IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 16.5.2017 18:00 |
| Koniec | 7.7.2017 18:00 |
| Miesto | White & Weiss Contemporary Art Gallery |
| Adresa | Grösslingová 50, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | White & Weiss Contemporary Art Gallery +421 903 562 174 gallery@whiteweiss.com |
Povahou svojich výstupov prevažne maliar, bytosťou skôr „kreslič“ a vynálezca, Marko Blažo debutoval v ranných deväťdesiatych rokoch, v období priaznivo naklonenom mladému umeniu. Sotva študent „samorastlého“ Otvoreného ateliéru Ruda Sikoru bol hviezdou sorosovských „stajní“, autorom viacerých ikonických diel desaťročia.
Imaginárny svet Marka Blaža je vytrhnutím z reality. Veci fungujú podľa vlastných pravidiel, konvencie a „pravidlá hry“ sú porušované, herné polia prekračované, funkčné väzby, časopriestorové súvislosti a kauzálne reťazce svojvoľne prevracané. Neživé predmety sú animované, živé bytosti zvecňované. Blažo maľuje a animuje (si) – v obrazoch podobných komiksu – svoj autonómny svet. Teoretikmi vnímaný a vlastne i sám sebou definovaný ako večné dieťa, ktoré „sa hrá“, si tento svoj svet „zabývava“ tým, čo má rád: imaginárnymi architektúrami a „prevtelenými kultúrnymi pamiatkami“, bájnymi zvieratami, ostalgickými hrdinami z krajiny detstva či chlapčenstva. Iným inšpiratívnym zdrojom sú dejiny umenia, exploatované ako bezodná studnica motívov, na princípe copyleft využívaných na ďalšie morfovanie. Pre Marka Blaža je umelecká tvorba zjavne slastnou aktivitou a samotné obrazy sú divácky prenosnými stopami umelcovho potešenia z tvorenia.
Pre Blažovu celoživotnú pracovnú metódu je typická kontinuita a variabilita motívov. Niektoré motívy (vlaky, katedrály, pyramídy a sfingy, domy so srdcovou strechou, žiletky, dvojplošníky, secesné zvieratá...) majú dlhý dych. Vynárajú sa priebežne vždy v nových asociáciách, revitalizované pod vplyvom nových impulzov. Zvlášť staršie, zdanlivo amortizované motívy prechádzajú v Markovej novšej tvorbe neraz až drastickým prerodom. Sú rôzne: multiplikované alebo naopak fragmentarizované, všakovako klonované, morfované, mangľované, šrotované, doslova buldozerizované...
V Blažových novších maľbách sa tiež stále častejšie objavujú rôzne „abjektné“ (slizké, odpudivé) tekuté a plazmické tvary a motívy. Umelec s nimi v počítači pracuje ako s plastelínovou hmotou, ktorej výsledný tvar kompozične „pacifikuje“ na neutrálnom pozadí farebnej plochy obrazu. Volí v zásade centrálne kompozície, štandardné „gaučové“ formáty, rámcuje ich svojím „dizajnérskym“ zmyslom pre dekór. Svoje „besy“ tak sublimuje, mení v krásne obrazy...
Interpret Blažových obrazov si ale musí dávať pozor, aby príliš nepsychoanalyzoval. Lebo, nie všetky zacyklené vlaky sú výrazom nenaplnenej sexuality, dvojplošníky obrazom strachu z lietania a amorfné guče chtónickým impulzom. Aj keď sa v Blažových kompozíciách objavujú osobnejšie motívy, jeho tvorba nie je bytostne autobiografická. A vlastne ani konceptualistická. Mnohokrát ide o čisto výtvarné asociácie. O formálne hry, kde význam istú rolu hrať môže, ale nemusí. Alebo inak: kde sa svári jedno s druhým, forma s obsahom a poézia sa situačne rodí z ich vzájomného „nestíhania“.