Hore
Portál z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia

Viessmann

Climate of innovation

Ivanská cesta 30/A
Bratislava

Internorm

Okná pre pasívne domy

Galvaniho 15 B
Bratislava

Wienerberger s.r.o.

Tehelná 1203/6
Zlaté Moravce

Saint-Gobain

BIM knižnice a objekty

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Divízia ISOVER Saint-Gobain Construction Products

Dokonalá izolácia

Stará Vajnorská 139
Bratislava

Profirol s.r.o

Prielohy 1012/1C
Žilina

PREFA Slovensko s. r. o.

Štúrova 136B
Nitra

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
Hore
Menu
Kalendárium
Vložené
21. november 2016
0
51

Prednáška: Michael Zinganel - CRIME DOES PAY!

ZLOČIN SA VYPLATÍ! Produktívna sila zločinu v kultúrnom priemysle, umení, architektúre a urbánnom dizajne.
Začiatok23.11.2016
17:00
Koniec23.11.2016
20:00
MiestoFakulta architektúry STU v Bratislave
AdresaNámestie slobody 19,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
KontaktFA STU

Čas: 23.11.2016, 17:00
Miesto: Fakulta architektúry STU v Bratislave, Námestie slobody 19, Bratislava, miestnosť č. 117

Spoločný projekt tranzit.sk a Fakulty architektúry STU v Bratislave. 

Prednáška bude prebiehať v angličtine.

Je to viac než 140 rokov, čo Karl Marx vo svojom ironickom popise buržoáznej ekonomiky tvrdil, že kapitalistická spoločnosť je už tak dokonale rozvinutá, že dokonca aj svojich vyhlásených nepriateľov dokáže využiť vo svoj prospech. Zločinec podľa Marxa nepácha len zločin samotný, no vytvára aj všetky opatrenia namierené proti zločinu a zároveň všetky formy jeho zobrazenia, nech už ide o výtvarné umenie, odborné publikácie alebo masové média. Zločin sa zločincom vždy nevyplatí, ich obetiam sa nevyplatí nikdy, no podľa Marxa zločin prospieva spoločnosti ako celku.

Začiatkom devätnásteho storočia sa napätie okolo zločinu stáva ústredným obchodníckym faktorom v na zisk orientovanom kultúrnom priemysle. Podobne slúži zločin anonymnej verejnosti vo veľkých mestách ako téma rozhovorov a utvára tak spoločne vnímanú skutočnosť a identitu. Dokonca aj v histórii urbánnych štúdií nájdeme zmienky o produktívnej sile zločinu. „Sliedenie“ ako ústredná metafora v metodológii kolektívneho terénneho výskumu, ktorou Robert Ezra Park v dvadsiatych rokoch dvadsiateho storočia preslávil chicagskú školu, pochádza z praxe vtedy ešte novej a vskutku urbánnej profesie reportéra. Mestskí reportéri za chodu preberali pojmy i metódy práce policajného detektíva, ktorý, ako vieme, slúži pre dodržiavanie zákona a poriadku a vyšetruje zločin. Sledovanie, výsluch, tajné vyšetrovanie, ale i fotografovanie boli pôvodne policajnými technikami.

Nielen nástroje pozorovania veľkomesta, ale aj konkrétne preventívne opatrenia v architektúre a mestskom plánovaní, ktoré ovplyvňujú naše každodenné životy, sa významne inšpirovali touto produktívnou mocou. Obavy, že sa my sami staneme obeťou zločinu, ale i stopy výtržností na budovách a vo verejnom priestore, ktoré možno interpretovať ako znaky spoločenského rozkladu, vyvolávajú zlú predtuchu a vzbudzujú pocity neistoty či strachu. Zvládanie týchto subjektívnych obáv a minimalizácia „objektívnych“ rizík tvoria základ architektúry a plánovania.
Michael Zinganel vo svojej prednáške predstaví rôzne príklady toho, ako mal strach z kriminality a deviantného správania – či už skutočného alebo pomyselného – priamy dopad na diskurz o modernom meste, navrhovaní budov a mestských priestorov v rôznych mierkach a materiálnych prejavoch: od lepších zámkov až po kamerové systémy, od opevnenej architektúry až po militarizované oblasti.

Michael Zinganel študoval architektúru na Technische Universität Graz, umenie na Jan van Eyck Academie v Maastrichte a hisóriu na Universität Wien. V súčasnosti vyučuje na Stiftung Bauhaus Dessau a na Technische Universität Wien. Téme produktívnej sily zločinu sa intenzívne venoval vo viacerých výstavách, divadelných predstaveniach i v komentovaných prehliadkach. V roku 2003 vydal knihu Real Crime. Stadt und Verbrechen (Vienna: selene 2003).

Od roku 2005 spolupracuje s Michaelom Hieslmairom ako kurátor, umelec a autor textov na projektoch o urbánnej a nadnárodnej mobilite a migrácii. V roku 2012 Michael Hielsmair and Michael Zinganel spolu založili výskumnú platformu Tracing Spaces. Michael Zinganel spolupracoval na vzniku a redakcii knihy Holiday after the Fall – Seaside Architecture and Urbanism in Bulgaria and Croatia (s Elke Beyer a Anke Hagemann) (Berlin: jovis 2013). V rokoch 2014-16 pôsobili obaja ako členovia vedeckej spoločnosti na Akademie der bildenden Künste Wien a ako vedúci projektu Stop & Go: Nodes of Transformation and Transition. V roku 2016 spolu pracovali ako editori špeciálneho vydania časopisu dérive – Zeitschrift für Stadtforschung, No. 63 / 2016. V Akademie der bildenden Künste Wien nedávno prebehla ich výstava ROAD*REGISTERS.

http://www.zinganel.mur.at/; http://www.mhmz.at/; http://www.tracingspaces.net/; http://stopandgo.weblog.mur.at/

Mapa podujatia

Pravý stĺpec
Menu
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím