IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 23.11.2016 17:00 |
| Koniec | 23.11.2016 20:00 |
| Miesto | Fakulta architektúry STU v Bratislave |
| Adresa | Námestie slobody 19, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | FA STU |
Čas: 23.11.2016, 17:00
Miesto: Fakulta architektúry STU v Bratislave, Námestie slobody 19, Bratislava, miestnosť č. 117
Spoločný projekt tranzit.sk a Fakulty architektúry STU v Bratislave.
Prednáška bude prebiehať v angličtine.
Je to viac než 140 rokov, čo Karl Marx vo svojom ironickom popise buržoáznej ekonomiky tvrdil, že kapitalistická spoločnosť je už tak dokonale rozvinutá, že dokonca aj svojich vyhlásených nepriateľov dokáže využiť vo svoj prospech. Zločinec podľa Marxa nepácha len zločin samotný, no vytvára aj všetky opatrenia namierené proti zločinu a zároveň všetky formy jeho zobrazenia, nech už ide o výtvarné umenie, odborné publikácie alebo masové média. Zločin sa zločincom vždy nevyplatí, ich obetiam sa nevyplatí nikdy, no podľa Marxa zločin prospieva spoločnosti ako celku.
Začiatkom devätnásteho storočia sa napätie okolo zločinu stáva ústredným obchodníckym faktorom v na zisk orientovanom kultúrnom priemysle. Podobne slúži zločin anonymnej verejnosti vo veľkých mestách ako téma rozhovorov a utvára tak spoločne vnímanú skutočnosť a identitu. Dokonca aj v histórii urbánnych štúdií nájdeme zmienky o produktívnej sile zločinu. „Sliedenie“ ako ústredná metafora v metodológii kolektívneho terénneho výskumu, ktorou Robert Ezra Park v dvadsiatych rokoch dvadsiateho storočia preslávil chicagskú školu, pochádza z praxe vtedy ešte novej a vskutku urbánnej profesie reportéra. Mestskí reportéri za chodu preberali pojmy i metódy práce policajného detektíva, ktorý, ako vieme, slúži pre dodržiavanie zákona a poriadku a vyšetruje zločin. Sledovanie, výsluch, tajné vyšetrovanie, ale i fotografovanie boli pôvodne policajnými technikami.
Nielen nástroje pozorovania veľkomesta, ale aj konkrétne preventívne opatrenia v architektúre a mestskom plánovaní, ktoré ovplyvňujú naše každodenné životy, sa významne inšpirovali touto produktívnou mocou. Obavy, že sa my sami staneme obeťou zločinu, ale i stopy výtržností na budovách a vo verejnom priestore, ktoré možno interpretovať ako znaky spoločenského rozkladu, vyvolávajú zlú predtuchu a vzbudzujú pocity neistoty či strachu. Zvládanie týchto subjektívnych obáv a minimalizácia „objektívnych“ rizík tvoria základ architektúry a plánovania.
Michael Zinganel vo svojej prednáške predstaví rôzne príklady toho, ako mal strach z kriminality a deviantného správania – či už skutočného alebo pomyselného – priamy dopad na diskurz o modernom meste, navrhovaní budov a mestských priestorov v rôznych mierkach a materiálnych prejavoch: od lepších zámkov až po kamerové systémy, od opevnenej architektúry až po militarizované oblasti.
Michael Zinganel študoval architektúru na Technische Universität Graz, umenie na Jan van Eyck Academie v Maastrichte a hisóriu na Universität Wien. V súčasnosti vyučuje na Stiftung Bauhaus Dessau a na Technische Universität Wien. Téme produktívnej sily zločinu sa intenzívne venoval vo viacerých výstavách, divadelných predstaveniach i v komentovaných prehliadkach. V roku 2003 vydal knihu Real Crime. Stadt und Verbrechen (Vienna: selene 2003).
Od roku 2005 spolupracuje s Michaelom Hieslmairom ako kurátor, umelec a autor textov na projektoch o urbánnej a nadnárodnej mobilite a migrácii. V roku 2012 Michael Hielsmair and Michael Zinganel spolu založili výskumnú platformu Tracing Spaces. Michael Zinganel spolupracoval na vzniku a redakcii knihy Holiday after the Fall – Seaside Architecture and Urbanism in Bulgaria and Croatia (s Elke Beyer a Anke Hagemann) (Berlin: jovis 2013). V rokoch 2014-16 pôsobili obaja ako členovia vedeckej spoločnosti na Akademie der bildenden Künste Wien a ako vedúci projektu Stop & Go: Nodes of Transformation and Transition. V roku 2016 spolu pracovali ako editori špeciálneho vydania časopisu dérive – Zeitschrift für Stadtforschung, No. 63 / 2016. V Akademie der bildenden Künste Wien nedávno prebehla ich výstava ROAD*REGISTERS.
http://www.zinganel.mur.at/; http://www.mhmz.at/; http://www.tracingspaces.net/; http://stopandgo.weblog.mur.at/