IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 8.10.2019 18:00 |
| Koniec | 31.10.2019 17:00 |
| Miesto | Galéria Čin Čin |
| Adresa | Podjavorinskej 4a, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Galéria Čin Čin 0905 206 298 galeria@galeriacincin.sk |
Rita Koszorús bude vystavovať v bratislavskej Galérii Čin Čin. Jej výstava nesie názov “schMERZraum”, čo je slovná hračka odvolávajúca sa na tvorbu avantgardného výtvarníka Kurta Schwittersa a jeho „vlastného dada“. „Rita posunula esenciu medzivojnovej abstrakcie do svojej vlastnej roviny, za ktorú sa nemusí hanbiť. Bez tabletu, bez Photoshopu a bez pózy. Len ona a milión nápadov. Keby kubisti žili dnes, prišli by na jej vernisáž,“ napísal garant projektu, dizajnér Maroš Schmidt.
„Tvorí ako príroda. Nepozná hranice, ktoré by jej zväzovali ruky, neživí maniéru, pre ktorú by sa musela vzdať slobody a netrápi sa násilným hľadaním originality. Radšej sa nechá prekvapiť syntézov vlastných výrazových prostriedkov, ktorých je tak veľa, že pripomínajú slovnú zásobu. Nachádza ich v "grafobatike", "merzbrushi" alebo v ďalších vlastných výtvarných experimentoch. V jej ateliéri sa nemaľuje nič čo by sa mohlo pokaziť. Nič sa nevyhadzuje. Je dokonalý bezodpadový umelec,“ povedal vedúci Slovenského múzea dizajnu Maroš Schmidt, ktorý tvorbu mladej maliarky roky sleduje.
Výstava Rity Koszorús v Galérii Čin Čin má byť pokračovaním jej novej série nazvanej “schMERZbild”, ktorú začala rozvíjať začiatkom tohto roka počas svojho pobytu v Berlíne. Toto mesto ju inšpiruje najmä svojou aurou a históriou, no z formálneho hľadiska aj architektúrou, urbanizmom, či stanicami metra. Dôležitou súčasťou autorského projektu bol aj dlhodobý výskum, ktorým mapovala modernistické formy a ich presahy do súčasnej kultúry.
„Názov výstavy je kombináciou časti priezviska Kurta Schwittersa a názvu Merz. Touto jednoduchou kombináciou vzniká slovo SchMerz - BoLesť. Veľké písmeno M v názve odkazuje na Merz a v slovenskom ekvivalente sa tejto funkcie ujalo písmeno L, ktoré v Bolesti odhaľuje Lesť,“ vysvetľuje Rita Koszorús.
Vizuálny charakter diel – najnovšej série malieb a koláží - nadväzuje na autorkinu predchádzajúcu sériu malieb s názvom Hypnotime a Stranger Things Collection, pre ktoré sa centrálnym motívom stala samotná abstraktná maľba.
„Od štúdia maľby na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave Rita hľadala taký maliarsky prejav, ktorý by jej dodával dostatok slobody. Prešla konkrétnejšou, no expresívnou maľbou, témami identity a umeleckej prevádzky, aby nakoniec jej obrazotvornosť dozrela až do súčasnej podoby. Všetok tento čas bol potrebný na to, aby si Rita našla svoju tému, aby si našla polohu, ktorá jej najviac sedí, aby sa cítila slobodne a robila konečne to, čo naozaj chcela,“ napísala kurátorka výstavy Barbora Komárová.
Tohto roku samostatne vystavovala maliarka v Banskej Štiavnici (BERLINER LUFT, ArtCafé, Banská Štiavnica, kurátorka: Juliana Mrvová), vlani v Galérii 19 (HYPNOTIME, Galéria 19, Bratislava, kurátor: Bukta Imre) a v roku 2017 v bratislavskej Dot Contemporary gallery (HATER PAINTER, Dot Contemporary gallery, Bratislava, kurátorka: Simona Bérešová).
Rita Koszorús sa dlhodobo zaoberá otázkami identity, pôvodu a jeho prejavmi v kontexte medziľudských vzťahov, mentality ľudí a výraze v umení. Spočiatku téma identity sa dotýkala najmä jej národnostnej povahy, momentálne však hľadá charakteristiky v rovine postsocialistickej spoločenskej identity v rámci našej geografickej oblasti, ale i identitu maľby ako média v súčasnosti.
Rita Koszorús (1989) študovala grafiku a maľbu na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a na maďarskej univerzite výtvarných umení v Budapešti. V Budapešti absolvovala v roku 2016 aj rezidenčný pobyt v štúdiu FKSE, v rokoch 2018 a 2019 absolvovala rezidenčný pobyt v IAM Berlíne. Vo svojej tvorbe sa popri maľbe venuje aj jej presahom do iných médií ako je akčné umenie či video. Žije a tvorí v Bratislave.