Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 19.9.2018 19:00 |
| Koniec | 19.9.2018 09:52 |
| Miesto | Slovenská výtvarná únia - Galéria Umelka |
| Adresa | Dostojevského rad 2, Bratislava, Slovensko |
| Druh podujatia | Výstava |
| Kontakt | Slovenská výtvarná únia - Galéria Umelka +421 2/5296 2402 office@svu.sk |
Autori: Kurt Gebauer, Kata Kissoczy, Patrícia Koyšová, Lubo Mikle, Luděk Míšek, Filip Sabol, Dionýz Troskó
Pestovanie tradície nie je ľahkou disciplínou. Ak na začiatku funguje energia zvedavosti a entuziazmu z nového, tak vytrvať v začatom, potrebuje omnoho viac záložných zdrojov. Jeden z nich je viera, že to má zmysel. Keď pred desiatimi rokmi Katarína Kissoczy otvárala prvý ročník medzinárodného šperkárskeho a sochárskeho sympózia, chcela predovšetkým jedno - nenechať umelecké dedičstvo rodičovského domu na Gorazdovej ulici zaniknúť. Nielen ako miesta tvorivého pôsobenia jej matky Erny Masarovičovej, významnej sochárky slovenskej povojnovej moderny, ale aj domu s výnimočnou modernistickou architektúrou z konca šesťdesiatych rokov, s priznaným obdivom k brutalizmu vychádzajúceho z Le Corbusierových ideí. Od roku 2009 sa teda na prelome leta a jesene pravidelne zaplní dom, ateliér a záhrada umelcami – šperkármi, sochármi, maliarmi, fotografmi a hudobníkmi. Takto sa umelecké dedičstvo neoživuje iba v udržiavaní spomienky, ale v autentickom tvorivom procese. Zároveň je aj obnovením tradície, v našom prostredí rozšírenej praxe organizovania exteriérových výstav a sochárskych sympózií. Sympóziu a jej organizátorom sa podarilo stať samozrejmou súčasťou domácej výtvarnej scény. Vyhľadávaným dátumom v kalendári, kedy sa dom, ateliér a záhrada stávajú nekamennou inštitúciou mapujúcou aktuálnu situáciu na poli šperku a sochy, akýmsi „malým spoločenským bratislavským NY“ , ako raz ktosi povedal. (pravdepodobne Ľubo Mikle).
Jedným z podujatí k tohoročnému desiatemu výročiu SEM sa v bratislavskej Galérii UMELKA koná výstava siedmych umelcov, pod symbolickým názvom SEMfree. Každý bol účastníkom niektorého z predchádzajúcich ročníkov a v tomto výbere ich tvorba predstavuje ideový koncept všetkých doterajších sympózií. Vystavené diela nevznikli na sympóziu, prezentujú tvorbu autorov v koncepte stretnutia.
Patrícia Koyšová a Filip Sabol aj keď sa venujú maľbe, boli prizvaní pre ich a experimentovanie s jej priestorovými možnosťami. Sochárstvo Ľuba Mikleho a Dionýza Troskó je veľkoryso budované v niekoľkých vzájomne sa dopĺňajúcich líniách. Ako sochársky ready-made pretvorený v industriálnych variáciách v novú metaforu, ale mýtizujúca pseudo rekonštrukcia pohrávajúca si s našou historickou pamäťou. Aj Katarína Kissoczy pracuje s kovovými platňami, ktoré sú odrezkami po laserovom rezaní. Tvarovaním vytvára priestorové objekty, ktoré sledujú možnosti materiálov, tvarov a ich vzájomných konštelácií. Prítomnosť dvoch českých sochárov - minimalisticky zenového Luděka Míška a určite jedného z najvýznamnejších súčasných osobností českého sochárstva Kurta Gebauera je symbolickým pripomenutím nielen každoročnej prítomnosti českých umelcov na predchádzajúcich ročníkov SEM, ale aj storočného výročia založenia Československa.
Beata Jablonská