IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 21.6.2018 17:00 |
| Koniec | 19.8.2018 18:00 |
| Miesto | Galéria mesta Bratislavy |
| Adresa | Františkánske nám. 11 , Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria mesta Bratislavy 02/5443 1556-8 |
Kurátor: Zsófia Kiss-Szemán
OSKÁR EMBER
1892 Spišská Nová Ves – 1953 New York
Stopy človeka / Traces of man
Katalóg výstavy: KISS-SZEMÁN, Zsófia: Oskár Ember. Stopy človeka / Traces of man. Galéria mesta Bratislavy, 2018, 60 s. (slov. a ang. jazyk)
Vernisáž: 21. 6. 2018, 17.00 h
STOPY ČLOVEKA
Na Slovensku možno stopy maliara a grafika Oskára Embera spojiť jedine s fenoménom košickej moderny. Ani predtým, ani potom sa nenašli žiadne relevantné zmienky o jeho tvorbe, dokonca nebolo známe ani jeho občianske meno. V dobovej tlači sa zachovali informácie o dvoch výstavách vo Východoslovenskom múzeu, na ktorých sa v rokoch 1921 a 1922 zúčastnil, ale ich obsah zostal neznámy. Do zabudnutia upadla aj skutočnosť, že v roku 1920 vydal v košickej tlačiarni Hermes album pätnástich litografií s témou Peer Gynt.
O Oskárovi Emberovi sa takmer celé jedno storočie opakovali dve až tri vety, ktoré boli veľmi všeobecné, prípadne obsahovali faktické chyby. Jeho meno sa dostalo do povedomia širšej verejnosti v roku 2013 v súvislosti s košickou modernou, ale ani vtedy sa nepodarilo získať žiadne nové poznatky.
Aktuálna výstava a sprievodný katalóg prezentujú výsledky bádania kurátorky v Maďarsku a na Slovensku, na základe ktorých treba konštatovať, že ide o kvalitné a objavné diela. Boli vytvorené na Slovensku a patria do kultúrneho dedičstva širšieho stredoeurópskeho regiónu.
Podľa nového výskumu sa podarilo zistiť občianske meno Oskára Embera, jeho pôvod v Spišskej Novej Vsi a ďalšie detaily zo života a tvorby. Výstava a katalóg prezentujú dostupné diela, medzi nimi aj kompletný album Peer Gynt s 15 litografickými listami, ktoré sa podarilo vypátrať.
Oskár Ember sa od začiatku vystupoval v Košiciach pod umeleckým menom Ember, čo v maďarčine znamená človek. V júni 1919 sa Oskár Ember objavil v Košiciach. Mladý grafik a maliar sa pohyboval na košickej umeleckej scéne sebavedome ako hotový umelec. Otváral zasadnutia umelcov, spisovateľov, novinárov a ľavicovo orientovaných intelektuálov. Na konci novembra 1919 vystavoval na výstave košických umelcov vo Východoslovenskom múzeu. V máji 1920 vydal litografický album Peer Gynt s pätnástimi grafickými listami. Kompletný album sa zachoval v Budapešti v Széchényiho národnej knižnici (Országos Széchényi Könyvtár). Verejnosť i kritika ho prijali veľmi pozitívne, o čom svedčia aj početné články v dobovej tlači. V roku 1921 sa zúčastnil na kolektívnej výstave vo Východoslovenskom múzeu, ku ktorej sa zachoval jednolistový katalóg so zoznamom autorov a vystavených diel. Koncom roka 1922 sa Ember síce už zdržiaval viac v Berlíne, ale svoje diela predstavil v Košiciach spolu s avantgardným maliarom Károlym Kernstockom a jeho synom, sochárom.
Po roku 1922 sa Oskár Ember usadil v Berlíne, žil tam až do roku 1935, keď Nemecko opustil po nástupe národných socialistov k moci. Potom žil údajne aj vo Švajčiarsku a v Prahe, od roku 1939 v New Yorku. Americké štátne občianstvo získal v roku 1944. Ďalšie výsledky sú možné jedine na základe výskumu v New Yorku, možno v Berlíne a Prahe. V New Yorku vystavoval celkom päťkrát. Oskár Ember zomrel v nedeľu 17. mája 1953 v New Yorku. V roku 1954 Múzeum Riverside v New Yorku pripravilo umelcovu posmrtnú výstavu nazvanú Oscar Ember Memorial Exhibition.