Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 5.4.2018 18:00 |
| Koniec | 5.5.2018 18:00 |
| Miesto | Galéria X |
| Adresa | Zámočnícka 5, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria X |
Projekt: Mira Podmanická a Kristýna Španihelová
Galéria X, Zámočnícka 5, Bratislava
5.4.2018 - 5.5.2018
Vernisáž: 5.4. 2018 o 18:00h
Spoločná výstava predstavuje najnovšie projekty dvoch autoriek, ktorých tvorba sa prelína v záujme o materiál. Obe pracujú s trojrozmerným objektom. Šperkárka, Kristýna Španihelová sa však neobmedzuje len na objekty menšieho rozmeru, ale s materiálom veľkoryso pracuje podľa potreby rozpracovanej idey. Sochárka Mira Podmanická v rámci rozmerných inštalácií špecificky vyberá materiál, ktorý najlepšie zodpovedá potrebnému vyjadreniu. Prepojenie je práve v prístupe, ide o hru a experiment s materiálom, často krát netradičným, novým, použitým v nových podmienkach, či s novými asociáciami. Myšlienka pomáha nájsť správny materiál a ten ju vo výsledku podporuje.
Mira Podmanická rozvíja ďalej svoj projekt Blue Room, kde pracuje s vizuálom pôdorysov bytov. Zmenšené modely vychádzajú z reálnej podoby bytov, v ktorých autorka bývala. Spracováva ich intuitívne, podľa pamäte. Tá si ich samozrejme prispôsobuje. Vynecháva niektoré veci, detaily a iné zdôrazňuje. Majú vlastnú mierku, ktorá je ovplyvnená aj možnosťami materiálu. K papier-porcelánu sa prepracovala po predchádzajúcej spolupráci s keramickou dizajnérkou Markétou Novákovou. Očarená porcelánom pri tvorbe váz, ďalej pracuje na modelovaných sochárskych objektoch. Od jednoduchých objektov sa prepracováva k zložitým tvarom a detailom, komplikovaným, do strán rozpriestraneným priestorom. Skladajú sa z menších dielov-izieb, kombinovateľných do väčších racionálnych celkov. Pri výsledku využíva prirodzené vlastnosti porcelánu, jeho citlivosť, lámavosť, deformovateľnosť, ktoré prinášajú nečakané, ale predpripravené a predpokladané výsledky.
Kristýna Španihelová prezentuje svoju novú kolekciu šperkov a objektov nazvanú GALACITY. Názov práce odkazuje na substanciu, matériu (z latinčiny GALA – mlieko), kde sa snúbi emócia a materiál, z ktorého je zhotovená táto kolekcia. Zámerom autorky je experiment z tak všednej a všetkým známej matérie ako je mlieko. Proces tvorby bol alchýmiou, kde si autorka intuitívne pohrávala s vyrobenou mliečnou hmotou, v ktorej sa miešajú rôzne asociácie a obsahy, ktoré sa k nej viažu. Autorka vedie dialóg s hmotou, ktorá nabáda na existenciálne úvahy v konfrontácii s vlastnou telesnosťou. Materialitu považuje za skutočnú podstatu nášho fyzického ja. Snaží sa odkryť skutočnú telesnosť ľudského bytia. Pokúša sa pochopiť vzťah človeka a materiálu, jeho emócie a ich vzájomné súvislosti. Kladie si otázky o skutočných spoločenských hodnotách materiálu a vecí, a ich pominuteľnosti.
Vybraný MATERIÁL je pre autorky dôležitý, má priam bytostný význam. Okrem netradičných a experimentálnych, obe pracujú so špecifickými, prírodnými, vlastnými materiálmi, ktoré prispôsobujú hlavnej myšlienke projektu. V prepojení ich prác sa nachádza konfrontácia na materiál, ktorý myšlienku podporuje, alebo jej odporuje, či rozvíja, ale aj rozmer, kvantitu, veľkosť, ktorá nám udáva mieru. Výstava predstavuje len experimentálny zlomok z možných riešení a možností daných vybraných materiálov. Obe budú svoje projekty rozvíjať ďalej.
Mgr. art. Mira Podmanická, ArtD., (1981) študovala na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na katedre Socha, objekt, inštalácia v ateliéri prof. J. Jankoviča a doc. J. Hoffstädtera, akad. soch., kde v súčasnosti pôsobí ako odborná asistentka. V roku 2011 ukončila doktorandské štúdium na VŠVU. V roku 2007 sa stala finalistkou Essl Award. Od roku 2013 spolupracuje s keramickou dizajnérkou Markétou Novákovou. Kolekciu porcelánových váz prezentovali na Talente 2014 v Mníchove, v prestížnom Keramikmuseum vo Westerwalde. V roku 2013 získali Grand Prix na Bienále forma za súbor váz Bio-vázy 0-5. Spolu vytvorili niekoľko zaujímavých česko-slovenských projektov keramických výstav.
Mgr. art. Kristýna Španihelová, ArtD., (1982) študovala pod vedením profesora Karola Weisslechnera na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéri S-M-L_XL Kov a Šperk, kde v súčasnosti pôsobí ako odborná asistentka. V roku 2011 ukončila doktorandské štúdium na VŠVU. V roku 2013 sa stala finalistkou Talente v Mníchove s kolekciou šperkov Hemocity. V rokoch 2010 a 2013 sa prezentovala ako finalistka prestížnej medzinárodnej súťaže Bayerischer Kunstgewerbe-Verein v Mníchove a KORU 5 vo fínskej Imatre 2015. V roku 2009 získala ocenenie od Slovenskej výtvarnej únie a v roku 2008 hlavnú cenu v súťaži Kruhy na vode.