Advertorial

Kľučka ako ikona

ICONIC: Kľučka, ktorá spája históriu s modernou eleganciou

Okná od spoločnosti Rehau boli opäť ocenené za inovatívnu udržateľnosť

REHAU Window Solutions získalo ocenenie German Design Award 2025 za vynikajúce riešenie okien ARTEVO TERRA.

Nové okná, nový štart do roku 2025 s oknami od spoločnosti Internorm

Nech už staviate, renovujete alebo navrhujete výplne otvorov, teraz máte jedinečnú príležitosť získať prémiové okná za...

Veľkoplošné zasklenia od spoločnosti Internorm – maximálna flexibilita

Moderná architektúra založená na využití skla redefinuje vnímanie životného priestoru.

Myotis - všetko pre Vaše interiéry...

Ak hľadáte pre realizáciu svojich návrhov partnera, ktorý sa vie prispôsobiť náročným požiadavkám, tak nasledujúce riadky sú určené pre Vás.

Kúpeľne snov - novinky značky hansgrohe

Spoločnosť Hansgrohe, známa svojimi inovatívnymi riešeniami kúpeľní a kuchýň, rozšírila ponuku svojich produktov nad rámec tradičných batérií a...

Dizajn sa spája s prirodzenosťou: nové drevo-hliníkové okno od spoločnosti Internorm

Európska značka okien číslo jeden rozširuje svoj sortiment o nové drevohliníkové okno HF 520 s plošne...

OBJEKTívne

unsthalle Bratislava zavŕši rok 2018 otvorením rozsiahlej výstavy, ktorá mapuje stav súčasného 3D myslenia na českej a slovenskej výtvarnej scéne. Kurátorský projekt Vladimíra Beskida je realizovaný pri príležitosti 100. výročia vzniku 1. Československej republiky, čím oslavuje aj vyše storočnú tradíciu objektového umenia ako nového média.
Kalendárium
Red 426.11.2018
860+0
Začiatok29.11.2018
18:00
Koniec24.2.2019
18:00
MiestoKunsthalle Bratislava
AdresaNámestie SNP 12,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktKunsthalle Bratislava
+421 2 2047 1216
info@kunsthallebratislava.sk

Hlavným zámerom výstavného projektu s názvom OBJEKTívne, ktorý premiérovo predstaví Kunsthalle Bratislava, je podporiť súčasnú podobu objektu (vrátane inštalácií) ako osobitého spôsobu myslenia v priestore a nefiguratívneho jazyka foriem, tvarov a ich významových kontextov. Výstava sa pritom sústreďuje na generácie umelcov, ktorí nastúpili na výtvarnú scénu po zmene režimu (po  roku 1989) a dnes figurujú aj v širšom stredoeurópskom kontexte. Ide o umelcov/-kyne, narodených  najmä v 60. a 70. rokoch minulého storočia – konkrétne od  roku 1966  (Černický, Ondak, Vaněk)  až po rok 1980 (Lang, Sceranková).

Výstava preferuje postkonceptuálne prístupy a kriticky, ironicky, či humorne reflektuje súčasný svet. Prináša tak používanie neklasických sochárskych materiálov, nájdených a odhodených predmetov a estetiku „post socíkovskej“ recyklácie.

Koncepcia projektu OBJEKTívne je členená do viacerých tematických celkov a primárne sa zameriava na prezentáciu objektu ako média. Výstava sa venuje poetike absurdných stretnutí materiálov a bastardných prostredí. Inštalácia pripomína neusporiadaný systém zberného dvora, opusteného bazáru, či podivnej zbierky minulosti a každodenné nájdené predmety kladie do nových vzťahov a súvislostí. Zároveň, ide aj o istý druh rezistencie voči bombastickým a spektakulárnym inštaláciám. Ďalej sleduje otvorené výskumné pole s preferovaním estetiky lacných materiálov v bývalom Československu, panelákovú kultúru umakartu a hliníkových líšt a istú dávku „ost-algie“, prenesenú do dnešných dní. Osobitú kapitolu tiež predstavujú objekty a inštalácie, vykresľujúce domácu izbovú atmosféru, interiér, poskladaný nábytok, či estetiku domácich majstrov a kutilov v štýle „urob si sám“. Na začiatok a na koniec výstavy sú zase pozvaní špeciálni hostia – dvaja renomovaní umelci, o generáciu starší a skúsenejší – Jiří Kovanda a Peter Rónai. Neboli však vpustení do výstavnej „siene slávy“, ale zostávajú pred bránami tohto sveta, vo vstupnej hale, pod schodami Kunsthalle.

Toto laboratórne prostredie jednotlivých a roztrúsených objektov dokáže celkovo reflektovať  aj súčasný globálny svet, „kríženie“ kultúr  v politicko-sociálnom systéme, či vo verejnom (mediálnom) priestore. Výstava tak prostredníctvom série objektov prináša vlastný objektív nastavenia a snímania sveta. Teda nielen osobitú „zrážku materiálov“ vysokej a nízkej kultúry, ale aj „zrážku kultúr a galaxií“ v nedeľnej obývačke.

Vladimír Beskid (*1962) je slovenský historik umenia, kurátor a kultúrny manažér. Absolvoval Filozofickú fakultu Univerzity Komenského v Bratislave (1985). Venuje sa výskumu a prezentácií moderného a súčasného umenia 20. a 21. storočia v širšom stredoeurópskom kontexte. V poslednom období sa venuje vývoju slovenského (post)konceptuálneho umenia (z výstav: Mäkké kódy, Múzeum súčasnosti Wroclaw, 2015; Reversed, Múzeum súčasného umenia Nový Sad, 2016; Sonda 1,  GHMP Praha, 2018). Žije a pôsobí v Trnave, v Bratislave a v Košiciach.

Vladimír Beskid
kurátor výstavy

Mapa podujatia

Vložené
26. november 2018
0
86
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím