Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 17.11.2018 16:00 |
| Koniec | 13.1.2019 18:00 |
| Miesto | Danubiana Meulensteen Art Museum |
| Adresa | Vodné dieloBratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Danubiana Meulensteen Art Museum |
Kurátorka: Dagmar Kudoláni Srnenská
Peter Roller patrí k tým invenčným slovenským sochárom, ktorým nerobí problém dokonale narábať s priestorom, tvarom či samotným materiálom. Od vstupu do výtvarného diania v sedemdesiatych rokoch si vytvoril osobitú asociatívnu a metaforickú reč sôch. Kameň, drevo alebo kov ho lákali rovnako. Dôležitú úlohu od začiatku hralo v jeho tvorbe svetlo. Hmotná výstavba sôch a objektov bola u Rollera filozofickou výpoveďou a svojím vonkajším prejavom vždy závislá od vnútornej konštrukcie. Svetlo prostredia, ktoré sa menilo na povrchu sochy na tiene, zdôrazňovalo a dopĺňalo svojou rôznou intenzitou kvalitu vytváraného tvaru.
Roller vplyvom japonskej kultúry, ktorú si obľúbil počas medzinárodných sympózií v Japonsku, chápal svetlo ako prejav meditatívneho prostredia obklopujúceho sochu. Sochy a objekty vyjadrujú hlboké ponorenie sa do tajov prírody a jej prirodzeného kontrastu k civilizačným zmenám. Zvládnutie imaginárneho priestoru, konštrukcia objektu pomocou línií, dutín a objemov, ich striedanie, kontrasty, ustavičné a vzájomné napätia, v konečnom dôsledku smerujú v Rollerovej tvorbe k ich rovnováhe a harmónii. Pre súčasnú výstavu Danubiana vybrala sochárske diela, ktoré vznikali v „novom tisícročí“, teda od roku 2000 po súčasnosť. Sú to osobité posolstvá, spojenia a symbolické znaky typickej Rollerovej meditácie a filozofického uvažovania. Týmto sochárskym prácam v rokoch 1994 až 1998 predchádzali kresby, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou výstavy. Sú osobité práve tým, že neskôr z nich vznikali monumentálne sochy.
Peter Roller sa však kresbe systematicky venoval už od polovice osemdesiatych rokov, vždy bola neodmysliteľnou súčasťou jeho tvorby. V kresbách si Roller vytváral svoj vlastný svet, v ktorom sa zlúčili filozofie starodávnych a východoázijských kultúr s našou tradíciou. Intenzívne šrafúry sa striedajú s jasnými líniami a presne vedenými čiarami. Rytmické vedenie imaginárnych prienikov vytvára tajomné priestory, akýsi nový svet civilizácie. Zabudnutej alebo možno našej?
Profesor Peter Roller sa narodil 7. júla 1948 v Bratislave. V rokoch 1963 – 1967 študoval na Strednej škole umeleckého priemyslu v Bratislave, oddelenie rezbárstva (prof. A. Drexler, L. Korkoš). V rokoch 1969 – 1975 študoval na Vysokej škole výtvarných umení (VŠVU) v Bratislave, oddelenie figurálneho sochárstva (prof. J. Kostka, J. Kulich, doc. A. Trizuljak) . V rokoch 1990 – 1998 bol prezidentom Nippon Clubu (Spoločnosť priateľov japonskej kultúry), ktorý zakladal. Od roku 1992 pedagogicky pôsobil ako asistent sochárstva na VŠVU. V roku 1996 bol vymenovaný za docenta a v roku 2009 za profesora.
Peter Roller sa venuje monumentálnej i komornej plastike, kresbe a grafike. Veľmi závažnou etapou v živote Petra Rollera bolo pôsobenie na takmer 40 sympóziách po celom svete, spomeňme niektoré z nich: Hagi (1981, 1984) a Aio (1994) v Japonsku, Burlington (1990) v USA, Scarborough (1994) v Kanade alebo Lista Fyr (1995) v Nórsku.