti, ktorá u tých, čo túžia po večnom živote, generovala opovrhnutie telesnosťou. Prach je melancholický – odkazuje k zániku, ruine, zabudnutiu a rovnako dobre môže byť symbolom zanikajúcej, seba-deštruktívnej civilizácie. Z perspektívy dnešných poznatkov sa naopak zdá byť mimoriadne vitálny, permanentný a všadeprítomný. Je tu fascinujúci a poetický kozmický prach, je tu obávaný a povinne monitorovaný polietavý prach v ovzduší alebo domáci prach, ktorý je potrebné v mene hygieny a poriadku neustále likvidovať.

Špina je buď prehliadaná alebo je iritujúca. Prečo sa nám niečo javí ako špinavé a vyvoláva v nás zhnusenie, prečo nás pudí k istému správaniu? Špina a prach aktivujú v nás zároveň niečo pudové, racionálne i rituálne; sú vlastne mimoriadne bohaté na významy a schopné naratívu. Predovšetkým kategórie špiny a čistoty vo svojej opozícii sú schopné množstva naratívov o spoločenskom útlaku.

Napríklad útlaku žien – i mužov a sexuálnych menšín – prostredníctvom ideálov morálnej čistoty, alebo útlaku a dokonca vraždenia ľudí iných etník či chorých v mene ideológie rasovej čistoty. Aj nevinná fyzická čistota, poriadok a hygiena a s nimi upratovanie a starostlivosť o domácnosť sú zdrojom nerovnosti – boli a stále sú tradične údelom žien ako neuznaná a neplatená práca. Vďaka neoblomnosti prachu a špiny je to údel práce bez dlhodobého výsledku a zadosťučinenia, nekonečnej a monotónnej, ktorá skôr ubíja, než stimuluje dôvtip a tvorivosť.

Priestorové skice Maji Štefančíkovej sú o špine a upratovaní, no neodkazujú len k spomenutej feministickej tradícii a otázke práce, komentujú aj oblasť umenia, galerijného priestoru, vystavovania, tvorby a sebarealizácie. Pracuje tu s prázdnym (no významovo plným) galerijným priestorom, ktorý je čistý, univerzálny, moderný a účelne racionálny. Hoci výstava na prvý pohľad môže vyvolávať zdanie prázdnoty a nemennosti, jej dlhotrvajúca performance, alebo možno skôr performatívna výstava, je založená na činorodosti, systematickej a cyklickej aktivite – na každodennom a pravidelnom upratovaní výstavného priestoru. Práca sa tu mení na tvorbu a na estetický zážitok.

Kurátorka: Eliška Mazalanová
Performerky: Veronika Dubravová, Silvia Sviteková, Anna Ďurišíková, Terezka Kačeriková
Dizajn objektu: Marián Laššák
Preklad: Michal Spáda

V priebehu výstavy budú realizované tri performancie v termínoch 14. 11., 30.11. a 14.12.

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím