Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 30.3.2017 16:30 |
| Koniec | 11.6.2017 16:30 |
| Miesto | Oravská galéria Župný dom |
| Adresa | Hviezdoslavovo námestie 11, Dolný Kubín, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Oravská galéria Župný dom +421/43/58 632 12 orgaldk@vuczilina.sk |
Kurátorka: Dagmar Adamusová
Výstava potrvá do 11. júna 2017
Otvorené ut – ne od 10.00 do 17.00 hod.
Fotografické začiatky Petra Saxuna (1966) sú spojené so štúdiom na Strednej umeleckopriemyselnej škole v Košiciach, kde bola fotografia samozrejmou súčasťou umeleckej výučby. Na škole si osvojil jej základy a čím o nej viac vedel, tým viac ho fascinovala. Obdiv k tejto výtvarnej disciplíne, skúmanie jej technologických a výrazových možností viedli k tomu, že sa fotografovanie stalo jeho celoživotnou záľubou. S dostupnosťou digitálnych technológií jeho cesta prirodzene smerovala k prechodu od tradičnej analógovej fotografie k digitálnej. Fotografické myslenie Petra Saxuna je do značnej miery ovplyvnené jeho profesiou konzervátora. Vzájomným prelínaním a vrstvením fotografických záznamov a ďalším upravovaním v grafických programoch zhmotňuje esenciu konkrétneho miesta, v ktorom ustrnuli stopy histórie a vlastnej pamäte. Experimentovaním so vzájomným prelínaním snímok, ich zmnožením a retušovaním vnáša do statického dvoj-rozmerného fotografického obrazu tretí rozmer – aspekt plynutia času. Výsledné dielo, zložené z rôznych priestorových a časových faziet, odzrkadľuje čisto subjektívny pohľad na skutočnosť.
Autor ju pretvára na „svoj obraz“ s cieľom upraviť daný stav tak, aby výsledok odzrkadľoval jeho poetiku. Jeho manipulovanie s realitou je magické, niekedy až naratívne, ako je to napr. v prípade série portrétov. V podobizniach starých rodičov sa tak zrkadlí ich životná múdrosť a láska, ktorá spája rodinu pohromade. V pozadí portrétov detí môžeme zase vnímať mikropríbehy, prostredníctvom ktorých skúmajú svet z vlastnej perspektívy, menia sa na obľúbených rozprávkových hrdinov a snívajú svoje sny. Peter Saxun siaha po rôznych, spravidla tradičných témach a motívoch, ide mu však o vlastný spôsob sprítomňovania viditeľného. Veľkou inšpiráciou je pre neho krajina a prostredie vidieka. Fotografický záznam krajiny rozširuje o podtext vlastných emócií a spomienok s ňou spojených. Zvlášť to platí pri nostalgických návratoch do krajiny svojho detstva – dedinky Kusín na brehu Zemplínskej šíravy. Prostredníctvom manipulovaných fotografických obrazov zaznamenáva tiež motívy z Oravy, kde sa krátko po ukončení štúdia usadil. Na Orave, ktorá sa stala jeho druhým domovom, našiel okrem rodinného zázemia aj množstvo inšpiratívnych zákutí. Či už to bola ľudová architektúra, hornatá krajina, jej obyvatelia alebo predmety z nedávnej histórie i každodenného života, fotoaparátom zachytil všetko, čo vzbudilo jeho pozornosť a vyskladal tak pôsobivú mozaiku vlastného obrazového sveta. Možno v nej postrehnúť citlivého pozorovateľa, vnímajúceho súvislosti, ktoré iným unikajú.
Osobitnú kapitolu tvorby Petra Saxuna predstavujú snímky, ktoré zaznamenávajú pracovné prostredie Oravskej galérie, kde s krátkou prestávkou pracuje od roku 1985. Sakrálne plastiky a artefakty, ktorým reštaurovaním prinavracia ich pôvodný charakter, patria me dzi najsilnejšie motívy aj v jeho fotografickej tvorbe. Z hĺbky vlastnej viery a výtvarného vnímania ďalej rozvíja jednotlivé námety a spracúva ich v nových kontextoch s dôrazom na ich kontemplatívny účinok. Fascinujú ho tiež rôzne štruktúry, ktoré rád využíva pri vrstvení. Tie potom dodávajú výslednému obrazu akúsi patinu času, ktorá navodzuje myšlienku pominuteľnosti – krátkosti ľudskej existencie i dočasnej trvanlivosti vecí, či nezadržateľných premien krajiny. Minulosť, prítomnosť a budúcnosť sa tak striedajú vo večnom kolobehu času. Výstava predstaví Saxunovu fotografickú tvorbu pri príležitosti jeho nedávneho životného jubilea.