Realizácia s použitím riešení od spoločnosti JAP FUTURE, ktorá dodala prémiový interiérový sortiment dotiahnutý do všetkých detailov
Mimoriadne štíhly rám zvyšuje podiel skla s cieľom maximalizovať dopad svetla a vytvára vzhľad pevného modelu...
Česká firma Janošík balansuje na hranici možného.
Je váš projekt dostatočne silný, aby sa stal projektom Prefarenzen?
Do celosvetovej súťaže je možné prihlásiť diela zrealizované po roku 2022. Podmienkou je významná časť stavby realizovaná...
Sklenené priečky od spoločnosti Milt ako kľúčový prvok moderného dizajnu
Už po štvrtýkrát majú slovenskí architekti možnosť zúčastniť sa medzinárodnej architektonickej súťaže BigMat International...
ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou
REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.
Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...
Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.
Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.
Odolná konštrukcia zaručuje dlhoročné bezproblémové používanie,...
Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...
Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...
Začiatok | 23.4.2018 19:00 |
Koniec | 10.5.2018 18:00 |
Miesto | SODA gallery |
Adresa | Školská 2851/8, Bratislava, Slovensko |
Druh podujatia | Výstava |
Kontakt | SODA gallery 0907 853 562 |
Slovo súsek už málokomu na Slovensku niečo hovorí. Voľakedy patril ku každej domácnosti. Mladé dievčatá si starostlivo pripravovali výbavu. S láskou a očakávaním zošívali a vyšívali. A snívali. Z času načas dvíhali veko. Vyberali obsah, nežne po ňom prešli rukou, tešili sa zo svojich pokladov. Ukrývala ich truhlica. Súsek. Z tvrdého dreva, bez jediného klinca či iného kúsku kovu. Archaický tvar odvíjajúci sa od staroveku. Bohato zdobená rytým (zriedka kolorovaným) geometrickým ornamentom, len výnimočne figúrou či rastlinným motívom. Vyrytý rok sobáša. Na celý život. Často najvzácnejší kus nábytku novomanželov. Trezor na to najcennejšie. Veľkosť bola vec sociálneho statusu.
Doba sa však zmenila. Truhlice sa vyprázdnili. Poslúžili ešte na obilie. Jeho posledné zvyšky dojedli myši. A potom už len niekde odložené čakajú kým ich zožerie červotoč alebo hniloba či v lepšom prípade budú zapadať prachom v etnografickej zbierke nejakého múzea či nostalgicky zavadzať ako nepraktická interiérová dekorácia.Alebo i nie. Niekoľko kilometrov optických káblov, 15 400 svetelných bodov v slovanských farbách, oživuje v novodobom aranžmáne pôvodný ornament. Tak ako v novom aranžmáne ožíva folklórna hudobná tradícia a to hneď na dva krát : najprv vo forme nových úprav v skladbách profesionálov, ktoré sa neskôr stávajú matériou pre experimentálne elektroakustické kompozície. Tu dokonca i hudobno-vizuálne. No stále ešte počujeme aj unikátne ľudové nástroje.
Hlasy a motívy ožívajú, prepletajú sa, i stíchnu a zhasnú. Ani im nie je celkom cudzia tá trocha ľudskej nedokonalosti. Len zub času ich ešte nenahlodal.´Dielo je akýmsi protipólom k autorovej staršej práci Koberec (vzniklo niekoľko variant). Zrolovaný plastový IKEA koberec, orientálny motív, nahrubo pretkaný farebnými žiarovkami na rozdiel od jemného optického tkaniva útrob vystavených súsekov. A k tomu cudzorodá hudobná zlátanina. Mäkký verzus tvrdý, prírodný verzus syntetický, ručná práca verzus strojový produkt, starý autentický verzus nový synkretický. Výtvarný motív koberca odkazuje rovnako do minulosti ako do prítomnosti.
Voľakedy Slovensko pretínala hranica Osmanskej ríše, hranica kresťanského a moslimského sveta. Reťazec, zväčša už len ruín strážnych hradov, pripomína, že i vtedy mala byť krajina ochranou pred moslimskou inváziou. To bohato zdobená truhlica, z ručne otesaného dreva, čo prežila i ťažké časy, nabitá elektronikou, z ktorej znie hudba, ktorá inšpiratívne prepája archaické hudobné i výtvarné motívy a nástroje s novým. To všetko referuje k inej, otvorenejšej a sebavedomejšej, minulosti, prítomnosti. A teda i budúcnosti.