Advertorial

Minimalistické dvere IDEA – technická precíznosť a čistota prevedenia

IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...

Schell Vitus – osvedčené riešenie pre sprchy a umývadlá vo verejnom sektore s viac ako desaťročnou tradíciou

Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...

Kompozitné okná predstavujú súčasnosť a budúcnosť

Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...

Myotis - stoly 2025

Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...

Priemyselné sklenené priečky Dorsis Digero: svetelné rozhranie pre moderné interiéry

Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.

Význam prirodzeného svetla pre moderné a flexibilné pracovné prostredie

Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...

Konferencia Xella Dialóg predstaví novinky a trendy v stavebníctve

Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia

Murovací robot WLTR stavia svoj prvý dom na Slovensku

Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...

Nová éra bezpečnosti s I-tec Secure od Internorm

Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.

Skryté zárubne JAP – intenzívny zážitok z bývania

Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm

Tienenie namiesto klimatizácie

Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.

BigMat International Architecture Award 2025 - vybrané diela

Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.

Milník udržateľnej výroby okien: Internorm zavádza Low-Carbon-Glas iplus

Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...

Výsledky 20. ročníka medzinárodnej študentskej súťaže Saint-Gobain Architecture Student Contest 2025

Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...

Dvere MASTER - pre interiéry navrhnuté s rozumom aj vášňou!

Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...

Prednáška: Michael Zinganel - CRIME DOES PAY!

ZLOČIN SA VYPLATÍ! Produktívna sila zločinu v kultúrnom priemysle, umení, architektúre a urbánnom dizajne.
Kalendárium
Red 421.11.2016
570+0
Začiatok23.11.2016
17:00
Koniec23.11.2016
20:00
MiestoFakulta architektúry STU v Bratislave
AdresaNámestie slobody 19,
Bratislava,
Slovensko
Druh podujatiaPodujatie
KontaktFA STU

Čas: 23.11.2016, 17:00
Miesto: Fakulta architektúry STU v Bratislave, Námestie slobody 19, Bratislava, miestnosť č. 117

Spoločný projekt tranzit.sk a Fakulty architektúry STU v Bratislave. 

Prednáška bude prebiehať v angličtine.

Je to viac než 140 rokov, čo Karl Marx vo svojom ironickom popise buržoáznej ekonomiky tvrdil, že kapitalistická spoločnosť je už tak dokonale rozvinutá, že dokonca aj svojich vyhlásených nepriateľov dokáže využiť vo svoj prospech. Zločinec podľa Marxa nepácha len zločin samotný, no vytvára aj všetky opatrenia namierené proti zločinu a zároveň všetky formy jeho zobrazenia, nech už ide o výtvarné umenie, odborné publikácie alebo masové média. Zločin sa zločincom vždy nevyplatí, ich obetiam sa nevyplatí nikdy, no podľa Marxa zločin prospieva spoločnosti ako celku.

Začiatkom devätnásteho storočia sa napätie okolo zločinu stáva ústredným obchodníckym faktorom v na zisk orientovanom kultúrnom priemysle. Podobne slúži zločin anonymnej verejnosti vo veľkých mestách ako téma rozhovorov a utvára tak spoločne vnímanú skutočnosť a identitu. Dokonca aj v histórii urbánnych štúdií nájdeme zmienky o produktívnej sile zločinu. „Sliedenie“ ako ústredná metafora v metodológii kolektívneho terénneho výskumu, ktorou Robert Ezra Park v dvadsiatych rokoch dvadsiateho storočia preslávil chicagskú školu, pochádza z praxe vtedy ešte novej a vskutku urbánnej profesie reportéra. Mestskí reportéri za chodu preberali pojmy i metódy práce policajného detektíva, ktorý, ako vieme, slúži pre dodržiavanie zákona a poriadku a vyšetruje zločin. Sledovanie, výsluch, tajné vyšetrovanie, ale i fotografovanie boli pôvodne policajnými technikami.

Nielen nástroje pozorovania veľkomesta, ale aj konkrétne preventívne opatrenia v architektúre a mestskom plánovaní, ktoré ovplyvňujú naše každodenné životy, sa významne inšpirovali touto produktívnou mocou. Obavy, že sa my sami staneme obeťou zločinu, ale i stopy výtržností na budovách a vo verejnom priestore, ktoré možno interpretovať ako znaky spoločenského rozkladu, vyvolávajú zlú predtuchu a vzbudzujú pocity neistoty či strachu. Zvládanie týchto subjektívnych obáv a minimalizácia „objektívnych“ rizík tvoria základ architektúry a plánovania.
Michael Zinganel vo svojej prednáške predstaví rôzne príklady toho, ako mal strach z kriminality a deviantného správania – či už skutočného alebo pomyselného – priamy dopad na diskurz o modernom meste, navrhovaní budov a mestských priestorov v rôznych mierkach a materiálnych prejavoch: od lepších zámkov až po kamerové systémy, od opevnenej architektúry až po militarizované oblasti.

Michael Zinganel študoval architektúru na Technische Universität Graz, umenie na Jan van Eyck Academie v Maastrichte a hisóriu na Universität Wien. V súčasnosti vyučuje na Stiftung Bauhaus Dessau a na Technische Universität Wien. Téme produktívnej sily zločinu sa intenzívne venoval vo viacerých výstavách, divadelných predstaveniach i v komentovaných prehliadkach. V roku 2003 vydal knihu Real Crime. Stadt und Verbrechen (Vienna: selene 2003).

Od roku 2005 spolupracuje s Michaelom Hieslmairom ako kurátor, umelec a autor textov na projektoch o urbánnej a nadnárodnej mobilite a migrácii. V roku 2012 Michael Hielsmair and Michael Zinganel spolu založili výskumnú platformu Tracing Spaces. Michael Zinganel spolupracoval na vzniku a redakcii knihy Holiday after the Fall – Seaside Architecture and Urbanism in Bulgaria and Croatia (s Elke Beyer a Anke Hagemann) (Berlin: jovis 2013). V rokoch 2014-16 pôsobili obaja ako členovia vedeckej spoločnosti na Akademie der bildenden Künste Wien a ako vedúci projektu Stop & Go: Nodes of Transformation and Transition. V roku 2016 spolu pracovali ako editori špeciálneho vydania časopisu dérive – Zeitschrift für Stadtforschung, No. 63 / 2016. V Akademie der bildenden Künste Wien nedávno prebehla ich výstava ROAD*REGISTERS.

http://www.zinganel.mur.at/; http://www.mhmz.at/; http://www.tracingspaces.net/; http://stopandgo.weblog.mur.at/

Mapa podujatia

Vložené
21. november 2016
0
57
Hlavný obsahHlavný obsah
Čakajte prosím