IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 25.9.2019 18:00 |
| Koniec | 25.9.2019 21:00 |
| Miesto | A4 |
| Adresa | Karpatská 2, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | A4 +421 910 549 225 produkcia@a4.sk |
„Zdá sa, že množstvo súčasných výziev, ktorým ako spoločnosť čelíme, je značnou časťou českého a slovenského architektonického a urbanistického stavu ignorovaných. Otázkou je, či sa to deje zámerne, alebo len v dôsledku absencie povedomia o ich vplyve na architektúru a vývoj miest.
Právo na mesto, potreba demokratického inkluzívneho plánovania, privatizácia a komodifikácia mestského priestoru, džentrifikácia, priestorové vylučovanie určitých vrstiev spoločnosti, absencia sociálneho a nájomného bývania, udržateľnosť, klimatická kríza – to je náhodný výpočet tém, ktoré sú v zahraničí bežne predmetom diskusií – medzi architektmi a ďalšími profesiami – a to nielen na akademickej pôde.
V období modernizmu architekti, urbanisti a ďalší odborníci zapojení do procesu plánovania miest zdieľali presvedčenie, že ich poslaním a zodpovednosťou je usilovať o vytváranie lepšieho miesta na život. Po zlyhaní modernistického projektu sa k takejto úlohe mnoho architektov či urbanistov nehlási, postmoderná architektúra prijala politickú ekonomiku neskorého kapitalizmu a zriekla sa súvislosti so spoločenskými problémami. Architektúra sa tak stala čoraz zreteľnejšie sociálne a politicky slepou – profesia, ktorá mala spochybňovať status quo, sa stala lojálnym spolupáchateľom ekonomického systému, pozerajúc na pozemky a nehnuteľnosti iba ako na komoditu (viac či menej) vhodnú pre ekonomický rozvoj. V drvivej väčšine opisujú architekti súčasné „manželstvo“ architektonickej praxe s globalizovanou, neoliberálnou ekonomikou ako nevyhnutné alebo dokonca žiaduce a zrejme je im jedno, že svojím umom prepožičiavajú krásnu tvár mnohokrát škaredej realite kapitalistického rozvoja miest. Problémami charakteristickými pre neoliberálny urbanizmus (rastúca sociálna a priestorová nerovnosť, praktiky ovládania a vylúčenia atď.) sa prakticky nikto príliš vážne nezaoberá,“ uvádza sa okrem iného v popise projektu s názvom Drazí architekti…, kurátorkou ktorého je Karolína Plášková.
Karolína Plášková pricestuje z Prahy do Bratislavy, aby nám sprostredkovala osobnú reflexiu toho, ako tento projekt zarezonoval v českej a slovenskej architektonickej obci, resp. či a ako sa projektu podarilo prerámcovať verejnú diskusiu v témach, ktoré sú súčasťou projektu.
Po prednáške budeme v moderovanej diskusii hľadať odpovede na vyššie položené otázky aj s architektmi z ateliéru PLURAL Martinom Jančokom a Michalom Janákom.
Dramaturgia a moderovanie diskusie Bohdan Smieška.