Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Peter Roller: Bodkovanie

Srdečne Vás pozývame do Mirbachovho paláca na výstavu Peter Roller: Bodkovanie.
Kalendárium
Red 429.06.2018
1360+1
Začiatok28.6.2018
16:00
Koniec2.9.2018
18:00
MiestoGaléria mesta Bratislavy
AdresaFrantiškánske nám. 11,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaVýstava
KontaktGaléria mesta Bratislavy
02/5443 1556-8

Výstava je súčasťou projektu Konkrétne leto/ súčasné európske geometrické tendencie 

O bodkách i čiarach, o blízkych aj vzdialených miestach 

„Nechte už toho věčného tečkováni a dělejte dobrodružství čáry!“ Na tento dávny výrok, ktorý Albínovi Brunovskému adresoval jeden z jeho českých zberateľov, som si spomenul pri nedávnej návšteve ateliéru Petra Rollera, ktorý pokrýva svoje diela tisícmi drobných bodiek. Miestami mi svojou trpezlivosťou pripomína zenového mnícha (veľmi blízko má aj k Japonsku a jeho kultúre). Potom som sa na to však pozrel z iného pohľadu – viditeľné nám len málokedy odhaľuje aj to neviditeľné. Jedným z dlhodobých projektov Petra Rollera je vytváranie takzvaných Petrogramov. Ide o maľovanie na kamene pozbierané prevažne pri mŕtvom ramene Dunaja, ktoré bodkuje a následne ukladá na rôzne miesta. Buď ostanú súčasťou krajiny, alebo si ich nájdu okoloidúci. Autor toto miesto pri Dunaji nazval Steinspital – kamienky sú poškodené, „doktori“ im stanovia diagnózu a idú sa k nemu liečiť. Práve tieto „poranené“ miesta maľuje a bodkuje a dáva im aj názvy: Cirrhosis hepatis, Surditas, Struma iuvenilis, Pancreatitis acuta, Singultus... Mnohým známym venoval kameň s prosbou, aby ho počas svojich ciest uložili niekde vo svete. Ak som si takto v duchu pospájal tie stovky (či skôr tisíce) ciest, ktoré tieto kamene urazili, objavila sa predo mnou zemeguľa obalená množstvom priamych i krivolakých čiar dokumentujúcich ich cestu. A zrazu som videl nielen nakreslené body, ale aj nefyzické dobrodružstvo čiar, ktoré svojím dielom Peter Roller vytvoril. A napokon, ich cesta nie je konečná. Niekto ďalší ich môže opäť nájsť a odniesť úplne inam, k sebe domov, do prírody či mestského zákutia. Peter Roller v tejto fáze svojej tvorby takto nechce vytvárať niečo pevné, stabilné a nemenné, práve naopak. Má rád, ak sa jeho diela pohybujú, menia svoje miesto, a ráta aj s pominuteľnosťou, keď dlhodobé dažde môžu zmyť farbu na kameni a opäť ho premeniť. Aby to však niekto zle neinterpretoval, Peter Roller má výnimočne dôležité pevné body – svoju rodinu a ateliér, v ktorom tvorí.

Len málo umelcov má takto roztrúsené diela po celom svete. Jeden z týchto kameňov mám na svojom pracovnom stole a sú na ňom malé kaligrafické záznamy, akoby malé vlajočky. Mne však skôr pripomínajú zvláštne notové zápisy, akoby boli malým fragmentom veľkého opusu skomponovaného pre našu Zem. Celkom rád by som si ho vypočul. Bola by to snová melódia, alebo poriadny rachot? Ešte spomeniem, že na vernisáže Rollerových výstav sa oplatí prísť, lebo na nich pravdepodobne od neho dostanete aj jeden pomaľovaný kameň. Veľkorysosť, pokora a radosť z obdarovania, ako to vidíme u Petra Rollera, sú v dnešnej dobe podľa mňa vzácne a ojedinelé cnosti.

A teraz niečo, čím som mal asi začať, ale predtým ešte malá poznámka. Staviate si vzdušné zámky? Peter Roller áno. Pozrite si tie z roku 1996. Sú krásne odhmotnené a takmer sa naozaj vznášajú... A teraz ku curriculum vitae. Peter Roller ako odchovanec legendárneho bratislavského sochárskeho ateliéru Jozefa Kostku bol už počas štúdia prerastený sochárskym cítením, učaroval mu kameň, neskôr aj iné materiály ako kov, sadra či papier a zaoberal sa ich vzťahom k danému priestoru. Začal požívať aj špagát, drôt a kovové tyče, aby takto vymedzoval priestor. Už od roku 1992 pôsobí ako pedagóg na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, od roku 2009 ako profesor oddaný svojmu umeleckému a pedagogickému poslaniu dňom i nocou, za krásneho i daždivého počasia. Dobre si pamätám na tie roky krátko po revolúcii, ale aj neskôr, keď som často a rád chodieval práve na sochársku katedru, ktorá mala neopakovateľné čaro. So všetkých umelcov a pedagógov, ktorí tam pôsobili, mi boli najbližší Juraj Meliš, Jozef Jankovič, Ján Hoffstädter a Peter Roller.

Svoju tvorbu doposiaľ prezentoval na viacerých výstavách, ktoré komponuje skôr tematicky, s dôrazom na konkrétnu oblasť. Príkladom je aj nedávna výstava Známky v Roman Fecik Gallery. Známky začal vytvárať okolo roku 2000 ako miniatúrne originálne diela, ktoré rozposielal svojim priateľom ako PF. Ako píše v texte katalógu výstavy Katarína Bajcurová: „Svoje známky uňho dostali štáty – krajiny – už neexistujúce kolónie, kráľovstvá, domíniá i kondomíniá (ako to bolo kedysi), obľúbené mestá, a v nich mestské časti, ulice i námestia, staroveké ríše a zaniknuté mestá, ale aj moria, zálivy, prielivy i oceány (svoje známky nikdy nemali, tak chcel túto „nespravodlivosť“ na radu jedného priateľa opraviť), tiež vesmírne súhvezdia, dokonca aj žiarivé hviezdy umeleckého neba (spravidla však svetové a mŕtve).“ Podobne ako v kameňoch, aj v tomto prípade sa objavuje túžba podchytiť celý svet,  obľúbené aj neznáme miesta. Pozerať si kolekciu jeho známok je ako chodiť po svete, vidieť a cítiť. Spomeňme ešte, že pri jeho povahe je aj celkom logické, že sa často a rád zúčastňuje na domácich i medzinárodných sochárskych sympóziách, vytvára sochy pre exteriéry a nadväzuje kontakty so sochármi z celého sveta.

Pre výstavu v Galérii mesta Bratislavy pripravil viacero rôzne veľkých objektov komponovaných ako malé architektúry, vytvárajúcich celé nové mesto. Ich rozmanitým inštalovaním sa posúva aj do úlohy urbanistu. Tieto diela sú len čiernobiele, pôsobia výrazne úsporne a minimalisticky, a napriek tomu vytvárajú pútavé predstavenie farby a priestoru. Patrí sem aj pätnásť reliktov poskladaných z rôznych kusov, ktoré evokujú relikty pre kostoly, niečo posvätné, vzácne a vytvárané pre daný priestor. Toto minimalistické prevedenie pôsobí mimoriadne odhmotnene až étericky a zároveň je značne variabilné a umožňuje rôznorodé usporiadanie maliarsko-sochárskych architektúr. Priznám sa, že sám som zvedavý, aký bude konečný výsledok. Vidieť ich postavené v rôznych častiach ateliéru je, samozrejme, úplne iné ako vo výstavných priestoroch na prízemí Mirbachovho paláca. Bude to zaiste aj zaujímavá konfrontácia súčasnej sochárskej a architektonickej podoby s rokokovou architektúrou, zvláštne vloženie architektúry do architektúry.

Ivan Jančár

Mapa podujatia

Vložené
29. jún 2018
0
136
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím