IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 19.10.2017 17:00 |
| Koniec | 19.11.2017 17:00 |
| Miesto | Považská galéria umenia v Žiline |
| Adresa | M. R. Štefánika 996/2, Žilina, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Považská galéria umenia v Žiline 041/562 25 22 pgu@vuczilina.sk |
Už na niekoľkých predchádzajúcich výstavách ohlásila Mária Balážová v rámci postgeometrickej abstrakcie vstup do novej problematiky, ktorá dnes stále intenzívnejšie rámcuje jej dielo. V aktuálnej fáze tvorby u nej do popredia výraznejšie vstupuje feministická pozícia, ktorá síce bola v podprahovej rovine jej prác prítomná vždy, ale ako obsahová dominanta nastupovala postupne až v rámci výstavných projektov Mária Balážová: Mužské a ženské obrazy (Galéria umenia Ernesta Zmetáka, Nové Zámky, 2013), Mária Balážová: Od poriadku k chaosu (Turčianska galéria, Martin, 2014). Posledné samostatné výstavy Ženská geometria (Galéria Z, Bratislava, 2016) a Geo-Femina (Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica, 2017) predstavovali už jednoznačné priznanie sa k týmto témam.
Feministické teórie podrobili predstavu o abstrakcii ako majoritne mužskej sfére tvorby zdrvujúcej kritike, pričom novými výtvarnými formami zároveň preverovali aj hegemonickú legitimitu jej jazyka – maľbu. Preto je Balážovej prístup, používajúci abstraktnú maľbu na tlmočenie feministických a rodovo podfarbených obsahov, špecifický. Kým v predchádzajúcej tvorbe hadia hlava odkazovala k ženskej symbolike nosnou figúrou, ktorej konfigurácie vždy nanovo definovali obrazové pole, od roku 2006 vstupuje do jej uvažovania nový prvok – muž, premietaný do plochy obrazu ako hadia hlava s dvoma štvorcami uprostred a tvoriaci vizuálny protipól k ženskému princípu. Nové tvaroslovie a prvky individuálnej mytológie napomáhajú k definovaniu vzťahového a proporčného balansu, kde je nadvláda muža ako dominantného ovládacieho prvku systematicky projektovaná do plochy obrazu. Dobrým príkladom je cyklus Parliamentary Feminist Tread, ktorý tematizuje disproporčné zastúpenie žien v slovenskom, českom, poľskom a maďarskom parlamente.
Vo svojich najnovších prácach sa Balážová presúva od všeobecných feministicky intonovaných komentárov k osobným príbehom, ktoré v predchádzajúcej tvorbe prezentoval napríklad obraz Fátum (2000). Ide o osobnú mytológiu, kde semifiguratívne čítanie hadej hlavy a tela prestáva plniť univerzálnu funkciu akéhosi všeobecného vzorca a namiesto toho je nahradené silným stotožnením. Na pozadí jednoduchej konfigurácie vzniká vizuálny komentár, kde „ženské“ prestáva byť len jednoduchým protikladom k mužskému, ale stáva sa priestorom, v ktorom dochádza k formulovaniu úvah o vzťahoch, rodine, sebaidentifikácii, či striedaní generácií (Ženská geometria 1 – Mama, Ženská geometria 2 – Ja, Ženská geometria 3 – Dcéra). Navyše falická pozícia, ktorú v týchto troch plátnach telo a hlava hada nadobúdajú odkazuje k neľahkému postaveniu ženy vo falocentrickej spoločnosti. V diskurze umenia zas môžeme tento triptych čítať ako konfrontáciu so zipsami Barnetta Newmana. Jeho naratívny aspekt projektovaný na osi minulosť – prítomnosť – budúcnosť, tak hovorí aj o postavení ženy – výtvarníčky v kontexte umeleckého (znova dominantne mužského) sveta. Balážovej tvorba sa však nespája s priamym radikalizmom, ktorý bol vlastný niektorým feministkám sedemdesiatych rokov. Dôležitejší je strach z násilia, moci a nadvlády, ktoré sa s týmito témami bytostne spájajú a v jednotlivých obrazoch sú projektované viac metaforicky ako priamočiaro, viac intímne ako inštitucionálne. V niektorých prípadoch dokonca nastupuje ironizovanie samotných feministických teórií (Hadia geometria 119 - Obraz feminizmu 2).
Ide o pokus ponúknuť nový rozmer, akýsi otvorený priestor pre vlastné definovanie mužských a ženských vzťahov, ktoré podobne ako hadie telá v Balážovej maľbách môžu byť v nekonečných variantoch ohýbané, spájané a vykĺbené. Výstava Pod sukňou v Považskej galérii umenia naznačuje posun, ktorým prešla tvorba Márie Balážovej za posledných dvanásť rokov a spätne ju reinterpretuje optikou feministického uvažovania. Tentoraz obohatenú o nový aspekt sociálneho feminizmu, najmä v diele Textilné robotnice (2017).
Kurátor výstavy: Roman Gajdoš
Mária Balážová (nar.1956 v Trnave, žije v Trnave, pôsobí na Trnavskej univerzite ako docentka)
Samostatné výstavy (výber) :
2011 Mária Balážová – Post-Geo, Liptovský Mikuláš, Liptovská galéria P. M. Bohúňa 2011 Mária Balážová, Blažej Baláž – Post-Geo-Text, Slowakisches Institut, Berlin (D) 2013 Mária Balážová – Mužské a ženské obrazy, Nové Zámky, Galéria umenia 2014 Mária Balážová – Od poriadku k chaosu, Martin, Turčianska galéria 2016 Mária Balážová – Ženská geometria, Bratislava, Galéria Z 2017 Mária Balážová – Geo-Femina, Banská Bystrica, Stredoslovenská galéria
Kolektívne výstavy (výber) :
2012 ObraSKovo nanovo – Súčasná slovenská maľba, Poprad, Tatranská galéria 2012 Sociálna sonda Veroniky Rónaiovej 2, Bratislava, Dom umenia 2012 VIII. International Biennial of Drawing, Plzeň, Západočeské muzeum (CZ) 2013 The Best Works of The Biennial of Drawing Pilsen, Szombathely, Kunsthalle Szombathely (HU) 2014 VII. Nový zlínsky salon 2014, Zlín, Krajská galerie výtvarného umění (CZ) 2014 IX. International Biennial of Drawing, Plzeň, Západočeské muzeum (CZ) 2015 Here and Now, Budapest, Kunsthalle (HU) 2015 5th International Drawing Triennial, Tallin Art Hall, Tallin (EE) 2016 4th International Salon Graphics, Kraljevo (RS) 2016 Osten Biennal of Drawing, Skopje (MK) 2016 Vth Intercontinental Biennial of Small Graphics, Aiud (RO) 2016 Spoločensky živí, Galéria SVU – Umelka, Bratislava 2016 5th International Digital Graphic Arts Biennial, Gdynia (PL) 2017 Nech šije! Móda na Slovensku 1945-1989,Slovenská národná galéria, Bratislava 2017 16th International Triennial of Small Graphic Forms, Lodž, Miejska Galeria Sztuki (PL) 2017 KK CZ-SK (Klub konkretistov CZ-SK), Galéria SVU – Umelka, Bratislava
Ocenenia:
1990 Honorable Mention, Drawing 1990, Provo (USA) 1995 Cena Masarykovej akadémie umění, Praha (CZ) 2005 The Jury’s Award, Biennale of smal graphics GRAFIX, Břeclav (CZ)
Zbierky:
Slovenská národná galéria, Bratislava, Národní galerie, Praha (CZ) Galéria Jána Koniarka, Trnava Stredoslovenská galéria, Banská Bystrica Galéria M. A. Bazovského, Trenčín Zbierka Slovenskej sporiteľne, Bratislava Zbierka PSIS, Bratislava Tama Art University Museum, Tokyo (J) Sbírka Richarda Adama, Brno (CZ)
Bibliografia:
BESKID, V. – VALOCH, J. – GAJDOŠ, R. 2009. Mária Balážová / Dielo z rokov 19852009. Trnava : Typi Universitatis Tyrnaviensis, 111 s.