Sumarizácia najdôležitejších inovácií, ktoré redefinujúcich využitie tohto energetického zdroja.
AMPHIBIA 3000 GRIP 1.3 od spoločnosti ATRO predstavuje modernú hydroizolačnú technológiu, ktorá spája vysokú odolnosť,...
Ambiciózne plány EK narazili na ekonomické možnosti domácností v jednotlivých členských štátoch –...
IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
| Začiatok | 7.12.2016 16:00 |
| Koniec | 7.12.2016 19:00 |
| Miesto | Bethlenov dom |
| Adresa | Dolná 8, Banská Bystrica, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | SSG 048 / 470 16 15 ssgbb@ssgbb.s |
Prednášky povedú kurátorky Mira Keratová a Lucia Gregorová Stach a uskutočnia sa v stredu 7. decembra 2016 o 16.00 a 17.00 hod. v Bethlenovom dome na Dolnej 8 v Banskej Bystrici.
Kurátorka Stredoslovenskej galérie Mira Keratová predstaví na prednáške o 16.00 hod. tvorbu a rozsiahlu akvizíciu Stredoslovenskej galérie z diela tohto autora generácie slovenskej neoavantgardy 60. rokov.
Tvorbu a nedávne výstavy Stana Filka od 17.00 hod. priblíži kurátorka Slovenskej národnej galérie Lucia Gregorová Stach. Jej prednáška bude spojená s ukážkami z autorových diel zo zbierok Slovenskej národnej galérie v Bratislave a jeho výstav v SNG v Bratislave (2016) a v Národnej galérii umenia Zachęta vo Varšave (2015).
STANISLAV FILKO (1937 – 2015) sa považuje za priekopníka na poli konceptuálneho umenia na Slovensku a medzinárodné uznanie získal ako tvorca inštalácií a prostredí. Patrí ku generácii slovenskej neoavantgardy 60. rokov, zaoberal sa najmä inštaláciou. S A. Mlynárčikom spolupracoval na projekte manifestu a readymade-eventu happsoc. Ten vznikol apropriáciou časovo a priestorovo vymedzenej reality mesta Bratislavy medzi socialistickými oslavami sviatku práce a ukončenia druhej svetovej vojny (Happsoc I., Bratislava 2. – 8. máj 1965; spolu so Z. Kostrovou). Ako sociálny happening pokračoval v tretej sérii Filkovou Akciou Univerzál, v rámci ktorej si prisvojil „skutočnosť“ Československa s jeho životom, minulosťou a budúcnosťou v priestore a čase (Happsoc III. Oltár súčasnosti, 1966). Nasledoval Happsoc IV. (1968-71) v dimenziách celého vesmíru.
Oproti výskumu fyzického sveta, v 70-tych rokoch začal s M. Lakym, ktorý inicioval problematiku bieleho priestoru, rozpracovávať ideu transcendentna, ktoré v rámci projektu a manifestu Biely priestor v bielom priestore (1973-74, spolu s J. Zavarským) formulovali ako „čistú emóciu“. Podobne ako happsoc, aj koncept bieleho priestoru sa pre Filka stal životným projektom.
Ďalej ho rozvíjal individuálne. Od počiatočnej materializácie bieleho priestoru v 70. rokoch, smerom k jeho sublimácii v 90-tych rokoch. V roku 1982 emigroval zo socialistického Československa do Nemecka. Auto Škoda, na ktorom utiekol z krajiny, premaľoval na bielo a vystavil na dOCUMENTE v Kasseli krátko po svojom príchode (BAJ-85-70). Odišiel do New Yorku a hoci sa nikdy nenaučil po anglicky, vytvoril si vlastný „newspeak“, ktorým komunikoval svoje idey. V 80. rokoch amerického obdobia sa venoval neoexpresívnej maľbe. Od roku 1991 žil v Bratislave a zaoberal sa rozpracovávaním svojho ideologického systému, ktorý nazýval psychofilozofický systém. Ten mu slúžil na vysvetlenie jeho holistického konceptu sveta. Do postbigbang časti svojho diela, v ktorej sa zaoberal fyzickým časopriestorom 3. dimenzie, zaraďoval kozmologickú líniu svojej tvorby, ktorá sa vzťahuje k happsocu od 60. rokov po súčasnosť. Oproti tomu, antebigbang časť sa týkala sveta metafyzického – 5. dimenzie, s ktorou je známy svet (3. D.) prepojený 4. dimenziou času. Sem začleňoval diela súvisiace s Bielym priestorom od 70. rokov po súčasnosť. V 90. rokoch svoju tvorbu systematizoval a vytvoril systém farieb (SF), ktorý používal ako logickú štruktúru. Svoj všeobsahujúci psychofilozofický systém štrukturálne prehĺbil a vertikálne členil na 5 dimenzií v horizontálnom usporiadaní podľa 20 farieb. Do tejto podoby systému dospel v posledných rokoch.
Názov: Stanislav Filko: akvizície a nedávne výstavy /prednášky/
Usporiadateľ: Stredoslovenská galéria
Miesto konania: Bethlenov dom, Dolná 8, Banská Bystrica
Termín: /streda/ 7. decembra 2016 o 16. 00 a 17.00 hod.