IDEA DOOR od spoločnosti JAP prináša do interiéru čistý minimalistický vzhľad vďaka bezrámovému riešeniu a precíznej...
Nástenné nadomietkové armatúry Vitus sú mimoriadne vhodné pre rýchlu a efektívnu...
Okenné profily z kompozitného materiálu RAU-FIPRO X od spoločnosti Rehau sú v porovnaní s tradičnými plastovými profilmi mnohonásobne...
Najnovší sortiment stolov pre zariadenie interiérov...
Spojenie moderného dizajnu, funkčnosti a svetla do harmonického architektonického prvku.
Kancelárska budova Baumit v slovinskom Trzine prešla premenou na moderné a udržateľné pracovisko. Architekti kládli dôraz...
Mottom šiesteho ročníku on-line konferencie odborníkov Xella Dialóg je Efektívny návrh budov 2025+: zmeny a riešenia
Robot WLTR predstavuje moderný prístup k murovaným konštrukciám. Vďaka automatizácii dokáže rýchlo, presne a bezpečne realizovať...
Okrem bezpečnosti majú okná aj elegantný vzhľad, pretože nie sú viditeľné žiadne uzamykacie časti kovania.
Dvere MASTER v skrytej zárubni AKTIVE je možné vyrobiť až do výšky 3 700 mm
Internorm stavia na energetickú efektívnosť a inteligentné tieniace riešenia.
Slovensko vo výbere zastupuje šesť realizácií.
Spoločnosť Internorm odteraz stavia na novej variante tepelnoizolačného skla od AGC, ktorá v produkcii ročne ušetrí 10...
Jubilejný 20. ročník prestížnej medzinárodnej súťaže pre študentov architektúry priniesol...
Otočné a posuvné dvere MASTER od podlahy až po strop, ponúkajú mimoriadnu variabilitu výšky, materiálu a zladenia so skrytými...
| Začiatok | 7.12.2016 16:00 |
| Koniec | 7.12.2016 19:00 |
| Miesto | Bethlenov dom |
| Adresa | Dolná 8, Banská Bystrica, Slovensko |
| Druh podujatia | Podujatie |
| Kontakt | SSG 048 / 470 16 15 ssgbb@ssgbb.s |
Prednášky povedú kurátorky Mira Keratová a Lucia Gregorová Stach a uskutočnia sa v stredu 7. decembra 2016 o 16.00 a 17.00 hod. v Bethlenovom dome na Dolnej 8 v Banskej Bystrici.
Kurátorka Stredoslovenskej galérie Mira Keratová predstaví na prednáške o 16.00 hod. tvorbu a rozsiahlu akvizíciu Stredoslovenskej galérie z diela tohto autora generácie slovenskej neoavantgardy 60. rokov.
Tvorbu a nedávne výstavy Stana Filka od 17.00 hod. priblíži kurátorka Slovenskej národnej galérie Lucia Gregorová Stach. Jej prednáška bude spojená s ukážkami z autorových diel zo zbierok Slovenskej národnej galérie v Bratislave a jeho výstav v SNG v Bratislave (2016) a v Národnej galérii umenia Zachęta vo Varšave (2015).
STANISLAV FILKO (1937 – 2015) sa považuje za priekopníka na poli konceptuálneho umenia na Slovensku a medzinárodné uznanie získal ako tvorca inštalácií a prostredí. Patrí ku generácii slovenskej neoavantgardy 60. rokov, zaoberal sa najmä inštaláciou. S A. Mlynárčikom spolupracoval na projekte manifestu a readymade-eventu happsoc. Ten vznikol apropriáciou časovo a priestorovo vymedzenej reality mesta Bratislavy medzi socialistickými oslavami sviatku práce a ukončenia druhej svetovej vojny (Happsoc I., Bratislava 2. – 8. máj 1965; spolu so Z. Kostrovou). Ako sociálny happening pokračoval v tretej sérii Filkovou Akciou Univerzál, v rámci ktorej si prisvojil „skutočnosť“ Československa s jeho životom, minulosťou a budúcnosťou v priestore a čase (Happsoc III. Oltár súčasnosti, 1966). Nasledoval Happsoc IV. (1968-71) v dimenziách celého vesmíru.
Oproti výskumu fyzického sveta, v 70-tych rokoch začal s M. Lakym, ktorý inicioval problematiku bieleho priestoru, rozpracovávať ideu transcendentna, ktoré v rámci projektu a manifestu Biely priestor v bielom priestore (1973-74, spolu s J. Zavarským) formulovali ako „čistú emóciu“. Podobne ako happsoc, aj koncept bieleho priestoru sa pre Filka stal životným projektom.
Ďalej ho rozvíjal individuálne. Od počiatočnej materializácie bieleho priestoru v 70. rokoch, smerom k jeho sublimácii v 90-tych rokoch. V roku 1982 emigroval zo socialistického Československa do Nemecka. Auto Škoda, na ktorom utiekol z krajiny, premaľoval na bielo a vystavil na dOCUMENTE v Kasseli krátko po svojom príchode (BAJ-85-70). Odišiel do New Yorku a hoci sa nikdy nenaučil po anglicky, vytvoril si vlastný „newspeak“, ktorým komunikoval svoje idey. V 80. rokoch amerického obdobia sa venoval neoexpresívnej maľbe. Od roku 1991 žil v Bratislave a zaoberal sa rozpracovávaním svojho ideologického systému, ktorý nazýval psychofilozofický systém. Ten mu slúžil na vysvetlenie jeho holistického konceptu sveta. Do postbigbang časti svojho diela, v ktorej sa zaoberal fyzickým časopriestorom 3. dimenzie, zaraďoval kozmologickú líniu svojej tvorby, ktorá sa vzťahuje k happsocu od 60. rokov po súčasnosť. Oproti tomu, antebigbang časť sa týkala sveta metafyzického – 5. dimenzie, s ktorou je známy svet (3. D.) prepojený 4. dimenziou času. Sem začleňoval diela súvisiace s Bielym priestorom od 70. rokov po súčasnosť. V 90. rokoch svoju tvorbu systematizoval a vytvoril systém farieb (SF), ktorý používal ako logickú štruktúru. Svoj všeobsahujúci psychofilozofický systém štrukturálne prehĺbil a vertikálne členil na 5 dimenzií v horizontálnom usporiadaní podľa 20 farieb. Do tejto podoby systému dospel v posledných rokoch.
Názov: Stanislav Filko: akvizície a nedávne výstavy /prednášky/
Usporiadateľ: Stredoslovenská galéria
Miesto konania: Bethlenov dom, Dolná 8, Banská Bystrica
Termín: /streda/ 7. decembra 2016 o 16. 00 a 17.00 hod.