IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 7.6.2017 18:00 |
| Koniec | 2.7.2017 18:00 |
| Miesto | Galéria Medium |
| Adresa | Hviezdoslavovo nám. 18, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria Medium |
Radosť - Pokrvnosť
autorky: Jana Farmanová, Monika Kubinská & Erna Masarovičová
kurátorka: Ivana Moncoľová
vernisáž v stredu 7. júna 2017 o 18:00hod
výstava portrvá do 2. júla 2017
Výstava predstavuje dve súčasné autorky maliarku – Janu Farmanovú (1970), sochárku a maliarku Moniku Kubinskú (1966) a už nežijúcu slovenskú sochárku Ernu Masarovičovú (1926 – 2008). Téma výstavy Radosť – Pokrvnosť reflektuje vnútornú introspekciu, ponorenie a čerpanie jednotlivých autoriek z rodinných, svojich životných motívov. Každá z nich tento moment pretavuje v témach svojich diel do kódovaných symbolov, alebo do opakovaných, multiplikovaných motívov. Každá z autoriek si myšlienkový fundus nahromadenej, prežitej, či objavenej rodinnej histórie spracováva po svojom.
Téma rodinnej histórie je v stredoeurópskom kontexte neuralgickým bodom viac, ako dôvodom pre bezbrehú radosť. Pokrvné zväzky a vzťahy medzi jednotlivými členmi rodiny nám menia pohľad na vlastnú identitu. V každej stredoeurópskej rodine sa otláča historicky zahustené 20. storočie. Nedáva nám veľa dôvodov na sebavedomie, ale zanecháva v nás rôzne druhy biľagov, politických teórií a ideológií, politickej a historickej diskontinuity. Na rodinných stretnutiach sú vždy témy, ktoré sa automaticky vyradia z rodinného spoločenského diskurzu. Neprebádané rodinné územia sú dôvôdom, aby sa do detektívky rozplietania rodinnej histórie vždy pustila až ďalšia generácia a rozriešila rodinné nedorozumenia/traumy predchádzajúcich generácií.
Názov a téma výstavy vznikli po tom, ako kurátorka vyrešeršovala súbory obrazov v ateliéroch Jany Farmanovej (1970) a Moniky Kubinskej (1966), kde pri hlbšej diskusii sa vynorili opakované motívy, ktoré odkazujú u každej z nich k malej rodinnej histórii, jej artefaktom, ktoré sa dedia a na obrazoch majú symbolický charakter, alebo k fotografickým archívom, ktoré sa voľne, maliarsky stávajú súčasťou nových obrazov. Samotné diela oboch umelkýň intenzívne čerpajú z vlastnej histórie. Malé drámy a šťastia vhodné skôr na explicitný a silný príbeh románu, sa tu však vo forme maliarskeho jazyka dostávajú na plátno. Dávajú šancu premostiť históriu, minulosť so súčasnosťou.
Téma Radosti – Pokrvnosti, ktorá v sebe nesie v slove "radosť" istú nadsázku, ale aj možnosť pozitívneho vnímania, tu má dvojaký význam. Dešifrovanie rodinnej histórie, udržiavanie jej zdravej mentálnej prítomnosti nám dovoľuje aktualizovať si životné vzory a nenechať sa pohltiť temporálnou skepsou. Budúcnosť nie je pre nás vyčerpaná, pretože je nasýtená minulosťou. Práca s vlastnou osobnou históriou takého miesta ako je stredná Európa, je dôvodom na vytváranie kontinuity tak rodinnej ako dejinnej a výtvarnej. Tá tomuto miestu chýba.
Preto výber nežijúcej autorky, s uzatvoreným výtvarným dielom – sochárkou Ernou Masarovičovou (1926 – 2008) je pre nás dôležitá. Nie je presne explicitne jasný dôvod jej tém, nezanechávala si o nich zápisky, avšak utieka sa k subtĺnym témam dvojíc a najmä zdvojovania motívov, zvieracích námetov, portrétov, ktoré vychádzajú z konkrétnych osôb, pričom majú výtvarnú silu a osobitý výtvarný jazyk.
K výstave je vydaný aj katalóg.
Vznik diel Jany Farmanovej podporil svojim štipendiom Fond na podporu umenia. Výstavu a katalóg podporili Fond na podporu umenia, Bratislavský samosprávny kraj.